استانیاسلاید شوستون اصلیشهری

رییس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس خبر داد؛ اصلاح سیاست های اقتصادی در شورای شهر پنجم

کد خبر : 13882

رییس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس از اصلاح سیاست های اقتصادی در شورای شهر پنجم خبر داد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، احمد نوروزی صبح امروز و در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در محل سالن جلسات تالار شهر برگزار شد، با بیان اینکه در گام نخست کمیسیون سرمایه‌گذاری و مشارکت های شورای شهر مشهد به تبیین راهکارهای و رویکردهای لازم برای آغاز فعالیت خود پرداخت، اظهارکرد: نکته نخستی که در شهر مشهد و در حوزه سرمایه‌گذاری توجه همگان را به خود جلب می‌کرد، زمین گیر بودن چندهزار میلیارد تومان سرمایه در این شهر است.
نوروزی این سرمایه‌های زمینگیر شده را متعلق به جامعه و سرمایه‌ای ملی دانست و گفت: هنگامی که از تولید ناخالص ملی سخن می‌گوییم، دارایی دولت به حساب نمی‌آید و تولید درون کشور فارغ از تولید دولتی مدنظر قرار می‌گیرد.
وی در ادامه گفت: زمانی این کار ارزش می‌یابد که توسط بخش خصوصی اجرایی شود؛ طبق اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید شده تا اقتصاد به بخش خصوصی واگذار گردد.
نوروزی ایجاد اشتغال و برطرف شدن مشکلات مربوط به این حوزه را در گرو اجرای پروژه های بزرگ و کلان دانست و افزود: کارهای کوچک و فعالیت های اقتصادی خرد از پایداری و مانایی لازم برخوردار نیستند و جایگزین این اقدامات می‌تواند ایجاد مجتمع های صنعتی، کارخانه و … باشد.
وی از صنعت ساختمان بعنوان مهمترین و شاخص‌ترین طرح های زودبازده اشتغالزا یاد کرد و افزود: برای حل مشکلات حاکم بر جامعه و رونق کسب و کارهای مختلف باید حوزه صنعت ساختمان را گسترش داد؛ فعالیت مجدد پروژه های بزرگ و باز شدن قفل آنها سبب خروج از رکود و گردش سرمایه می‌شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت های شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه اشاره خود به اثرات رونق یافتن صنعت ساختمان، تصریح کرد: از دیگر مزیت های این امر، ایجاد اشتغال سریع برای همگان است؛ رونق این صنعت موجب خواهد شد تا نیروی های انسانی بسیاری اعم از کارگر ساده تا نیروهای متخصص در پروژه های مختلف به کارگرفته شوند.
نوروزی با اشاره به مصوبه اخیر شورا در خصوص ممانعت از تعطیلی پروژه های گروه «ج» و «د» که دارای خلاف ساختمانی هستند، گفت: این مصوبه شامل پروژه هایی می‌شود که دارای بخش های قابل تفکیک بوده تا بتوان صرفا قسمت دارای خلافی را متوقف نمود.
وی در ادامه این بحث تصریح کرد: پس از تصویب این طرح، برخی مدعی شدند که این مصوبه موجب تضییع حقوق شهروندان می‌شود و شورای شهر حامی خلافکاران ساختمانی است؛ آیا ممانعت از تعطیلی پروژه های کلان که سبب تحمیل هزینه های بسیار به شهر و سرمایه‌گذاران می‌شود، اقدام نامناسبی است؟ آیا تعطیلی پروژه های بزرگ مقیاس که سبب بیکاری جوانان و نیروی کارگر جامعه می‌شود، اشتباه است؟
نوروزی در ادامه صحبت های خود پیرامون بحث حمایت از سرمایه‌گذاران در شهر مشهد، تصریح کرد: به همت شورای شهر مشهد در این دوره از مدیریت شهری، کارگروه تسهیل سرمایه‌گذاری با حضور معاونان ذی‌ربط شهرداری، نماینده تشکل های خصوصی صنعت ساختمان و اعضای شورا شکل گرفته است تا در این کارگروه به مشکلات پروژه های کلان سطح شهر پرداخته شود و نسبت به رفع و برطرف نمودن آنها اقدام گردد.
وی با بیان اینکه در این کارگروه سعی خواهیم کرد تا حدامکان مشکلات این حوزه را برطرف نماییم، گفت: پروژه‌ها باید راه برون رفتی از مشکلات کنونی را داشته باشند؛ اگر این پروژه ها به زمین بخورند، مانع از جذب سرمایه‌گذار خواهیم شد.
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت های شورای شهر مشهد یکی از مسائل مهم در راستای جذب سرمایه‌گذار را برخورد عادلانه توام با حاکم شدن نگاه اقتصادی به حوزه سرمایه‌گذاری دانست و گفت: خروجی مطلوب برای این حوزه در گرو تغذیه مطلوب آن است؛
نوروزی در ادامه تصریح کرد: ایجاد اشتغال در شهر مشهد نیازمند جذب سرمایه و ایجاد رضایتمندی در سرمایه‌گذاران است چراکه رضایت ایشان موجب تشویق دیگر سرمایه‌گذاران برای حضور فعال در شهر می‌شود.
وی با بیان اینکه در گذشته تصمیماتی اتخاذ شده که باعث خروج سرمایه‌گذاران از مشهد شده است، گفت: سیاست های جدیدی که در حوزه سرمایه‌گذاری اتخاذ شده با هدف برطرف شدن این مشکلات تدوین شده‌اند؛ اگر مجموعه های عمرانی سطح شهر موفق باشند، پروژه های دیگر شروع به کار خواهند کرد.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با بیان اینکه مرکز شهر مشهد از نظر تجاری اشباع شده است، تصریح کرد: در امور تفریحی و گردشگری در همه جای شهر حتی مرکز شهر نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم؛ برای اوقات فراغت همه جای شهر نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و این مهم یکی از زمینه‌های موردنیاز شهر بوده که نیازمند و مستلزم توجه همگان است.
نوروزی در ادامه به تعطیلی چندساله مجموعه تفریحی کوهستان پارک شادی اشاره کرد و در این خصوص افزود: زمینی که با شرایط سخت کوهستان پارک شادی می‌شود اکنون به سرمایه «بانک دی» بدل شده و در راستای معامله‌گری با آن برخورد می‌کند که آن را به چه قیمتی به فروش برساند؛ این مجموعه باید به چرخه فعالیتی شهر بازگردد.
وی تصریح کرد: کاربری هایی از این دست باید احیا شوند و در اختیار مردم قرار گیرد؛ چنین بستری برای گذراندن اوقات فراغت شهروندان باید فراهم گردد و زمینه ساز تفریحی سالم و بانشاط برای ایشان باشد.
وی گفت: باید کاربری‌های دیگر تفریحی موجود در شهر مشهد احیا شود. زمانی رغبت مردم برای مجتمع‌های مسکونی زیاد بود و استقبالی از مجتمع‌های کارگاهی نمی‌شد و امروز هم باید برای مجتمع‌های گذران اوقات فراغت این فرهنگ ایجاد شود.
رئیس کمیسیون امور اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: مجموعه‌داران بزرگی داریم که سرمایه چند ۱۰۰ میلیارد تومانی دارند ولی به عنوان گنج پنهان است و استفاده‌ای از آن نمی‌گردد و بهایی به آن داده نمی‌شود. اگر شهرداری پشتیبانی کند و رسانه‌ها هم به این مجموعه‌داران بپردازند می‌تواند برای گذران اوقات فراغت مفید باشد.
وی بیان کرد: پروژه‌ای که قبل از شورای چهارم صورتجلسه پایانکار آن امضا شده بود، شورای چهارم حاضر نشد پایانکارش را صادر کند. ما اگر یک کارخانه ایجاد کنیم ارزشش از ایجاد یک خیریه برای کمک به مردم بالاتر است. در دوره گذشته یک پروژه که همه حق و حقوقاتش را پرداخت کرده است بعد از مدتی متوقف کرده‌اند.
رئیس کمیسیون امور اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: جذب سرمایه‌های خرد باید از طریق بخش خصوصی صورت گیرد چون شهرداری در این کار ناموفق بوده است. طرحی را دنبال می‌کنیم که از طریق شورای اجتماعی محلات، بازآفرینی محلات انجام شود. در برخی از مناطق نیازمند مجتمع‌های بزرگ تجاری هستیم که این موضوع در حال مطالعه است.
نوروزی افزود: تلاش‌های زیادی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در حال انجام است. باید بسته‌های سرمایه‌گذاری شفافی برای آنها تعریف و ارائه شود. آنها نمی‌توانند مثل ایرانی‌ها منتظر مجوزها بمانند لذا ابتدا بستر باید فراهم شود.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد مقدس در مورد وضعیت پروژه‌های مشارکتی نیز اظهار کرد: در این زمینه کارگروهی تشکیل شده است که با سرمایه‌گذاران نشست کرده و با آنها به جمع‌بندی می‌رسد. تاکنون در مورد سه پروژه به جمع‌بندی رسیده‌ایم و مشکلات آنها حل شده است.
رییس کمیسیون امور اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد مقدس بیان کرد: همچنین رایزنی در مورد حل مشکلات ۵ پروژه هم در تعاملات ما با سرمایه‌گذار در حال بررسی است که طی چند ماه آینده مشکلات این پروژه‌ها نیز حل می‌شود. با برگزاری این جلسات عملا بازخورد خوبی در شهر و در میان سرمایه‌گذاران ایجاد شده و رغبت آنها را برای سرمایه‌گذاری افزایش داده است.
وی ادامه داد: سیاست‌های غلط باعث شده است رونق میدان شهدا و سرمایه اجتماعی آن از دست برود که برای برون رفت از آن باید تدابیری اندیشیده شود.
نوروزی خاطرنشان کرد: شهری که برنامه ندارد برای همه فعالیت‌هایش دچار مشکل است. طرح جامع با شهامت شهردار مشهد ابلاغ شد. به زودی هم طرح‌های تفصیلی تهیه و ابلاغ شده و زمینه رونق در شهر ایجاد می‌شود.
وی بیان کرد: ما در بافت‌های فرسوده نیازمند سرمایه چند صد هزار میلیارد تومانی برای نوسازی هستیم. این سرمایه را اگر بتوانیم از طریق بسترسازی برای حضور مردم فراهم نماییم آن هم از طریق املاکی که دارند کارها خیلی بهتر انجام خواهد شد.
وی افزود: ابتدا ۷۵ درصد مردم با نوسازی طرح اطراف حرم مطهر مخالف بودند ولی با کارهایی که انجام شد ۷۵ درصد موافق این طرح شدند. باید با بسترسازی امکان مشارکت مردم را در نوسازی بافت‌های فرسوده فراهم کنیم. نوسازی بافت‌های فرسوده بدون مشارکت مردم شکست خورده است.

رییس کمیسیون امور اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در مورد حمل و نقل عمومی شهر نیز بیان کرد: خط ۳ بی.آر.تی بر اساس مطالعات طرح جامع حمل و نقل مشهد اجرا شده است و یکی از بهترین طرح‌های مشهد همین طرح جامع حمل و نقل می‌باشد. این مطالعات را دانشگاه صنعتی شریف انجام داده و سپس گروه‌های دیگر آن را کامل کرده‌اند. توسعه خطوط ریلی و عمومی در این طرح حائز اهمیت است.
نوروزی تاکید کرد: بحث خطوط بی.آر.تی چون با هزینه کم و در زمان کوتاه انجام می‌شود مهم است. این خطوط در مراجع مربوطه تصویب شده و به نفع همه است بجای ماشین شخصی، از آن استفاده کنند. بخش‌هایی برای بارانداز و پارکینگ هم در نظر گرفته شده است که تا حدودی خواسته‌های مردم و کسبه را برطرف می‌کند. اجرای این خط هم آلودگی هوا و ترافیک را کاهش می‌دهد و هم زمان تردد اتوبوس‌ها کاهش می‌یابد.
وی گفت: ناهماهنگی‌های ایجاد شده نیز برطرف شده است و به زودی ادامه مسیر خط ۳ بی.آر.تی اجرا می‌شود. راهی جز اجرای خطوط بی.آر.تی و مترو نداریم که باید در راستای فرهنگ‌سازی استفاده از آن اقداماتی صورت گیرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن