اجتماعیاستانیاسلاید شوستون اصلی

سازوکار تعیین محافظ برای شخصیت ها چگونه است؟

کد خبر : 13858

سخنان اخیر دبیر شورای عالی امنیت ملی در مخالفت با حفاظت از شخصیت‌ها و مسئولان کشوری واکنش های مختلفی را در پی داشت.

به گزارش صبح مشهد، رئیس اسبق رسانه ملی در تایید سخنان شمخانی تاکید کرد: حفاظت از شخصیت ها تبدیل به تخریب آنان شده است. اگر دست من بود ،جز چند شخص حقوقی و حقیقی ،بقیه را جمع می کردم. درهمین حال یک مربی ارشد آموزشی در امور حفاظت از شخصیت‎ها نیز گفت: فضای امروز کشور با سال ۶۰ متفاوت است، باید دست به یک باز تعریف نو از تهدیدها زد. فرمانده سپاه حضرت محمد رسول ا… (ص) تهران بزرگ هم گفت که شورای امنیت کشور درباره حفاظت از شخصیت های سیاسی اعلام نظر می کند. سه روز قبل دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، تاکید کرده بود: در کشور هیچ تهدید امنیتی متوجه هیچ مسئولی نیست. من مسئول امنیت کشور هستم. این که منافقان ترور می کردند مربوط به دهه ۶۰ است و دیگر نمی توانند ترور کنند. ضمن این که ما دستگاه های امنیتی قوی داریم، برای چه می ترسیم؟ وی افزوده بود: بساط حفاظت شخصیت ها را باید جمع کنیم، ما حفاظت از شخصیت ها نداریم، تشریفات و پرستیژ شخصیت ها را داریم. من مسجد می‌روم، پارک می روم، کوه می روم، تنها و  با مترو می روم و هیچ مشکلی هم ندارم.
سازوکار تعیین محافظ برای شخصیت ها چگونه است؟
در این باره سردار اسماعیل کوثری فرمانده سپاه تهران بزرگ که با خراسان گفت وگو می کرد،اظهار کرد : تعیین تیم حفاظت برای شخصیت های مهم در کشور به عهده شورای امنیت کشور است .در این شورا کمیته ای کار تعیین این موارد و مصادیق آن را برعهده دارد بنابراین به نظرم باید این موضوع را از شورای امنیت کشور پیگیری کنید.سردار کوثری افزود: این کمیته رده شخصیت تعریف و براساس آن مشخص می کند که آیا این فرد نیاز به محافظ دارد یا خیر و سپس دستور کار به نهاد مربوط ابلاغ می شود مصادیق و موارد این موضوع به عهده این کمیته است برای مثال کمیته  تعیین می کند  که چه رده ای توسط سپاه و چه افراد و شخصیت هایی توسط ناجا حفاظت شوند.
من خودم محافظ مردم و کشور هستم و محافظ ندارم
وی در پاسخ به این سوال که نظرشما درباره حفاظت ازمسئولان کشور چیست، گفت: در این که برخی از شخصیت های مهم در کشور نیاز به محافظ دارند بحثی نیست اما درباره این که چه شخصیت هایی نیاز به محافظ  و حفاظت دارند، کمیته شورای امنیت کشور تصمیم می گیرد و نظرمی دهد. سردارکوثری در این باره که آیا نمایندگان مجلس محافظ دارند یا خیر، گفت: بله برخی از نمایندگان محافظ دارند از جمله رئیس مجلس و یا روسای کمیسیون ها و یا هیئت رئیسه البته در نهایت کمیته ای که به شما گفتم دراین باره تصمیم می گیرد.فرمانده سپاه حضرت محمد رسول ا…(ص) تهران گفت: دربرخی موارد خود کمیته درباره حفاظت از شخصیت ها تصمیم می گیرد و در برخی موارد پیشنهادها درباره محافظت از شخصیت ها بررسی شده و تصمیم گرفته می شود .سردارکوثری دراین باره که آقای شمخانی گفتند مسئولان کشور هیچ نیازی به محافظ نداشته و درامنیت کامل قرار دارند، گفت: بله من هم موافقم که امنیت در کشور صد درصد برقراراست اما این که ایشان بر چه اساس این حرف را بیان کرده اند باید از خودشان بپرسید. فرمانده سپاه حضرت محمد (ص) در پاسخ به این سوال که آیا شما محافظ دارید، گفت: من خودم محافظ مردم و کشور هستم و محافظ ندارم .
ضرغامی: حفاظت از شخصیت ها تبدیل به تخریب آنان شده است
در همین حال عزت ا… ضرغامی  در کانال تلگرامی خود نوشت: سال هاست که در این باره می گویم و می نویسم. نمی‌دانم چرا اسکورت و حفاظت و تشریفات و مسیر ویژه! به مذاق بسیاری ازشخصیت ها خوش آمده است. خودش شده یک سبک زندگی جدید برای آنان!! رئیس اسبق سازمان صداوسیما در ادامه نوشت: حفاظت از شخصیت ها تبدیل به تخریب آنان شده است. اگر دست من بود ،جز چند شخص حقوقی و حقیقی ،بقیه را جمع می کردم .بارها گفته ونوشته ام ،بابا واقعا خبری نیست ! کشور امن است !
سرتیم حفاظتی سابق مرحوم آیت ا… هاشمی رفسنجانی: برای برخی وجود یک راننده مسلح کفایت  می‎کند
یک مربی ارشد آموزشی در امور حفاظت از شخصیت‌ها و سرتیم حفاظتی سابق مرحوم آیت ا… هاشمی رفسنجانی    نیز در گفت و گو با رویداد ۲۴ گفت: مسئله حفاظت از شخصیت‎ها باید در شورای امنیت کشور (شاک) و بر مبنای تهدیداتی که امروز وجود دارد، تعیین تکلیف شود، زیرا فضای امروز کشور با سال ۶۰ متفاوت شده است، برهمین اساس باید دست به یک باز تعریف نو از تهدیدها زد. وی که به دلایل مسائل امنیتی نامش مطرح نشده، با بیان این که محافظت از شخصیت‎ها هزینه‎بردار است و برخی در این باره افراط می‎کنند تاکید کرد که خود آقای شمخانی نیز بدون پوشش حفاظتی به پارک، کوه یا مترو نمی‎رود و مشخص نیست به چه دلیل این سخن را مطرح کرده است . وی افزود: درباره استفاده از تیم محافظت ی، گروهی به معنای واقعی افراط می کنند و دیده می‎شود شخصیت‎هایی که هیچ دلیلی برای تهدید آن ها وجود ندارد از تیم محافظتی هم وزن کسانی که احتمال تهدید برای آنان بیشتر است، بهره می‎برند.در این موارد آقای شمخانی درست می‎گوید. برای برخی صرفا وجود یک راننده مسلح که آموزش لازم را دیده باشد، کفایت می‎کند.وی بابیان این که آقای شمخانی و تیم حفاظتی ایشان را از نزدیک می‎شناسم، اظهار نظر صریح او در این‎باره دقیق نبود گفت: بهتر بود آقای شمخانی بحث را این گونه مطرح می‎کرد، که به دلیل وجود امنیت در کشور و برای جلوگیری ازهزینه‎های بالا می‎خواهم زمینه‎ای فراهم شود تا تیم حفاظتی در برخی از اماکن من را همراهی نکنند. چون به هرحال محل اقامت و منزل ایشان حفاظت می‎شود، در ترددها هم از محافظ استفاده می‎کند. الان حتی برای یک رئیس شورای شهر هم محافظ، گشت و دوربین در منزل کار گذاشته می‎شود و  یک نفر شب‎ها هم آن جا به مراقبت می‎پردازد.سرتیم حفاظتی سابق مرحوم هاشمی رفسنجانی گفت: بعد از حضرت آقا، مرحوم آقای هاشمی سنگین‎ترین تیم حفاظتی را داشتند. البته روسای قوه قضاییه و مجلس هم محافظت می شوند ولی رده‎های متفاوتی دارند که به تناسب آن نیروها کم و زیاد می‎شوند.

منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده + چهارده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن