استانیاسلاید شواقتصادیستون اصلی

استاندار خراسان رضوی گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه داد؛ بهره برداری از ۱۳۱۶ پروژه عمرانی و رشد صادرات در خراسان رضوی

کد خبر : 13593

استاندار خراسان رضوی در تشریح عملکرد ۱۰۰ روزه دولت دوازدهم در این استان، بهره برداری از یکهزار و ۳۱۶ پروژه عمرانی، رشد ۱۳ درصدی صادرات و ارتقای ۲۰ پله ای شاخص بهبود فضای کسب و کار را از مهمترین دستاوردهای دولت در این مدت برشمرد.
به گزارش صبح مشهد به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی؛ علیرضا رشیدیان در برنامه تلویزیونی ‘اشاره’ که از شبکه سیمای خراسان رضوی پخش شد، گفت: بزرگترین دغدغه دولت، اجرایی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی، توسعه و ثبات اقتصادی کشور، استفاده از ظرفیت های بالقوه در کشور بویژه در استان خراسان رضوی، همراه کردن بخش خصوصی و تعاونی با بخش دولتی و استفاده از ظرفیت های بالقوه آن می باشد.
وی بیان کرد: هدفگذاری و الزاماتی برای اجرایی کردن برنامه ششم توسعه در کشور انجام گرفته است که براساس آن باید رشد سرمایه گذاری در استان به ۸٫۷ درصد سالیانه و رسیدن به ۶۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در پایان برنامه، کاهش نرخ بیکاری تا هفت درصد و ۴۳۰ هزار فرصت شغلی در طول برنامه ششم، رسیدن صادرات به سقف بالای سه میلیارد و ۳۴۰ میلیون دلار محقق شود.
وی اظهار کرد: برای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در مجموع ۶۷ برنامه عملیاتی مشخص شده است و در شورای برنامه ریزی، برنامه اجرایی استان برای رسیدن به اهداف مذکور تدوین شد.

*ارتقای ۲۰ پله ای شاخص بهبود فضای کسب و کار خراسان رضوی
استاندار خراسان رضوی گفت: اقدامات خوبی در استان انجام گرفت که باعث افزایش شاخص های تولید در استان شد به طوری که مصرف گاز و برق صنعتی افزایش یافت، نرخ مشارکت اقتصادی در استان در تابستان امسال به ۴۵٫۱ درصد و نرخ بیکاری در آخر تابستان امسال به ۱۰٫۱ درصد رسید.
وی ادامه داد: از تابستان سال ۹۵ تا آخر تابستان ۹۶، ۱۸۴ هزار فرصت شغلی در استان ایجاد شد که معادل تحقق ۲۳ درصد از اشتغال ایجاد شده در کشور در این مدت بود.
رشیدیان اظهار کرد: در بهار امسال ارتقای شاخص بهبود فضای کسب و کار خراسان رضوی به میزان ۲۰ پله انجام شد به طوری که رتبه استان در این شاخص از ۲۳ به رتبه سوم در کشور ارتقا یافت.
وی افزود: در هفت ماهه امسال نیز در ارزش صادرات خراسان رضوی ۱۳ درصد رشد وجود داشت که در این مدت یکهزار و ۱۴ میلیون دلار صادرات از گمرکات و بازارچه های مرزی استان انجام گرفت.
وی بیان کرد: در هفت ماهه امسال ارزش واردات کالا به میزان ۱۰۷ میلیون دلار به خراسان رضوی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل چهار درصد کاهش داشت که تراز بازرگانی استان را به ۸۱۷ میلیون دلار رساند.
استاندار خراسان رضوی گفت: در هفت ماهه امسال بانکهای استان ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش تولید دادند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل میزان پرداخت تسهیلات ۱۰ درصد رشد داشت.
رشیدیان اظهار کرد: در سال گذشته حدود ۷۷ هزار فقره تسهیلات ازدواج در خراسان رضوی پرداخت شده است اما در ۶ ماهه ابتدای امسال ۷۸ هزار فقره تسهیلات ازدواج به میزان ۸۱۹ میلیارد تومان در استان پرداخت شد که یکهزار فقره از کل سال گذشته بیشتر بود.
وی افزود: اکنون بیش از ۱۰۰ طرح صنعتی با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در خراسان رضوی آماده افتتاح است.
وی اظهار کرد: در آغاز کار دولت تدبیر و امید در سال ۱۳۹۲ فقط یک واحد تولیدی با ظرفیت اسمی سالانه ۲٫۵ میلیون تومان در استان وجود داشت که ۹۰۰ هزار تن تولید کنسانتره داشت.
استاندار خراسان رضوی گفت: اکنون ۱۲٫۵ میلیون تن گندله و ۱۱٫۲ میلیون تن کنسانتره در استان تولید می شود که با بهره برداری از واحدهای تولیدی در حال ساخت تا پایان امسال این میزان افزایش چشمگیری خواهد داشت.
وی افزود: در آغاز کار دولت تدبیر و امید ۱۳ هزار تن کنسانتره مس در سال در استان تولید می شود که این میزان در حال حاضر به ۲۶ هزار تن در سال رسیده است.
وی اظهار کرد: در ۱۰۰ روزه کار دولت دوازدهم، ۱۶۷ فقره پروانه بهره برداری از واحد تولیدی با سرمایه گذاری یکهزار و ۷۴۴ نفر و اشتغالزایی برای ۲ هزار و ۳۹۸ نفر در استان صادر شده است.
استاندار خراسان رضوی گفت: در حوزه کشاورزی امسال خرید تضمینی گندم و پرداخت مطالبات کشاورزان انجام گرفت، خرید تضمینی شیر به ۱۰ هزار تن و خرید تضمینی مرغ به یکهزار و ۲۰۰ تن در استان افزایش یافت و همچنین خرید تضمینی زعفران در ۱۰ مرکز در استان انجام گرفت.
وی افزود: در ۱۰۰ روز نخست فعالیت دولت دوازدهم، اجرای ۲۰۶ کیلومتر انتقال آب با لوله، اجرای سیستم های نوین آبیاری در سه هزار و ۸۰۰ هکتار زمین زراعی، صدور ۳۵ فقره مجور با ۵۳۶ نفر اشتغال برای صنایع تبدیلی غذایی در استان انجام گرفت.
رشیدیان اظهار کرد: امسال به دلیل دشواری رونق تولید با تسهیلات بانکی، ۲۴ میلیارد تومان کمکهای فنی و اعتباری برای بخش تولید در نظر گرفته شد که از محل این اعتبارات برای تسهیلات در گردش سه درصد یارانه و برای تسهیلات ویژه سرمایه ثابت پنج درصد یارانه اختصاص یافت.
وی افزود: برای تولیدکنندگان در مناطق محروم و روستایی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت در خراسان رضوی پرداخت تسهیلات با نرخ سود ۶ درصد در نظر گرفته شده است.
استاندار خراسان رضوی گفت: اکنون در حوزه شرکت های دانش بنیان استان، ۱۶۳ شرکت با ۳۵۰ محصول و چهار هزار نفر اشتغال در استان فعال است که این شرکتها در سال گذشته ۱۰ میلیون دلار صادرات به کشورهای همسایه، اروپایی و شرق آسیا داشتند.
وی افزود: برنامه هایی برای توسعه محیط ها و ظرفیت های مکانی برای شرکت های دانش بنیان در خراسان رضوی تدوین شد.
رشیدیان پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، حمایت از دانشجویان فارغ التحصیل و اشتغال آنها از طریق راه اندازی یک کمیته با همکاری جهاد دانشگاهی و هدفگذاری برای حمایت از ۱۰ هزار نفر از دانش آموختگان از جمله این برنامه ها برشمرد.
استاندار خراسان رضوی گفت: برای توسعه عمرانی باید برنامه ای مطابق با سند توسعه چشم انداز ۲۰ سال کشور تدوین می شد که در این راستا سند توسعه ای در چارچوب سند آمایش سرزمینی با چشم انداز ۲۵ سال (۱۴۲۰) در استان شکل گرفت که براساس آن باید امور عمرانی در بخشهای زیربنایی، روبنایی و بخشهای دیگر با آن هماهنگ شود.
رشیدیان اظهار کرد: به عنوان مثال در حوزه آب، یک برنامه در سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تدوین شده است، که در بخش بلندمدت انتقال اب از دریای عمان برنامه ریزی شده که در سفر اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه به استان ردیف اعتباری برای این بخش از سال ۹۷ اختصاص یافت.
وی افزود: در حوزه برنامه میان مدت انتقال آب از مناطق جدید مانند کوه های هزار مسجد و در بخش برنامه کوتاه مدت، مدیریت مصرف و بازچرخانی آب در نظر گرفته شده است.
وی بیان کرد: از اول شهریور ماه امسال و طی ۱۰۰ روز عملکرد دولت دوازدهم، یکهزار و ۳۱۶ پروژه با اعتبار یکهزار و ۴۴۹ میلیارد تومان در استان به بهره برداری رسیده است که این پروژه ها در حوزه های مسکن مهر، مسکن روستایی، گاز و برق، مخابرات، عمران و توسعه شهری، حمل و نقل و بخش آموزشی است.
استاندار خراسان رضوی گفت: در حوزه آموزشی فقط ۳۵ پروژه عمرانی با اعتبار ۱۹ میلیارد تومان در ۱۰۰ روز گذشته در استان به بهره برداری رسید و دهها طرح درمانی، گازرسانی و کشاورزی نیز با اعتبار یکهزار و ۵۰۰ تومان در استان آماده افتتاح است.
وی خاطر نشان کرد: در سال جاری اعتبارات تملک دارایی و سرمایه ای خراسان رضوی یکهزار و ۳۴۴ میلیارد تومان بودکه در مقایسه با سال گذشته این اعتبارات رشد مطلوبی داشت که تاکنون برای اجرای چهار هزار و ۳۰۲ پروژه این اعتبارات توزیع شده است.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به دیگر پروژه های عمرانی در استان گفت: پروژه های مختلفی در حوزه آبرسانی، فاضلاب، تصفیه خانه، برقی شدن راه آهن مشهد – تهران، راه آهن خواف به افغانستان، باند دوم سه راهی شادمهر به کاشمر، باند دوم جاده ای خواف به تربت حیدریه، بزرگراه مشهد- فریمان – تربت جام، محور مشهد – سرخس، جاده جدید دوغایی به درگز، آزادراه مشهد – چناران – قوچان در حال انجام است.
وی افزود: در حوزه بهداشت، تکمیل بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی شهید هاشمی نژاد مشهد، بهره برداری از بیمارستان ۳۲ تختخوابی صالح آباد و ۲۲ تختخوابی باخرز، اجرای طرح توسعه دانشکده دندانپزشکی مشهد و افزایش ظرفیت آن به دو برابر، تکمیل ساخت مرکز پروژهشی و همایشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این ۱۰۰ روز گذشته در استان انجام گرفت.
استاندار خراسان رضوی گفت: با فعالیت های انجام گرفته در حوزه گازرسانی استان، میزان پوشش گازرسانی در استان از ۵۶ درصد در ابتدای کار دولت تدبیر و امید به ۷۶٫۱ درصد در حال حاضر رسیده و گازرسانی به ۴۴۱ روستا در دست اجراست که با اتمام آنها میزان پوشش گازرسانی در استان به ۹۰ درصد خواهد رسید.
رشیدیان اظهار کرد: برای کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها، با همکاری بنیاد مستضعفان، بانک سینا و معاونت روستایی حوزه معاون اول ریاست جمهوری ۵۰ میلیارد تومان اعتبار در قالب تسهیلات برای طرحهای عمران روستایی استان اختصاص یافت که تاکنون برای ۳۶ میلیارد تومان از این اعتبارات، پروژه ها مشخص شده و بخشی از آن پرداخت شده است.
وی اظهار کرد: اجرای طرحهای مربوط به دولت الکترونیک در روستاهای خراسان رضوی آغاز شده است و حدود یکهزار و ۳۰۰ دهیاری استان به شبکه الکترونیک دولت متصل شده و قرار است ۱۵۰ خدمت از طریق ۳۲ دستگاه اجرایی در این دهیاری ها به روستاییان داده شود.
وی افزود: به رغم همه مشکلاتی که در روستاهای خراسان رضوی وجود داشت و سالانه (از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵) در کشور جمعیت روستایی حدود هفت دهم درصد کاهش داشت اما در این مدت سالانه جمعیت روستایی استان ۶ دهم درصد افزایش داشت.
رشیدیان خاطر نشان کرد: در شروع کار دولت تدبیر و امید، ۱۵ هزار خانوار روستایی در تعاونی های مرزنشین استان ثبت نام کرده بودند که هم اینک این میزان به ۱۸ هزار و ۸۰۰ خانوار رسیده است و نشان دهنده تمایل روستاییان به زندگی در روستاهای خود هستند به شرط اینکه شرایط مطلوب زندگی برای آنان فراهم شود.
استاندار خراسان رضوی گفت: امسال در دوره پنجم انتخابات شوراهای اسلامی، تعداد اعضای شوراهای روستایی استان ۲٫۴ درصد رشد داشت و اکنون به جز سه شهر، همه شهرداران در شهرهای استان مستقر شده اند.
استاندار خراسان رضوی گفت: با تشکیل یک کنسرسیوم، ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای شروع مجدد ساخت و ساز در پدیده شاندیز مصوب شد و پیش قسط اول این تسهیلات را گرفته شد و با این اقدام پیمانکاران مبلغ اولیه خود را دریافت کردند و فردا شروع کار عملیاتی این پیمانکاران است.
وی اظهار کرد: با شروع کار ساخت و ساز در پدیده، تحولی در قیمت سهام پدیده بوجود آید و امیدواریم بعد از این مرحله، خرید سهام های خرد توسط سهامداران عمده انجام شود زیرا معتقدیم شرکت پدیده با ۱۳۰ هزار سهامدار قابل ساماندهی نیست و باید سهام های خرد توسط سهامداران عمده خریداری و تجمیع شود.
استاندار خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد، در سال آینده مجمع شرکت پدیده شکل بگیرد و بتواند هیات مدیره جدید پدیده را انتخاب کند و براساس قانون تجارت بتواند فعالت خود را ادامه دهد.
رشیدیان در مورد طرح تبدیل مناطق ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون به مناطق آزاد تجاری گفت: مصوبه شورای عالی مناطق آزاد برای تبدیل دو منطقه مذکور در استان گرفته و مطالعات آن انجام شده است.
وی اظهار کرد: اکنون طرح تبدیل هفت منطقه ویژه اقتصادی به منطقه آزاد در کشور توسط هیات دولت به مجلس شورای اسلامی ارجاع شده است که پس از تعیین تکلیف شدن این طرحها، دو منطقه ویژه اقتصادی خراسان رضوی در اولویت کار دولت قرار خواهد گرفت.
استاندار خراسان رضوی گفت: تبدیل دو منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و سرخس به مناطق آزاد، آنها را تبدیل به دروازه صادراتی کشور خواهد کرد و از ظرفیت های بالقوه این دو منطقه برای توسعه و تولید و صادرات به نحو مطلوب بهره گرفته خواهد شد.
استاندار خراسان رضوی گفت: در زلزله فروردین ماه امسال فقط یک نفر در استان جان خود را از دست داد و تقریبا به ۲ هزار واحد مسکونی خسارت وارد شد.
رشیدیان اظهار کرد: با اقدامات انجام گرفته و پرداخت تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمکهای بالاعوض از بخشهای مختلف، قرارداد برای بازسازی یکهزار و ۷۳۶ واحد مسکونی منعقد شد که در ۱۰۰ روز گذشته یکهزار و ۴۷۷ واحد به متقاضیان تحویل شده و ساخت باقی آنها در مراحل پایانی کار قرار دارد.
وی افزود: تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی برای بازسازی دامداری های روستاییان در نظر گرفته شد.
استاندار خراسان رضوی گفت: در سیل مرداد ماه امسال نیز بیشترین خسارت به خانه های مسکونی روستای ژرف از شهرستان کلات وارد شد که تاکنون صاحبان ۱۹ واحد با بانک قرارداد منعقد کرده اند و برای ساخت آنها تاکنون پی کنی در ۱۷ واحد، اجرای فونداسیون در ۱۶ واحد، اجرای اسکلت در ۱۲ واحد و اجرای سقف در ۱۰ واحد انجام شده است.
استاندار خراسان رضوی گفت: از آنجا که بخشی از گستره استان روی گسل ها قرار گرفته و همچنین بخشی از مساحت آن در برابر سیل آسیب زاست لازم است که خانه ها بویژه خانه های روستایی با بهره گیری از تسهیلات ارزان قیمت بنیاد مسکن بازسازی شوند.
به گزارش ایرنا، خراسان رضوی پنج گمرک در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و ۲ بازارچه مرزی در تایباد در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان دارد. کشورهای هدف صادراتی خراسان رضوی به ترتیب افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و کشورهای آسیای میانه هستند و مواد غذایی و زعفران عمده ترین کالاهای صادراتی این استان را تشکیل می دهد.
در خراسان رضوی پنج هزار و ۶۱۶ واحد صنعتی با حجم سرمایه گذاری ۱۲۰ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی ۱۸۴ هزار نفر وجود دارد که ۱۰ درصد از این واحدها، معادل ۶۵۰ واحد، به عنوان تعطیل شناسایی شده اند.
در خراسان رضوی صنایع کوچک (بالای ۵۰ نفر اشتغال) ۹۱ درصد از واحدهای صنعتی و ۴۱ درصد از سرمایه گذاری صنعتی و ۵۵ درصد از اشتغال استان، صنایع متوسط (بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر اشتغال) پنج درصد از واحدهای صنعتی و هشت درصد از سرمایه گذاری صنعتی و ۱۱ درصد از اشتغال استان، صنایع بزرگ (دارای بیش از ۱۰۰ نفر اشتغال) چهار درصد از واحدهای صنعتی، ۴۹ درصد از سرمایه گذاری و ۳۴ درصد از اشتغال استان را شامل می شوند.
استان خراسان رضوی با وسعت ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومترمربع (۱۱ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۶۵۹ هکتار) معادل هفت درصد مساحت کل کشور، متشکل از ۲۸ شهرستان، ۷۰ بخش، ۷۲ شهر، ۱۶۴ دهستان و سه هزار و ۳۴۰ روستا است.
حدود یک میلیون و ۶۸۰ هزار نفر از جمعیت شش میلیون نفری خراسان رضوی ساکن روستاهای این استان هستند.
بخش کشاورزی استان خراسان رضوی از یک میلون و ۲۰۰ هزار هکتار سطح زیرکشت و بیش از ۱۴ میلون واحد دامی برخوردار است. ۸۳ نوع محصول کشاورزی شامل ۴۵ نوع محصول زراعی و ۳۸ نوع محصول باغی دراین استان تولید می شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن