استانیاسلاید شوستون اصلیپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنویپربازدیدترین ها

عوارض پایدار و مالیات باید به خود شهرها برگردد/ طلب شهرداری ها از ادارات دولتی بزودی تعیین تکلیف خواهد شد

کد خبر : 12615

دولت عوارض شهرهای بزرگ را به خودشان برگرداند، نمی شود عوارض یک شهر جای دیگر وتوسط فرددیگری توزیع شود، مشهد طرح جامع ندارد ؛ طرح جامع مشهد راتا ماه دیگر ابلاغ می کنم، شهرداران در ابتدا با تراکم فروشی مخالفت می کنند اما درمواجهه با مشکلات این کاررا می کنند، رابطه شهرداری مشهد با آستان قدس مطلوب است ، مدیریت یک پارچه شهری تنها شعار بوده است، وعده واگذاری ۲۰میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی به شهرداری ها و بدهی، چالش مشترک شهرداری های کلان شهرهای کشوراست وشهرداری تهران ۳۰هزارمیلیارد تومان بدهی دارد. این مباحث از جمله موضوعات مطرح شده در نشست خبری شهرداران کلان شهرهای کشور بود.
به گزارش صبح مشهد، ” قاسم تقی زاده ” شهردار مشهد روز گذشته در نشست خبری مشترک شهرداران کلان شهرهای کشور که با حضور شهرداران تهران، اصفهان، اهوازوسرپرست شهرداری شیراز در سالن شهدای شهرداری مشهد برگزار شد، گفت: درآمد های شهرداری ها از سال ۶۰که ۵۵درصد آن توسط دولت تامین می شد به تدریج کاهش پیدا کرده واکنون به ۱۰درصد رسیده است که آن هم نصیب شهرهای کوچک می شود.
وی اضافه کرد: این در حالی طی ۳۰-۳۵سال گذشته برای شهرداری ها اتفاق افتاده است که برای کلان شهرهای کشور، راهی ترسیم نشده که در آمدهای موردنیاز خود را از کجا تامین کنند از این رو ساده ترین راه برای شهرداری ها فروش تراکم غیر مجاز بوده است . وی با بیان این که امروز همه می گویند تراکم فروشی کارخوبی نیست وبر سر این موضوع اتفاق نظر دارند، اظهارکرد: اما هیچ وقت برای این کار راهکاری ارائه نشده است وتجربه ای که در این زمینه دارم این است که همه شهرداران، اول کارشان قاطعانه می گویند غیر قانونی تراکم فروشی نمی کنیم اما وقتی می بینند که نمی توانند حقوق کارکنانشان را تامین کنند به سمت تراکم فروشی می روند. تقی زاده تصریح کرد: با وجود این چه باید کرد ؟ به نظرم باید شهرداری ها به سمت عوارض پایدار بروند که آن نیز در اختیار دولت است ،قبل از این، از منابع مالیاتی ۱۵درصد به شهر ها داده می شد اما اکنون با پیچیدگی هایی، این منابع بیشتر به شهرهای کوچک می رسد البته توجه به شهرهای کوچک خوب است اما نه با نادیده گرفتن شهرهای بزرگ وکلان شهرهای کشور. شهردار مشهد گفت: در جلسه بعدی شهرداران کلان شهرها باید در خصوص عوارض پایدار صحبت وگفت وگوکنیم البته گفت و گویی که به نتیجه برسد زیرا در این خصوص سال ها فقط حرف زده شده است . وی با اشاره به این که عوارض پایدار باید به خود شهرها برسد، افزود: اگر دولت می خواهد به شهرهای کوچک کمک کند از محل مالیاتی که از همان شهرها دریافت می کند، این کار را انجام دهد. شهردار مشهد درپاسخ به سوال خراسان رضوی در خصوص راهکارهای ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری ها اظهارکرد: اکنون یک شهروند دارای یک خانه ،خودرو وکسب وکار متوسط سالانه حدود ۱۳۰هزارتومان بابت عوارض پرداخت می کند که مبلغ آن تا پنج برابر کمتر از شارژ یک ساختمان است اما همین مبلغ کم نیز به خزانه می رود وبین شهرهای کوچک تقسیم می شود و به کلان شهرها برنمی گردد. تقی زاده اضافه کرد: برای همه روشن است که دولت گرفتار است بنابراین ما از دولت چیزی نمی خواهیم بلکه تنها می خواهیم راه را برای استفاده شهرداری ها از قوانین، تسهیل کند زیرا در سه قانون برنامه توسعه کشور، پیاپی آمده است که زیرساخت های حمل ونقل شهرها را دولت باید پرداخت کند، خوب دولت همین را پرداخت کند. وی گفت: از دولت انتظار داریم که حقوق شهرهای بزرگ به خود این شهرها برگردد ،نمی شود که عوارض کلان شهرها جای دیگر وتوسط فرد دیگری غیر از شهرداران توزیع شود. وی درباره ترافیک شهر مشهد افزود: وقتی شهر مشهد، طرح جامع ندارد نمی توانیم از طرح جامع ترافیک صحبت کنیم به همین دلیل ظرف یک ماه آینده طرح جامع مشهد را ابلاغ خواهیم کرد وسپس به سراغ طرح تفصیلی خواهیم رفت. تقی زاده در پاسخ به سوالی در خصوص مشارکت نکردن شهرداری ها در امورفرهنگی اظهارکرد: اصلا این گونه نیست بلکه شهرداری ها بیش از توانشان در امور فرهنگی مشارکت داشته اند به همین دلیل به معاونت جدید فرهنگی اعلام کرده ایم بیشتر به سمت توسعه فرهنگ شهروندی بروند زیرا اکنون خلأ هایی در این زمینه وجود دارد ، به همین منظور معاونت فرهنگی باید برای ترویج فرهنگ شهروندی گام بردارد. وی درباره حضور شهردار تهران در جلسات هیئت دولت گفت: شهردار تهران نماینده تمامی شهرداری ها در هیئت دولت است وخوشبختانه نگاه دولت به شهرداری ها اکنون مثبت شده که یکی از نشانه هایش، حضور شهردار تهران در جلسات دولت است.
تقی زاده در باره بلند مرتبه سازی در شهر مشهد نیز گفت: با توجه به این که شهر مشهد ، طرح جامع وتفضیلی نداشته پهنه های بلند مرتبه سازی در شهر مشخص نشده است از این رو در تلاشیم منطقه به منطقه پهنه های بلند مرتبه سازی را مشخص وتکلیف مردم را روشن کنیم. شهردار مشهد درباره رابطه مدیریت شهری با آستان قدس رضوی،  اظهارکرد: تعامل با آستان قدس رضوی وشهرداری در حد مطلوبی است ودرجلساتی که برگزار می کنیم، مشکلات برطرف می شود. وی افزود: حتی حجت الاسلام رئیسی نیزجلساتی را برای تعامل، نزدیکی ومطرح شدن مسائل مربوط به زائران ومجاوران برگزار می کنند. در ادامه این جلسه ” محمد علی نجفی ” شهردار تهران نیز با تقدیر از شهرداری مشهد برای برگزاری این نشست مشترک، اظهار کرد: برای این که بتوانیم با چالش ها و تهدیدها مبارزه کنیم و برنامه‌های حساب شده‌ای داشته باشیم، نیازمند ایجاد درک مشترک از مسائل هستیم که این درک باید در سطوح مختلف به وجود آید. وی افزود: بخش عمده‌ای از مسائل و چالش‌های شهرداران در شهرهای کشور مشترک است و اگر بتوانیم فرمول‌هایی برای حل آن پیدا کنیم برای همه شهرهای بزرگ قابل استفاده است بنابراین امیدوارم این جلسات در ماه‌های آینده منظم‌تر برگزار شود تا راه‌های نوینی برای اداره شهرها، پیش روی ما قرار گیرد. وی درباره مدیریت یک پارچه شهری اضافه کرد: مدیریت یک پارچه شهری اولین بار درقانون برنامه سوم قرارداده شده که براساس آن، دولت بخشی از وظایف خودرا به شهرداری ها واگذار کند واز آن زمان تا کنون، شعارهای زیادی دراین باره داده شده اما حتی قدمی برای اجرای آن برداشته نشده است. وی تصریح کرد: با توجه به این شرایط، ابتدا باید به سمت مدیریت هماهنگ شهری برویم به همین منظور این موضوع را در بیانیه شهرداران کلان شهرها نیز آورده ایم وبا مجلسیان ودولتیان نیز درحال مذاکره هستیم تا بتوانیم مدیریت هماهنگ شهری را اجرایی کنیم . شهردار تهران با بیان این که بدهی ها یکی از چالش های مشترک تمام کلان شهرهای کشور است، اظهارکرد: بخش بزرگی از این بدهی ها به بانک ها بابت اصل وسود اوراق مشارکت منتشر شده درگذشته وبخشی به پیمانکاران است که از این لحاظ، شهرداری تهران در مجموع ۳۰هزار میلیارد تومان بدهی دارد . وی افزود: بخش عمده درآمدهای شهرداری ها از ساخت وساز، مالیات بر ارزش افزوده وبخشی نیز از جرایم تخلفات رانندگی است اما متاسفانه هم ساخت وساز کاهش پیدا کرده وهم سهم شهرداری های کلان شهرها از مالیات بر ارزش افزوده نصف شده است ودر کنار آن سهم شهرداری ها از جرایم رانندگی یا پرداخت نمی شود یا بخش بسیار کمی محقق می شود. نجفی با اشاره به این که برای برون رفت از این مشکلات باید از سرمایه گذاری داخلی وخارجی استفاده کنیم، اضافه کرد: در کنار این قراربود مجلس مصوبه ای را برای استفاده شهرداری ها از دو میلیارد دلار  صندوق ذخیره ارزی تصویب کند که هنوز محقق نشده است و درحال پیگیری این موضوع برای قرارگرفتن در بودجه سال آینده دولت هستیم تا بخشی از مشکلات شهرداری ها را برطرف کنیم.
نجفی درباره مطالبات شهرداری‌ها از دستگاه‌های دولتی گفت: اختلاف نظر در این خصوص در اصل مطالبات وجود دارد. به همین دلیل قرار شد کمیته‌ای مشترک تشکیل و رقم دقیق مطالبات دولت از شهرداری‌ها و بالعکس مشخص شود.
وی اظهار کرد: با رابطه مثبت ایجاد شده بین دولت و شهرداری‌ها، امید است این رقم دقیق مشخص شود البته با مشخص شدن این رقم، انتظار نداریم دولت با سرعت مطالبات خود را پرداخت کند. وی با اشاره به تشکیل جلسه‌ای با حضور رئیس جمهور درباره نوسازی بافت‌های فرسوده، اظهار کرد: در این جلسه هر وزارتخانه، برنامه‌های خود را ارائه و شهرداری نیز طرح جدیدی برای نوسازی بافت فرسوده تهران پیشنهاد کرد. وی افزود: اگر این طرح تصویب شود، در تمامی شهرها و کلان شهرها اجرایی است و در این صورت بخش قابل توجهی از بافت فرسوده شهرهای کشور، بازسازی خواهد شد. همچنین در ادامه “قدرت ا… نوروزی ” شهردار اصفهان  با اشاره به این که مهم‌ترین مسئله کلان شهرها، معضلات اجتماعی است، گفت: معضلات اجتماعی به دلایل مختلف شکل گرفته و راهکارهای رفع آن باید بررسی و باگفت وگو و تبادل نظر انتخاب شود چراکه معضلات اجتماعی مسئله‌ای نیست که بتوان با آن مبارزه کرد.
درادامه ” کتانباف” شهردار اهواز نیز اظهارکرد : هر سال سهم شهرداری‌ها از محل درآمد مالیات بر ارزش افزوده کاهش می‌یابد و شهرداری‌ها به عنوان یک نهاد درآمد-هزینه به مشکل برخورده‌اند. همچنین محمد حسن اسدی سرپرست شهرداری شیراز در این نشست اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد مردم کشور در شهرها ساکن هستند و هیچ ضابطه‌ای برای سکونت مردم در شهرها وجود ندارد و هر کسی دلش خواست می تواند در شهر ساکن ‌شود و از خدمات شهری استفاده کند اما معیاری برای سنجش این که آیا این فرد عوارضش را پرداخت می‌کند یا نه وجود ندارد. شایان ذکر است شهرداران کلان شهرهای کشور درپایان نشست خود در مشهد بیانیه ای را در ۹بند صادر کردند.
شهردار مشهد نماینده شهرداران کلان شهرها در«شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی » شد
شهرداران کلان‌شهرها، تقی زاده شهردار مشهد را به‌عنوان نماینده شهرداران کلان‌شهرها در«شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی » انتخاب کردند.
به گزارش صبح مشهد، شهردار مشهد مقدس در گردهمایی شهرداران کلان‌شهرها که در مشهد برگزار شد، گفت : شهرداری ها و شوراهای شهرها هر روز ضعیف‌تر شده‌اند و وظایف آن‌ها به دیگران سپرده شده است.
محمد علی نجفی شهردار تهران نیز در این گردهمایی افزود: در قانون اساسی آمده است که اداره شهرها باید به مدیران محلی واگذار شود. درادامه نیز سقائیان نژاد شهردار قم اظهار کرد: دوره فعلی با حضور نجفی شهردار تهران،  دوره مغتنمی برای پیشرفت  امور شهرداری‌هاست.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه + 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن