اخبار مهماستانیاسلاید شوستون اصلیمشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

تدوین سند چشم انداز ۱۰ ساله مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام

کد خبر : 12977

استاندار خراسان رضوی گفت: برنامه ای در قالب سند چشم انداز ۱۰ ساله برای استمرار نقش آفرینی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام تا سال ۲۰۲۹ میلادی تدوین شده که اساس کار دستگاههای اجرایی در این استان قرار می گیرد.

به گزارش صبح مشهد، علیرضا رشیدیان روز چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی و برنامه ریزی مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام افزود: با توجه به تعامل با موسسه آیسسکو و اینکه عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام برای مشهد تا سال ۲۰۲۹ میلادی که شهر دیگری از ایران در این حوزه انتخاب شود، خراسان رضوی متعهد شده سند چشم انداز ۱۰ ساله را تدوین کند.
وی ادامه داد: برجسته سازی پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیازمند اندیشه و تدبیر عالمانه ای است تا نقش راهبردی مشهد به عنوان مرکز گفت و گوی بین ادیان مختلف و نحله های فکری تبیین شود. برای تحقق این موضوع یک سند اولیه توسط اتاق فکر رویداد فرهنگی مشهد ۲۰۱۷ براساس اسناد بالادستی و اسناد استانی تدوین شد تا مشهد بتواند جایگاه ویژه خود را به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام و کارکردهای دیگر فرهنگی تا سال ۲۰۲۹ میلادی حفظ کند.
استاندار خراسان رضوی گفت: از همان آغاز برگزاری نشستهای هماهنگی برای رویداد مشهد ۲۰۱۷ یکی از نکات مورد تاکید رئیس جمهوری این بود که از فرصت مذکور برای توسعه زیرساختها و زیربناهای این شهر با رویکرد فرهنگی و توجه به اینکه مشهد یک کلانشهر بین المللی است استفاده شود.
وی افزود: در همین چارچوب تالارهای نمایش توسعه یافت و نیز چهار مورد از ۱۴ مورد ساختمانهای فرهنگی و تاریخی مشهد تملک شد تا با ایجاد مراکز فرهنگی در آن بتوان نیاز این بخش را در بلندمدت تامین کرد.
رشیدیان ادامه داد: در سفر اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه به مشهد نیز بخشی از اعتبارات رویداد فرهنگی مشهد ۲۰۱۷ تثبیت شد که گام بلندی در جهت اجرای پروژه های مربوط به این بخش به شمار می رفت.
وی گفت: همه ما به عنوان کسانی که در مشهد مقدس زندگی می کنیم میراثدار این مرز و بوم بوده و رسالت تاریخی ما است که از این ظرفیت فرهنگی برای ایجاد رافت، دوستی، محبت، گفتمان سازی بین ادیان و مذاهب مختلف اسلامی بهره گرفته و برای معرفی میراث فرهنگی مشهد به منظور ارتقای ظرفیتهای فرهنگی جهان اسلام برنامه ریزی کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در اتاق فکر ستاد پایتخت فرهنگی جهان اسلام کلیات سند و چارچوب نظری چشم انداز برای این شهر تا سال ۲۰۲۹ تدوین شد. روش بکار رفته در این بخش استفاده از اسناد بالادستی و اسناد شهری برپایه آینده نگری بوده است.
سید سعید سرابی افزود: در این زمینه بسته ای نیز برای تعاملات پایتخت فرهنگی جهان اسلام با محوریت مدیریت شهری و شهرداری تدوین شد تا برای بهره گیری از فرصت باقیمانده، مدیریت شهری پیشگام در رویدادهای فرهنگی در سطح ملی و بین المللی باشد.
وی ادامه داد: هدفگذاری کمی و کیفی این سند براساس اسناد برنامه توسعه ملی یا همان افق ۱۴۰۴، اسناد مربوط به برنامه های پنج ساله توسعه کشور، اسناد توسعه استانی و اسناد توسعه شهری است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: از ۱۷۰ برنامه در نظر گرفته شده برای رویداد فرهنگی مشهد ۲۰۱۷ در سال جاری میلادی ۱۱۲ برنامه اجرا شد که سرجمع اعتبارات هزینه ای برای این بخش ۶۲ میلیارد ریال بود. از این میزان ۵۰ میلیارد ریال تخصیص یافت.
وی افزود: نمایشگاه کتاب ناشران جهان اسلام نیز نهم تا ۱۶ آذر آتی همراه با نمایشگاه ملی دفاع مقدس، هفته فرهنگی الجزایر با حضور مقامات آن کشور و نمایشگاه دستاوردهای مشهد ۲۰۱۷ در این شهر برگزار می شوند. برای مراسم افتتاحیه این نمایشگاه یادمان مفاخر برجسته مشهد در ۱۸ نقطه شهر برپا می شود.
از سال ۲۰۱۱ میلادی همه ساله سه کشور از حوزه کشورهای آفریقایی، اسلامی و اسلامی غیرعربی به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی معرفی می شوند . آیسسکو (ISESCO) سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی با عضویت ۵۷ کشور اسلامی، کلانشهر مذهبی مشهد را برای سال ۱۳۹۶ مصادف با سال ۲۰۱۷ میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در آسیا انتخاب کرده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + 9 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن