استانیاسلاید شودانش و فناوریزندگیستون اصلی

لزوم استفاده از نخبگان خارجی و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان چندملیتی

کد خبر : 13001

عضو هیات علمی گروه سلول‌های بنیادی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: برای افزایش تعاملات اقتصادی با کشورهای دنیا و جذب سرمایه گذار خارجی باید زمینه را به منظوراستفاده از نخبگان خارجی و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان چندملیتی در ایران فراهم کنیم.
به گزارش صبح مشهد دکتر حجت نادری مشکین با بیان اینکه دانشجویان خارجی در کشور در واقع منابع ارزشمندی محسوب می‌شوند که می‌توانیم به کمک آن‌ها تعاملات مطلوبی با کشورهای منطقه داشته باشیم، اظهار کرد: اگر ما قصد داریم که سرمایه گذاران خارجی برای کشور جذب کنیم، باید تعاملات نخبگان میان کشورها را افزایش دهیم. زمانی که اساتید و دانشجویان دو کشور با یکدیگر ارتباط داشته باشند، تعاملات اقتصادی نیز میان آ‌ن‌ها بهتر صورت خواهد گرفت، بنابراین یکی از اهداف ما باید استفاده از این نخبگان خارجی و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان چندملیتی در کشور باشد.

وی افزود: ما باید نخبگان و دانشجویان خارجی را در کشور استخدام کنیم و از وجود آن‌ها بهره ببریم؛ در برخی از کشورهای مختلف به نیروهای خارجی فرصت می‌دهند تا خود را نشان دهند، اما در دانشگاه‌های ایران این اتفاق برای دانشجویان غیرایرانی نمی‌افتد.
عضو هیات علمی گروه سلول‌های بنیادی جهاددانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: استفاده از دانشجویان نخبه سایر کشورها، با توجه به اینکه آنان چندسال در ایران زندگی کرده‌اند، می‌تواند زمینه برقراری تعاملات مطلوبی را میان کشور ما و آن‌ها ایجاد کنند. دادن ویزای کارآفرینی به آنان از جمله اقداماتی است که می‌تواند دانشجویان بین‌الملل را برای همکاری در این زمینه ترغیب کند.
نادری با اشاره به اینکه اساسا جنگ سیاسی وجود ندارد، بلکه هرچه هست جنگ اقتصادی است، ادامه داد: اگر ما بتوانیم تعاملات اقتصادی خوبی با سایر کشورها داشته باشیم، به تبع آن پایداری سیاسی نیز ایجاد خواهد شد.

وی گفت:  مسئولان ما گمان می‌کنند که برقراری ارتباط تنها با اروپا و آمریکا برای کشور سودمند است، درحالی که ما با کشورهای همسایه خود تشابه فرهنگی بیشتری داریم و از همین جهت محصولات و یا خدمات ما بازار بهتری در این کشورها خواهند داشت. یک بازار ۸۰۰ میلیونی در همسایگی ایران منتظر ماست.
عضو هیات علمی گروه سلول‌های بنیادی جهاددانشگاهی خراسان رضوی اضافه کرد: ایجاد اشتغال تنها وظیفه دولت نیست و ما نباید چنین خواسته‌ای از دولت داشته باشیم، بلکه هر فرد موظف است برای خود شغل مهیا کند، اما از آن طرف دولت باید جاده کارآفرینی را هموار کند تا یک کارآفرین بتواند شغل خود را ایجاد کند و با یک بوروکراسی پیچیده در این مسیر مواجه نشود. اساسا شغل دادنی نیست که دولت به ما شغل دهد.
نادری با بیان اینکه ما باید تمام تلاشمان را برای کارآفرینی انجام دهیم و صرفا توپ را در زمین دولت نیاندازیم، خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است که نهادها و سازمانهای ما جزیره‌ای کار نکنند؛ حتی دانشکده‌های ما در دانشگاه نیز جزیره‌ای کار می‌کنند، اگر دانشجویان دانشکده‌های مختلف با مشارکت یکدیگر فعالیت داشته باشند، می‌توانند استارت‌آپ‌هایی ایجاد کنند که مخصوصا در حوزه استارت آپ های خدماتی میلیاردها درآمد داشته باشد که ما نمونه این امر را در اپلیکیشن‌های تاچ‌سی، اسنپ و دیجی‌کالا می‌بینیم.
وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته‌ای مانند کانادا و آلمان دولت مستقیما به مردم شغل نمی دهد، بلکه هر کس می‌تواند یک ایده‌ مطرح کند، طرح کسب و کار ارایه کند و دولت متناسب با آن ایده همه امکانات را در اختیار او قرار می‌دهد و خود دولت آن‌ها را به تیم‌سازی برای انجام فعالیت‌ها ترغیب می‌کند.
عضو هیات علمی گروه سلول‌های بنیادی جهاددانشگاهی خراسان رضوی اظهار کرد: تفکر کارآفرینی محدود به برخی از رشته های خاص نمی شود، بلکه در هر یک از رشته های مختلف علوم پایه، مهندسی، پزشکی و علوم انسانی نیز می توان کارآفرینی کرد.

نادری، اشتغال را مهم ترین مسئله دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانست و عنوان کرد: برای این دانشجویان از جانب دولت و بیت المال میلیاردها تومان هزینه آموزش شده است، در واقع این افراد میوه های یک کشور محسوب می‌شوند، اما کشورهای خارجی ارزش این میوه ها را می‌دانند و به آنان امکانات می دهند و از ثمره آن بهره مند می‌شوند؛ این درحالی است که هزینه اصلی را کشور ما پرداخته است. ولی آنها با فراهم کردن اکوسیستم صحیح تحقیق و توسعه و کارآفرینی این میوه ها را میچینند.
وی اضافه کرد: متاسفانه مسئولان کشور ما نمی‌دانند که باید از ثمرات این دانشجویان بهره ببرند، اما از سوی دیگر این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که دانشجویان ما روحیه کارآفرینی ندارند. چرا که به کمک همدیگر و تیم سازی می توانند این میوه ها (فکرهای جوان و ایده های نوین و خلاقانه) را برداشت کنند و بازی برد_برد برای همدیگر و همچنین جامعه داشته باشند.
ما در جشنواره بین المللی “کارآفرین شو” و اولین “کنگره همکاریهای بین رشته ای و چندملیتی” که در ۱۶ و ۱۷ آذرماه جاری برگزار می‌گردد، هدفمان کمک به تیم سازی و ترغیب تشکیل استارت آپهای بین رشته ای و چند ملیتی است. ما معتقدیم گاهی گامهای کوچک به حرکتهای بزرگ تبدیل می شوند! به امید ایجاد جامعه ای کارآفرین و دانشگاهی نسل سومی.

منبع: ایسنا

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سلام
    درد و رنج نخبگان تا کجا باید ادامه داشته باشد؟ تا کجا با بی تدبیری باید نخبه را از کشور بیرون کنیم و بعد با همایش ها و سمینارهای کذایی به فکر بازگشتش باشیم؟ تا کی بنیاد نخبگان باید دست سکانداران بی تدبیری باشد که فقط برای منافع خود ریاست می کنند؟ تا کی باند بازی ها ارجح بر نخبگان کشور است؟ تا کی ازمون امثال وزارت نفت برای افراد خاصی معدل و سن ندارد و بقیه باید بروند و دانش آموخته دکتری کشور را نیاز ندارد؟ تا کی زد و بند در جذب هیات علمی رواج دارد و همه می دانند و باز هم مانند کبک سر زیر برف می کنند؟ تا کی نامه جذب نخبگان در دستگاه و دانشگاه دست نخبه می دهیم و بعد او را بازیچه می کنیم؟ تا کی باید دانش آموخته امریکا و کانادا ارجح بر دانش آموخته مومن داخلی باشد؟ تا کی شعار انقلابی می دهیم اما خارج رفته با فکر غربی را بر مومن داخلی ترجیح می دهیم؟ واقعا تا کی اینها انقلاب ما را به انحراف باید بکشند و ما بنشینیم و هیچ نگوییم؟ تا کی؟ دلمان برای امام و شهدا و … تنگ شده …
    التماس تفکر و التماس توجه به قیامت انشالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − 17 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن