استانیاسلاید شوزندگیستون اصلیمشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

تولید محصولات حلال توسط غیر مسلمانان برای مسلمانان!/ ضرورت تشکیل دبیرخانه دائمی حلال

کد خبر : 13739

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به اقدامات و نظارت های این سازمان در حوزه تولیدات حلال گفت: سیاست و هدف مهم این سازمان تولید فرآورده های سلامت محور با تاکید موضوع حلیت خواهد بود.

به گزارش صبح مشهد، دکتر اصغری در مراسم افتتاحیه کنگره فرآورده های حلال با بیان اینکه موضوع حلال یک موضوع جهانی است، که سلامت جسمی و روانی افراد را به صورت توام  دنبال می کند، بر لزوم اقدامات بیشتر در جهت تثبیت و تبیین جایگاه شایسته این موضوع در کشور و عرصه بین المللی تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به تولیدات حلال در کشورهای غیر اسلامی گفت: از آنجا که اقلیت های مسلمانان در تمام کشورهای جهان ساکن هستند و مصرف تولیدات حلال دغدغه مهمی برای آنان به شمار می آید ضروری است که زمینه دسترسی آنان به غذای حلال از سوی هم کیشان آنان در کشورهای اسلامی از طریق تولید محصولات حلال فراهم گردد.

دکتر اصغری این نکته را نیز خاطر نشان کرد: که در کنار حلیت محصولات تولیدی که شریعت و اعتقادات ما آن را گوشزد می کند باید بحث ضرورت حلال و دوری از حق الناس، ربا و غیره  که قرآن کریم در کنار بحث مصرف غذای حلال بر آن تاکید دارد نیز توجه داشته باشیم.

وی به همکاری این سازمان با حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: در جهت اشاعه و تولید محصولات حلال این همکاری همچنان ادامه دارد.

لزوم وارد شدن فناوری های نوین در تولید فرآورده های حلال

معاون سیاسی، امنیتی سیاسی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی نیز گفت: برای ایجاد وحدت بین همایشها، بهره گیری از تجارب کشورهای مختلف، تاثیر بیشتر بر بازارهای بین المللی و گسترش ظرفیتهای مشهد نیاز به ایجاد دبیرخانه دائمی فرآورده های حلال در این شهر است.

سید جواد حسینی افزود: حرارت خوبیها و آثار معنوی، اقتصادی و تجاری فرآورده های حلال در جهان می تواند توسط این دبیرخانه در جهان ترویج و فرآورده های مضر نابود شود.

وی ادامه داد: مشهد همانند یک کره مذاب است. فضیلتهای فرهنگی و عدالتجویانه بسیاری که در این شهر وجود دارد می تواند توزیع کننده و حرارت بخش این خوبیها و سوزاننده رذایل در جهان باشد.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: سازمان جهانی بهداشت ‘سلامت’ را در چهار بعد سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی تعبیر می کند و فرآورده های حلال همه این موارد را تامین می کند.

وی حجم تجارت اقتصاد فرآورده های حلال را در جهان ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار ذکر و بیان کرد: باید ببینیم سهم کشورهای اسلامی از این چرخه مالی به چه میزان است و اینها چه مقدار از حجم عظیم اقتصاد بهره مند هستند و چگونه می توانیم با پژوهش و فناوریهای نوین حضور کشورهای اسلامی را در این عرصه برند سازی کنیم و افزایش دهیم.

برپایی ۱۳۱ همایش بین المللی در مشهد

حسینی به انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیز اشاره و بیان کرد: با برگزاری همایش بین المللی فرآورده های حلال تاکنون در چارچوب رویداد مشهد ۲۰۱۷ تعداد ۱۳۱ همایش علمی و بین المللی در این شهر برگزارشده است.

وی ادامه داد: مرکز اسناد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیز ۲۳ آذر جاری در مشهد افتتاح می شود. پیشنهاد می کنیم چنین مرکزی هم در سازمان آیسسکو تاسیس شود تا به عنوان یک مخزن تجربی برای نسلهای آینده یادگار بماند.

برند حلال در حال جهانی شدن است

مدیر کل آیسسکو هم در پیامی به این همایش که توسط سرپرست دفترش قرائت شد گفت: اصطلاح برند حلال در حال تبدیل شدن به یک استاندار جهانی است و کشورهای غیراسلامی هم در حال جذب شدن به این برند هستند.

عبدالعزیز عثمان التویجری افزود: اگر نتوانیم از استانداردها به خوبی استفاده کنیم دیگران این بازار عظیم را تصاحب می کنند و به دنبال آن مسلمانان مواد غذایی حلال خود را باید از کشورهای غیرمسلمان تامین کنند.

وی گفت: کشورهای اسلامی باید تلاشهای خود را برای حضور در بازار اقتصادی فرآورده های حلال بیشتر کنند.

درمدت زمان برگزاری این کنگره ۱۵۰ مقاله در قالب سخنرانی و پوستر ارائه خواهد شد.

حجت الاسلام دکتر طباطبایی هم  در مراسم افتتاحیه کنگره بین المللی فرآورده های حلال اظهار داشت: کمیته های علمی این کنگره تلاش نمودند تا گامی هر چند کوچک را در راستای احیای موضوع حلال بردارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر موضوع حلال در فضای بین المللی که برآمده از موضوعات شریعت است بسیار گسترده است خاطر نشان کرد: به جهت این گستردگی حوزه حلال، تصمیم برآن شد که  این کنگره  را در پنج حوزه  شامل محورهای ویژگی و معیار غذای حلال و طیب،اشتراک و افتراق ادیان در معیار حلال،معیار حلیت گوشت و فرآورده های آن،قواعد فقهی مرتبط با فرآورده های حلال،طهارت و نجاست در فرآورده های حلال و مسائل مستحدثه در فرآورده های حلال برگزار نماید.

دبیر علمی کنگره بین المللی فرآورده های حلال اظهار امیدواری کرد: برگزاری این همایش مقدمه ای برای اقدامات بزرگتر در کشور باشد و در این راستا پیشنهاد می شود که دبیرخانه ای در حوزه فرآورده های حلال راه اندازی شود.

دبیر علمی کنگره بین المللی فرآورده های حلال در ادامه پیام آیت الله سبحانی به این کنگره را قرائت نمود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این مراسم با بیان اینکه جای تاسف دارد که کشورهای اسلامی در تولید محصولات حلال فعال نیستند و تولید این فرآورده ها در کشورهای غیر مسلمان صورت می گیرد اظهار امیدواری کرد: برگزاری این همایش و تجمیع نظرات موجب افزایش تولید محصولات حلال در کشورهای مسلمان شود تا تمام مسلمانان در سراسر دنیا به این محصولات دسترسی آسان داشته باشند.

دکتر محمد رضا دارابی با بیان اینکه شهر مقدس مشهد به دلیل وجود بارگاه ملکوتی حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) مورد توجه مسلمانان است خاطر نشان کرد: امیدواریم این همایش بتواند به اهداف خود که در حوزه های اقتصاد، شریعت و پژوهش است دست یابد.

حضور بیش از یک هزار نفر از صاحبنظران در کنگره بین المللی فرآورده های حلال

دبیر اجرایی نخستین کنگره بین المللی فرآورده های حلال هم با بیان اینکه بیش از یک هزار نفر از صاحبنظران حوزه و دانشگاه، شرکت های صنعتی و سازمان های مردم نهاد در این همایش حضور دارند اظهار داشت: حضور تعداد زیادی از دانشمندان در این همایش این پیام را منتقل می کند که تمام مسلمانان به موضوع روزی حلال توجه ویژه ای دارند.

دکتر محمد رضا صابری با اشاره به اینکه تمام مسلمانان متعهد هستند که به صورت فعال در حوزه فرآورده های حلال وارد شوند خاطر نشان کرد: این همایش به این موضوع تاکید دارد که تمام مسلمانان فارغ از هر نوع مذهب و گرایش باید دسترسی فعال، مطمئن و راحت به غذای حلال داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: پیش از برگزاری این همایش هفت پیش نشست در شهرهای مشهد، قم، گرگان و قشم برگزار شد که در آن تلاش شد سخنرانان و نخبگان و یا مهمانان ویژه برای حضور در کنگره اصلی شناسایی شوند.

گفتنی است: در راستای رویداد مشهد؛پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ ، اهمیت مسأله استفاده از حلال و آثار آن بر زندگی مادی و معنوی مؤمنان و ابعاد فقهی و دینی آن از یک سو و ضرورت بهره گیری از پژوهش ها و فناوری های نوین در تولید و نظارت فرآورده های حلال از سوی دیگر و نیز توسعه صادرات و واردات محصولات متعدد با برچسب حلال در حوزه تجارت بین الملل و اقتصاد و همچنین سرمایه قابل توجه در گردش در این حوزه در سطح بین المللی و … اولین همایش بین المللی فرآورده های حلال با هدف بررسی مسائل و خلاءهای پژوهشی در حوزه غذا؛ دارو؛ فرآورده های آرایشی و بهداشتی؛پوشاک حلال در سه محور شریعت و فرآورده های حلال ، پژوهش؛فناوری و فرآورده های حلال ، اقتصاد فرآورده های حلال ؛ ۲۲ الی ۲۳ آذر ماه در حال برگزار ی است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن