استانیاسلاید شوزندگیستون اصلیشهر هوشمند

فرهنگ‌ سازی و آموزش، لازمه شهر هوشمند

کد خبر : 13104

پارک‌های علم و فناوری در کشور را باید خانه امید استارتاپ‌ها و جوانانی دانست که ایده‌هایی برای کارآفرینی دارند. مکان‌هایی که با استانداردهایی مشخص و علمی از کسب وکارهای دانش بنیان حمایت و کمک می‌کنند تا ایده‌ آن‌ها به محصول تبدیل شود.

به گزارش صبح مشهد، بیشتر این شرکت‌های دانش بنیان فناور تا می‌توانند مشکلات موجود در جامعه را شناسایی و آن را حل می‌کنند افزود:  همین امر موجب می‌شود به پارک‌های علم و فناوری در کشور به چشم حلال مشکلات جامعه توسط فکرهای تازه نگاه کرد. خروجی پارک‌های علم و فناوری که تسریع و بهینه‌سازی امور جامعه است با هدف اصلی جریان هوشمندسازی شهرها همخوانی دارد و به همین دلیل به سراغ دکتر سید حسن علم الهدایی رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی رفتیم تا ببینیم این مجموعه و شرکت‌های جوان دانش بنیانش چه کمکی برای هوشمندکردن شهر مشهد می‌توانند انجام دهند.

در بحث شهر هوشمند عقب هستیم
همان‌طور که می‌دانید دولت یازدهم و دوازدهم تاکید ویژه‌ای بر هوشمندسازی شهرها دارند و پارک‌های علم و فناوری بازویی برای اجرای این امر هستند. آقای دکتر علم الهدایی درباره نقش پارک علم و فناوری خراسان رضوی در زمینه هوشمندسازی شهرها به خبرنگار ما گفت: مطالعه درباره شهر هوشمند و الزامات و نیازهای آن به ما سفارش‌ شده‌است و ما مطالعاتی در این زمینه انجام داده‌ایم، اما هنوز این کار وارد مرحله عملیاتی نشده‌است و به زودی باید عملیات این کار آغاز شود. متأسفانه شهر مشهد در بحث شهر هوشمند نسبت به شهرهای‌کشورهای پیشرفته‌ای همچون کره جنوبی، خیلی عقب‌است.
وی ادامه‌داد: ازقبل بحث‌هایی در حوزه دولت الکترونیک و شهر هوشمند وجود داشته‌است و اینکه می‌شود از ابزارهای مجازی برای انجام امور شهروندی استفاده‌شود، مثل موبایل بانک یا ساختمان‌هایی‌که به‌صورت هوشمند تغذیه انرژی می‌شوند. این روش‌ها باعث کاستن از حجم رفت‌وآمدها، پایین آمدن هزینه‌ها و کاهش آلودگی هوا می‌شود. ما این مطالعات را انجام دادیم و سال پیش تقدیم استانداری‌کردیم، اما در بحث اجرا این طرح ها نیازمند اعتبارات کافی‌است که احتمالا به دلیل تامین نشدن این اعتبارات هنوز به مرحله اجرا وارد نشده‌است.

ارائه طرح شهر هوشمند تا آخر سال
رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با اشاره به توجه ویژه مدیریت جدید شهر مشهد به هوشمند‌سازی شهر به کمک پارک علم و فناوری، در ارتباط با همکاری‌های صورت گرفته با شهرداری گفت: بناست تا ان‌شاءا… با شهرداری در این حوزه‌ همکاری‌ و نشست‌هایی داشته باشیم. صحبت‌های مقدماتی انجام شده‌است و امیدواریم بتوانیم با معاونان آقای خامسی نیز بحث‌هایی درباره نحوه انجام این پروژه‌ها داشته باشیم. همچنین از سوی شورای شهر درباره ارائه طرح جامع شهر هوشمند دعوت به همکاری شده‌ایم و در تلاشیم با توجه به اصرار آقای شهردار مطالعات این طرح در ظرف پنج ماه آینده به اتمام برسد.
دکتر علم الهدایی همچنین درباره نمونه‌هایی که درراستای‌ هوشمندسازی شهر مشهد ایجادشده‌است، گفت: من کارت در مشهد یکی از ابزارهای هوشمند است که به فناوری NFC مجهز است و اکنون مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد، اما شهر هوشمند در کنار ارائه زیرساخت‌ها نیاز به فرهنگ‌سازی و آموزش دارد. در کلام شاید ساده به نظر برسد، اما اینکه بخواهیم یک شهر را به معنای واقعی کلمه به صورت هوشمند اداره کنیم، هم نیازمند زمان زیاد است و هم بودجه بالایی را طلب می‌کند. البته هم‌اکنون بعضی از کشورهای همسایه مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس، در حال پیشرفت در این زمینه هستند که امیدواریم ما هم بتوانیم با توجه به دیدگاه‌های مثبت شهردار جدید و شورای شهر، در این راستا با همکاری هم جلو برویم.

پارک علم و فناوری در خدمت شهر هوشمند
دکتر سید حسن علم الهدایی درباره ظرفیت موجود در شرکت‌های دانش بنیان پارک علم و فناوری خراسان برای هوشمندسازی شهر گفت: ما شرکت‌های خوبی در مرکز رشد ICT داریم که می‌توانند با توجه به توانمندی‌هایشان در این زمینه‌ها به پیشرفت این پروژه یاری رسانند. شرکت‌های ما به صورت متنوع می‌توانند در حوزه فناوری‌های نوین شهری، هوشمندسازی، نیاز‌های سخت افزاری و نرم افزاری کمک کنند. ا‌ن‌شاءا… طی مذاکراتی که در این پروژه با شهرداری داریم، اگر هم کاستی‌هایی در این زمینه در شرکت‌های ما وجود داشته‌باشد آن ها را جبران کنیم تا بتوانیم به خوبی در خدمت این طرح قرار گیریم.

حمایت از ایده‌های هوشمند‌سازی شهر
رئیس پارک علم و فناوری خراسان درباره نقشی که استارتاپ‌ها می‌توانند در هوشمندسازی شهرها برعهده داشته باشند، گفت: استارتاپ‌ها شرکت‌های نوپایی در حوزه فناوری هستند که می‌توانند در پیشبرد این پروژه کمک‌های زیادی کنند. ما در پارک مرکز توانمندسازی استارتاپ‌ها را هم داریم که در تلاشیم به این کسب وکارهای نوپا در این زمینه یاری برسانیم. ما از هر ابزار، فرد و موسسه‌ای که داخل پارک علم و فناوری یا خارج از آن بتواند در پیشبرد این پروژه موثر باشد، پشتیبانی خواهیم‌کرد. افراد و تیم‌هایی هم که در این حوزه ایده دارند می‌توانند به مرکز ما در بولوار سجاد مراجعه‌کنند و ایده خود را ارائه و نوع همکاری و کمکی که می‌توانند در هر بخشی از هوشمند‌سازی فعالیت‌های شهری انجام دهند،عنوان کنند و ما نیز از آن‌ها استقبال می‌کنیم و حمایت‌های لازم را از آن‌ها به عمل می‌آوریم.

منبع : شهرآرا

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن