اخبار مهماقتصادی

با دستور رئیس جمهور: واریز سود سهام عدالت/ افزایش وام ازدواج

کد خبر : 14211

رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به این که سود سهام عدالت از روز سه شنبه به حساب مشمولان واریز می شود گفت:  این سود برای کسانی که ارزش سهام عدالت آن ها یک میلیون تومان است، ۱۵۰ هزار تومان است که در دو یا سه مرحله تا پایان سال واریز خواهد شد. اولویت پرداخت نیز با افراد تحت پوشش است.

به گزارش صبح مشهد، پوری حسینی با اشاره به نشست دیروز رئیس جمهور با وزیر و مدیران وزارت اقتصاد گفت: سازمان خصوصی سازی آمادگی‌های لازم به لحاظ حقوقی، اداری و اجرایی را برای توزیع سود سهام عدالت میان مشمولان دارد و از فردا (امروز سه شنبه) واریز سود سهام عدالت به حساب مشمولانی که ثبت نام آن ها قطعی شده و شماره شبای بانکی خود را در سامانه سهام عدالت ثبت کرده اند انجام خواهد شد.وی همچنین با اشاره به این که بنا داریم سود سهام عدالت را در دو یا سه نوبت تا پایان سال به حساب مشمولان واریز کنیم، درباره میزان سود واریزی به حساب مشمولان نیز گفت: کسانی که سهام عدالت آن ها اکنون یک میلیون تومان است سودی حدود ۱۵۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد و بقیه مشمولان نیز به تناسب ارزش سهام عدالتی که دارند سود دریافت خواهند کرد. رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: بر این اساس از سه شنبه ۵۰ هزار تومان به حساب مشمولانی که سهام عدالت آن ها اکنون یک میلیون تومان است واریز می شود و این مقدار برای بقیه مشمولان متفاوت است.مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد نیز در این باره توضیح داد: این سود سال ۹۵، مربوط به شرکت های تحت پوشش سهام عدالت است که برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی ۱۵۰ هزار تومان به‌ازای هر سهم و برای بقیه ۵۰ هزار تومان برای هر سهم خواهد بود.
فرایند آزادسازی سهام عدالت کلید خورد
همزمان، لایحه سامان دهی سهام عدالت پس از تصویب هیئت وزیران برای طی تشریفات قانونی به مجلس ارسال شد. به گزارش مهر و بر اساس این لایحه واگذاری های صورت گرفته به شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت به صندوق های سرمایه گذاری منتقل و آزادسازی سهام عدالت از طریق این صندوق ها انجام خواهد شد. در همین حال، پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، ضمن تکرار موضع همیشگی خود مبنی بر اشتباه بودن توزیع سود سهام عدالت گفت که مقدار سود ناچیز است و بهتر است آزادسازی سهام در اولویت باشد.

با دستور رئیس جمهور؛

وام ازدواج ۱۵ میلیون تومان شد

همچنین بعد از تقدیم لایحه بودجه ۹۷ به مجلس و آغاز بررسی بندهای آن در کمیسیون های تخصصی، مجلسی ها مصوب کردند که وام ازدواج از ۱۰ به ۱۵ میلیون تومان افزایش یابد و رئیس جمهور نیز دیروز در جلسه مشترک با وزیر اقتصاد و مدیران بانک ها رسماً دستور افزایش وام ازدواج را صادر کرد. بنابرآن چه برخی خبرگزاری ها اعلام کردند، شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی، احتمالا امروز سه شنبه تشکیل جلسه می دهند و جزئیات و زمان اجرای وام ۱۵ میلیونی ازدواج در نظام بانکی را در قالب مصوبه ای تصویب و به بانک ها ابلاغ می کنند. اگرچه در شرایط اقتصادی کنونی و رکود نسبی که در بازارها حاکم است شاید گرایش برخی جوانان را به ازدواج کمرنگ تر ببینیم اما پرداخت وام ازدواج و تسهیل شرایط آن تا حدودی می تواند مشوقی برای جوانانی باشد که قصد ازدواج دارند و این وام می تواند تا حدودی گره گشای بخشی از مشکلات شان باشد.
در همین باره محمدرضا حسین زاده، رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی درباره طرح مجلس مبنی برافزایش وام ازدواج از ۱۰ به ۱۵ میلیون تومان و این که آیا بانک ها می توانند این وام را پرداخت کنند؟ به تسنیم گفت: چراکه نه؛ وام سه میلیونی به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافت و بانک ها آن را پرداخت کردند. وی با تاکید براین که منابع بانک ها محدود است، افزود: هرچقدر رقم وام ازدواج بیشتر شود، تعداد افراد کمتری می توانند آن را دریافت کنند و در نهایت صف طولانی می شود. او با بیان این که هر چه مجلس در این خصوص تصویب کند، بانک ها آن را اجرا می کنند، گفت: ما مطیع تصمیم مجلس و بانک مرکزی درباره وام ازدواج هستیم و مشکلی در این باره نداریم.
حسین زاده با این توضیح که «افزایش وام ازدواج برای زوج می تواند بخشی از مشکلات اقتصادی آن ها را حل کند و باید امکانات لازم برای تشکیل خانواده آن ها تامین شود» گفت: یک نگرانی هم دارد، هرچند رقم موجود وام ازدواج چندان قابل توجه نیست و افزایش آن هم می تواند منطقی باشد ولی باید تصمیم گیرندگان به محدودیت منابع و نحوه تامین وجوه لازم برای افزایش وام توجه کنند.
این گزارش حاکی است، پیش از این محمدرضا جمشیدی دبیرکل کانون بانک های خصوصی نیز گفته بود: در صورت تصویب وام ازدواج ۱۵ میلیون تومانی، بانک ها این وام را پرداخت می کنند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 + 12 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن