استانیاسلاید شوستون اصلیمشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

جشنواره ها حلقه میانی تولید و اکران هستند/ اصحاب رسانه رفع مشکلات سینما را مطالبه گری کنند

کد خبر : 13380

عدم توجه جدی به نخبگان یا همان نخبه کشی! اقبال ضعیف سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در تولید فیلم های با محتوای کودک و نوجوان و لزوم مطالبه گری اصحاب رسانه برای رفع مشکلات سینما از جمله صحبت هایی بود که از زبان داوران جشنواره فیلم رشد مطرح شد.

نشست خبری داوران چهل و هفتمین جشنواره فیلم رشد به همت اداره روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی در مرکز فرهنگی رفاهی سجاد مشهد برگزار شد. به گزارش صبح مشهد، کیومرث پور احمد در این نشست در پاسخ به این که چرا ساخت فیلم کودک و نوجوان در کشور فقیر است، گفت: اگر سینمای کودک ضعیف است، مسئول دارد و باید از آن ها پرسید. می آیند و می روند، خاله و خاله بازی شده است، همین آقای روحانی برای گرفتن رای اعتماد از  مجلس کلی پست معامله کرد، همین رئیس جمهور عزیز که ما کلی برایش سینه زدیم، پست معامله کرد خب خاله وخاله بازی است دیگر، پست ها را به کسانی می دهند که شایسته نیستند و میزشان را چسبیده اند، دلشان نمی سوزد نه برای ایران، نه برای سینما و نه برای کودک ایرانی. باید شرایط برای فیلم سازی مهیا شود و از طرفی سینمای کودک باید دغدغه فیلم ساز باشد؛ آن هایی که  دغدغه مند هستند یا امکانات ساخت ندارند یا حمایت نمی شوند. وی با گلایه از نبود حمایت بنیاد فارابی در این خصوص اظهار کرد: من فیلم نامه کودک و نوجوانی داشتم که آن را به بنیاد فارابی دادم، آن ها از طرح خوششان آمد، اما گفتند خودت باید سرمایه بدهی! سوال من این است که پس این سازمان برای چیست؟

نخبه کشی در این مملکت رایج است

این عضو هیئت داوران جشنواره فیلم رشد، در خصوص نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تولید فیلم کودک بیان کرد: این نهاد در گذشته خیلی فعال بود و فیلم‌های خوبی می ساخت که در سینمای کودک موثر بود اما هم اکنون به سازمانی بی‌خاصیت تبدیل شده است که هرچند سال، یک فیلم می‌سازد. وی ادامه داد: کسی که در گذشته مسئولیت این کانون را بر عهده داشت اقدامات موثری انجام داد اما از آن جا که در این مملکت نخبه کشی رایج است؛ فرد دیگری جایگزین وی شد. پوراحمد از نگاه کاسب کارانه برخی رسانه ها به سینما هم گلایه کرد و گفت: من حرف هایی زده ام که خیلی از رسانه ها هم آن را تیتر کرده اند، اما آن ها دغدغه سینما ندارند و از این راه کاسبی می کنند، در حالی که ما با سینما زندگی می کنیم.

از قصه های مجید تا کم کاری های اخیر

وی درباره همکاری اش با  تلویزیون و تجربه سریال قصه های مجید نیز گفت: آن سال ها حال و هوای دیگری داشت، من آدم دیگری بودم و شرایط متفاوتی با الان وجود داشت که باعث ساخت آن سریال شد، تلویزیون هم رسانه دیگری بود که امروز تغییر کرده و در کل سازمان دیگری شده است. کارگردان سریال قصه های مجید در خصوص کم کاری اخیرش در سینما تصریح کرد: به خاطر شکستن دنده ام درد دارم و حالم اصلا خوب نیست به همین دلیل هر ۵ سال یک بار فیلم می سازم.

اندر باب جشنواره ها

پور احمد با بیان این که در این دوره جشنواره فیلم رشد، ما ۱۳ فیلم بلند داستانی را در بخش مسابقه داوری می کنیم، خاطر نشان کرد: تا کنون چند مورد از این فیلم ها را دیده ام که یکی از آن ها بسیار درخشان بود و بقیه در حد متوسط و ضعیف بودند هرچند هنوز تمام فیلم ها را ندیده ام و اظهار نظر در خصوص کیفیت آن ها زود است. وی با اشاره به این که در حالت کلی، جشنواره ها اعم از فجر، کودک و نوجوان و … بر بدنه سینما تاثیرگذار نیست؛ بیان کرد: این جشنواره ها نتوانسته در کاهش فقر فرهنگی و تربیتی کشور تاثیر گذار باشد و بی توجهی فیلم سازان فاخر در زمینه‌های تربیتی، علت اصلی ساخت فیلم‌های غیر ارزشی است.

جشنواره ها حلقه میانی تولید و اکران

در ادامه این نشست، رئیس هیئت داوران این دوره از جشنواره فیلم رشد گفت: معمولا جشنواره ها حلقه میانی تولید و اکران فیلم هستند و اگر این زنجیر کامل نباشد، گاهی اثر بخشی خود را از دست می دهند. «وحید گلستان» افزود: بعد از ۴۷ دوره برگزاری جشنواره فیلم رشد، شاید تا حدی توقعات از این جشنواره بین المللی برآورده نشده است اما هنوز بسیاری از فیلم سازان هستند که نخستین تجربه های تماشای فیلم های خود را در این جشنواره ها داشته اند یا این جشنواره در فرایند آموزش به آن ها کمک کرده است. وی تاکید کرد: برای این که جشنواره ها و فیلم‌های آموزشی کودکان بتواند رشد کند، علاوه بر بازبینی در ساز و کار آن ها ، باید این فیلم ها از درون نیز به بلوغ نزدیک شود و از بیرون هم بازار واقعی برای اکران و فروش داشته باشد.

سینمای کودک دچار بحران است

«امیر توده روستا» کارگردان جوان سینمای ایران و از داوران بخش مستند داستانی این جشنواره نیز درخصوص سینمای کودک در عرصه فیلم کوتاه، اضافه کرد: فیلم کوتاه در پیروی از فیلم بلند قرار دارد و مادامی که سینمای بلند ما به عرصه کودک برنگردد در حوزه فیلم کوتاه نیز تغییری ایجاد نخواهد شد. وی با تاکید بر این که اگر جامعه نگاه زمخت خود را به کودک تغییر ندهد، سینما نیز تغییر نمی کند، افزود: ما نگاه سختی به کودکان داریم چون درگیر مسائل دیگری هستیم همچنین بر خلاف گذشته،  هم اکنون نگاه تربیتی خاصی بر کودکان حاکم نیست و سینمای کودک دچار بحرانی است که باید به آن رسیدگی شود.

فقر فیلم نامه خوب و بحران سینمای کودک

این هنرمند در پاسخ به سوال خبرنگار خراسان در خصوص چرایی ضعف فیلم نامه در فیلم کوتاه داستانی نیز گفت: برخی معتقدند فیلم کوتاه جریان مستقل و مخاطبان جدی خود را دارد و عده ای نیز می گویند این حوزه می تواند مسیری برای تجربه فیلم بلند باشد به همین دلیل در جریان فیلم کوتاه، فیلم نامه های نگارش شده به سرو سامان شایسته نمی رسد. رئیس انجمن فیلم کوتاه خانه سینما گفت: مورد دیگر عجله فیلم سازان در عبور از مرحله فیلم نامه نویسی به ساخت اثر است که باعث شده، ضعف در این قسمت وجود داشته باشد. «شهرام مکری» دیگر کارگردان جوان کشور که با فیلم «ماهی و گربه» خود را در سینمای ایران مطرح کرد، نیز به عنوان عضو هیئت داوران بخش فیلم کوتاه داستانی این جشنواره گفت: علاوه بر جذابیت شهر مشهد برای من، تماشا و داوری فیلم‌های کوتاه بخشی از علاقه و سرگرمی ام است. وی افزود: در این جشنواره از مصاحبت دیگر داوران بهره می برم و شناختی که یکی از داوران خارجی از ایران و فرهنگ آن دارد برای من بسیار جذاب است. به همین خاطر حضور در جشنواره رشد این دوره برای من تجربه ای شخصی است. در این نشست برخی دیگر از داوران جشنواره بین المللی فیلم رشد نیز نکاتی را درباره این جشنواره مطرح کردند. در خور ذکر است چهل و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد تا ۱۰ آذر جاری به میزبانی خراسان رضوی در مشهد برگزار می شود.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن