استانیاسلاید شوستون اصلیمشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

ثبت ۲۴۲۱۸ موقوفه در خراسان رضوی/ برگزاری همایش وقف و رسانه در مشهد

کد خبر : 13110

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: با ثبت ۱۶۵ وقف جدید در سال جاری، شمار موقوفات ثبت شده استان در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه کشور به ۲۴ هزار و ۲۱۸ مورد رسید.

به گزارش صبح مشهد، حجت الاسلام محمد احمدزاده روز دوشنبه در نشست خبری مرتبط با دهه وقف افزود: این موقوفات در موضوعات مختلف به ثبت رسیده اما عمده نیات واقفان در خصوص برگزاری مراسم و آیین های مذهبی برای امامان معصوم (ع) و کمک به نیازمندان و سایر موضوعات دینی و اجتماعی است.
وی با اشاره به آغاز دهه وقف از ۲۵ آبان ماه و لزوم آشنایی عموم مردم با این فرهنگ اصیل و اقدام نسبت به ثبت وقف جدید، گفت: پارسال در دهه وقف ۲۸ وقف جدید به ارزش تقریبی ۱۶ میلیارد ریال در استان به ثبت رسید که امید است با برنامه ریزی انجام گرفته امسال ثبت موقوفات بیشتر از سال گذشته باشد.
حجت الاسلام احمدزاده افزود: برای راهنمایی و ثبت وقف جدید دفاتر مشاوره ای در تمامی شهرستان های استان که دارای ادارات اوقاف و امور خیریه هستند، راه اندازی شده است.
وی بیان کرد: برای این دهه که با دهه آخر صفر مقارن شده، برنامه های ویژه ای در نظر گرفته شده که از جمله آنها برگزاری همایش یاوران وقف در ۲ سطح استانی و شهرستانی با هدف تجلیل از دست اندرکاران وقف و بقاع متبرکه خراسان رضوی است که در یک سال گذشته به این ۲ مورد خدمات ویژه ای ارائه کرده اند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: امسال ۳۹ نفر در همایش استانی یاوران وقف شرکت می کنند و در این برنامه از برگزیدگان بخش های هیات امنا، خدام، شورای فرهنگی قرآنی، روحانیان، خیرین بقعه و مدیران بقاع متبرکه، متولیان و مستاجران و سرمایه گذاران موقوفات، پژوهشگران و هنرمندان و اصحاب رسانه، مدیران و کارکنان موقوفات تجلیل می شود.
وی برگزاری همایش وقف و رسانه، برگزاری ۵۲ نشست علمی – صنفی با همکاری اصناف مختلف، برپایی ۵۶ ایستگاه ‘همه واقف باشیم’ در سطح استان، برگزاری مراسم رحلت نبی مکرم اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) در ۸۹ بقعه متبرکه را از دیگر ویژه برنامه های دهه وقف و دهه آخر صفر امسال استان برشمرد.
وی گفت: برگزاری اجتماع لبیک یارسول الله در ۳۲ بقعه متبرکه، مراسم شهادت امام رضا (ع) در ۷۵ بقعه، قرائت زیارت از راه دور پیامبر اسلام (ص) در ۵۱ بقعه، برپایی ۱۶ خیمه معرفت، اعزام و به کارگیری بیش از ۹۰ روحانی و مبلغ در برنامه های دهه آخر صفر و دهه وقف، برگزاری ۱۰ محفل انس با قرآن کریم در بقاع متبرکه از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده در دهه پیش رو است.

استقرار ۴۱ پایگاه پذیرایی از زائران پیاده در استان منطبق بر موقوفات
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: این استان به دلیل میزبانی از زائران حرم مطهر رضوی به ویژه زائران پیاده از شرایط خاصی در این ایام برخوردار است که برنامه های ویژه ای برای این منظور پیش بینی شده است.
حجت الاسلام احمدزاده افزود: اجرای طرح ‘قدم های آسمانی تا امام مهربانی’ در بقاع متبرکه و پایگاه هایی که در مسیر زائران پیاده قرار دارند، برنامه ریزی شده که در آن در ۲ حوزه رفاهی و فرهنگی به زائران پیاده خدمت رسانی می شود.
وی افزود: ۴۱ پایگاه آماده خدمات رسانی به زائران پیاده توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ایجاد شده که در آنها پیش بینی وسایل گرمایشی، پتو برای استراحت، کاور، دارو و کمکهای اولیه، پرچم و سربند، نقشه راهنمای پایگاه ها نیز شده است.
وی گفت: امسال از محل موقوفات منطبق بر خدمت رسانی به زائران، نان رایگان و ۶۰۰ هزار بطری آب معدنی تهیه و بین زائران پیاده در ایستگاه های مذکور توزیع می شود.
به گزارش ایرنا، براساس پیش بینی های انجام گرفته ۳۲۰ هزار زائر پیاده و حدود ۳٫۵ میلیون زائر در ایام پایانی صفر در مشهد حضور می یابند. شمار بقاع متبرکه امامزادگان خراسان رضوی نیز ۲۵۴ مورد است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن