استانیاسلاید شوستون اصلیمشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

ضرورت توسعه فرهنگ وقف برای توسعه علمی کشور/ تجلیل از رسانه ها و خبرنگاران برتر حوزه وقف

کد خبر : 13360

ششمین همایش وقف و رسانه روز گذشته با معرفی برگزیدگان، به کار خود پایان داد. به گزارش صبح مشهد، حجت الاسلام «محمد احمدزاده» مدیرکل اوقاف خراسان رضوی ظهر دیروز در مراسم اختتامیه این جشنواره اظهار کرد: بسیاری از خدمات ارزنده فرهنگی، علمی، آموزشی، خدماتی و رفاهی به مدد تلاش های خیران ارائه شده است و فرهنگ و تاریخ ما نیز وام دار خیران است. وی با بیان این که رسانه ها با عملکرد خود به بهترین وجه ممکن می توانند احیاگر وقف باشند، تصریح کرد: متأسفانه هم اکنون تا رسیدن به جایگاه واقعی وقف و فرهنگ سازی در این زمینه راه درازی در پیش داریم. وی افزود: با شیوه وقف مشارکتی می توان زمینه را برای مشارکت عمومی در موضوعاتی مانند قرآن و عترت، نماز، ایثار و شهادت و حتی حرفه آموزی وایجاد اشتغال فراهم کرد. مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گفت: برای اولین بار در کشور کمیته یاوران وقف در استان تشکیل شده است تا زمینه رشد و توسعه هر چه بیشتر وقف فراهم شود.

نیازمند وقف های جدید هستیم

در این مراسم که با برگزاری نشست تخصصی وقف در زمینه علم و فناوری همراه بود، حجت الاسلام «ایزدی» معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گفت: هیچ کس نمی تواند منکر آثار و برکات وقف در زندگی خود باشد و همه ما در محل کار، زندگی، خانه و حتی در برخی موارد در غذایی که استفاده می کنیم، از برکات وقف بهره برده ایم. وی ادامه داد: هم اکنون نیازهای جدیدی در جامعه وجود دارد که برای رفع آن ها، نیازمند توسعه وقف هستیم. وی با بیان این که خراسان رضوی اولین استانی بود که در سال ۹۰ مرکز مشاوره وقف در آن راه اندازی شد، افزود: در زمینه قرآن وعترت با همکاری آموزش و پرورش اقدامات جدیدی انجام شده است و در زمینه علم و فناوری نیز نیازمند وقف علمی هستیم زیرا برای ایجاد مدارس علمی، دانشگاه ها و کتابخانه های زیادی وقف صورت گرفته است و علم تولید شده در این مراکز باید به فناوری تبدیل شود و در این زمینه نیازمند حضور و همراهی واقفان هستیم.

ضرورت گفتمان سازی برای توسعه فناوری

«زارع» دبیر کمیته یاوران وقف علم و فناوری نیز با بیان این که فناوری ابزار قدرتمندی برای پاسخ به نیازهای بشر است، افزود: در حالی که در زمینه مقابله با خشکسالی، حفاظت از محیط زیست و انرژی های تجدید پذیر نیازمند فناوری هستیم، وقف در این خصوص می تواند به توسعه علمی کشور کمک کند. وی افزود: تعداد زیادی از واقفان به سمت درمان و سلامت رفته اند اما باید در زمینه توسعه فناوری ها نیز به گفتمان سازی برای واقفان پرداخت و اصحاب رسانه می توانند در این زمینه بهترین نقش را ایفا کنند.

وجود ۷۵۰ نوع وقف در کشور

«خسروشاهی» مدیرعامل خانه مطبوعات استان نیز گفت: آمارهای رسمی درباره تولید فناوری و نوآوری نشان می دهد بسیاری از ایرانی ها در این زمینه مشغول کار برای دیگر کشورها هستند. وی با بیان این که برای توسعه این وقف نیازمند عزم همگانی هستیم، اظهار کرد: برای توسعه این مهم، مردم باید تأثیر وقف علمی و فناورانه را در زندگی خود احساس کنند و بدانند با فناوری می توانیم به توسعه علم و ایجاد اشتغال برسیم. خسروشاهی افزود: هم اینک ایران با ۷۵۰ نوع وقف، متنوع ترین موقوفات را در جهان به خود اختصاص داده است. مدیرعامل خانه مطبوعات استان گفت: با توجه به این که در افق ۱۴۰۴ ایران باید به رتبه نخست علم و فناوری منطقه دست یابد، بی تردید واقفان می توانند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند.

ایجاد شفافیت و نظارت در وقف با کمک رسانه ها

«سیدعلی علوی» سردبیر روزنامه خراسان نیز در این نشست علمی گفت: زلزله ۷٫۳ ریشتری در کرمانشاه رخ می دهد و در پدیده ای نوظهور مردم به نهادها و دستگاه های متولی اعتماد نکرده و به جای آن با همراهی چهره های سیاسی، فرهنگی و ورزشی کمک های خود را جمع آوری و در کرمانشاه توزیع می کنند. وی افزود: به نظر می رسد ریشه این بی اعتمادی به دلیل نبود شفافیت و نظارت است زیرا در گذشته، تجربه زلزله های ورزقان و بم این سوال را ایجاد کرد که چه میزان از کمک های مردمی در سر جای خود قرار گرفته و به دست نیازمندان رسیده است؟ از این منظر یکی از مهم ترین کارکردهای رسانه که در این حوزه قابل تعریف است، «نظارت و ارزیابی عملکرد» است. وی با اشاره به اهمیت این کارکرد رسانه اذعان کرد: ما با مفهومی به نام وقف و مسئولیت های اجتماعی در قبال جامعه مواجه ایم و ریشه های فرهنگی وقف برای ما به امتداد تاریخ و مذهب مان وجود دارد. سردبیر روزنامه خراسان بیان کرد: یکی از کارکردهای مهم رسانه ها تلاش برای ایجاد شفافیت بیشتر در این زمینه و نظارت بر وقف است و همین نظارت و شفافیت از جمله حلقه های مفقوده ای است که می تواند به احیای وقف کمک کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − نه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن