اسلاید شواقتصادیستون اصلی

خبرهای غیررسمی از افزایش قیمت بنزین و گازوئیل

کد خبر : 13815

یک مقام اجرایی: بنزین ۱۵۰۰ و گازوئیل ۴۰۰ تومان می شود

فارس به نقل از یک مقام ارشد دولت از محدود شدن گرانی حامل های انرژی به افزایش قیمت بنزین و گازوئیل خبر داد و گفت: در دولت نرخ این دو حامل به ترتیب ۱۵۰۰ و ۴۰۰ تومان مصوب شده است.
این مقام مسئول که نامش فاش نشده است، در گفت‌ و گو با فارس، درباره جلسات دولت در این خصوص توضیح داد: پیشنهادهای مختلفی مطرح شد و گزینه پیشنهادی سازمان برنامه و بودجه رقم ۱۶۰۰ تومان برای بنزین و ۶۰۰ تومان برای گازوئیل بود که با مخالفت و مقاومت تعدادی از وزیران و مسئولان (وزیران جهاد کشاورزی و راه) همراه شد. این مسئول ارشد دولت گفت: در نهایت در آخرین جلسه هیئت وزیران که لایحه بودجه سال ۹۷ بررسی شد، قیمت ۱۵۰۰ تومان برای بنزین و ۴۰۰ تومان برای گازوئیل تصویب شد. وی در خصوص تغییر این دو نرخ گفت: این ارقام در هیئت دولت نهایی شده است و فعلاً بعید به نظر می‌رسد تغییر کند.
دولت حتی بدون موافقت مجلس می تواند قیمت ها را افزایش دهد
به گفته این مقام مسئول ارشد دولتی افزایش قیمت حامل‌های انرژی طبق تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۹۶ بوده و حتی اگر مجلس با تبصره ۱۸ لایحه بودجه ۹۷ مخالف باشد، این کار می‌تواند اجرایی شود. وی یادآور شد: دولت بنا دارد تا پایان سال قیمت این دو حامل را افزایش دهد و قانون هدفمندی یارانه‌ها و برنامه ششم توسعه به آن تأکید می‌کند. این مقام مسئول ارشد دولتی ادامه داد: هنوز زمان اجرا در دولت جمع‌بندی نشده است.شایان ذکر است طبق تبصره ۱۸ لایحه بودجه ۹۷، دولت می تواند ۱۷٫۴ هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حامل ها برای اشتغال هزینه کند. اما طبق تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۶ دولت می تواند ۴۸ هزار میلیارد تومان درآمد از محل حامل ها تحصیل کند که هم اکنون این درآمد حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان است و دولت می تواند با این مجوز قانونی، ۱۶ هزار میلیارد تومان دیگر با افزایش قیمت حامل ها درآمد کسب کند.
اعلام آمادگی نوبخت برای متعادل کردن افزایش قیمت بنزین
در همین باره، مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حضور نوبخت در جلسه دیروز (یک شنبه) این فراکسیون اظهار کرد: در این جلسه بحث‌هایی درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی و مالیات در بودجه ۹۷ و همچنین حذف دهک‌های بالای درآمدی از دریافت یارانه مطرح شد. به گفته وی، محمدباقر نوبخت پس از استماع نظرات نمایندگان و ارائه توضیحاتی درباره لایحه دولت بیان کرد که این پیشنهاد دولت است اما دولت آمادگی دارد در این زمینه با نمایندگان هم فکری کند تا این موارد در بودجه ۹۷ متعادل‌تر شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن