اسلاید شودانش و فناوریستون اصلیپربازدیدترین ها

چهار سال آینده عصر شکوفایی شرکت‌های دانش بنیان در ایران است

کد خبر : 12301

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: با توجه  به راه‌اندازی اقتصاد دانش بنیان و برنامه‌های نوآورانه  طی چهار سال گذشته می‌توان گفت که چهار سال آینده عصر شکوفایی شرکت‌های دانش بنیان در ایران است.

 

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایسنا، دکتر بهزاد سلطانی با اعلام اینکه امسال ۳۱۱۹ شرکت‌دانش بنیان در  سطح کشور  فعالیت‌ می‌کنند که نسبت به سال ۹۲ رشد ۵۷ برابری داشته است، تاکید کرد: ۲۰۳۳ میلیارد تومان سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی در سال جاری به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص یافت.

وی عنوان کرد: ما توانسته ایم با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان ۵۶ هزار شغل در کشور ایجاد کنیم که از این تعداد ۱۶۵۰۰ شغل به صورت مستقیم  و ۴۹۵۰۰ شغل به صورت غیر مستقیم است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: امسال ۲۰ خدمت برای شرکت‌های دانش بنیان کشور درنظر گرفته شده است، اگر در بخش جزئی تر به ۶۰ تا ۷۰ ریز خدمت تبدیل خواهد شد که این تعداد متناسب با نیاز شرکت‌های دانش بنیان  به آن‌ها داده می‌شود.

سلطانی اضافه کرد: موج فناورانه در کشور از طریق تامین ۱۶۶۰ میلیارد تومان برای طرح‌ها و نیازمندی های ۱۵۳۶ شرکت دانش بنیان که توانسته اند بیش از ۲۱۰۰ مصوبه شامل حمایت‌ها و خدمات متنوع از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت نمایند، به راه افتاده است.

وی با بیان اینکه تعداد مصوبات طرح‌های شرکت‌های دانش بنیان در سال جاری به  ۲۱۱۷ طرح می‌رسد، افزود: طی چهارسال گذشته جریان بزرگی از شرکت دانش بنیان در کشور راه افتاده است که بیش از ۶۴۰ طرح  از آن ها به پایان رسیده و وارد بازار  شده است و مابقی از طریق پول صندوق در حال اجرا است و  طی دو سال آینده به نتایجی از آن‌ها نیز دست می‌یابیم؛ بنابراین می‌توان گفت حرکتی که  قرار بود در اوج فناوری طی چهار سال آینده در کشور  رخ دهد، هم‌اکنون اتفاق افتاده است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید براینکه هیچ طرح شرکت دانش بنیانی نبوده که به دلیل کمبود بودجه آن‌را بررسی نکرده و یا رد کرده باشیم، عنوان کرد:  برخی  از طرح‌های شرکت‌های دانش بنیان به دلیل ضعف اقتصادی طرح، نداشتن بازار و یا ضعف فنی تخصصی رد شده است.

سلطانی عنوان کرد: حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی فقط به شرکت‌های خصوصی و تعاونی تعلق می‌گیرد؛ اما قرار بر این بوده که جهاد دانشگاهی، شرکت‌های خصوصی و زایشی ایجاد و  آن‌ها را در قالب دانش بنیان تدوین کند تا از طریق ما مورد حمایت قرار گیرند.

وی با بیان اینکه طی هشت ماه گذشته، برنامه های بسیار مطلوبی برای آینده صندوق نوآوری و شکوفایی مصوب شده است، اضافه کرد: ۱۰۰۰ شرکت‌ دانشگاهی را با همکاری وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور و پژوهشگاه‌ها در چهارسال آینده ایجاد خواهیم کرد که در راستای این اقدام روش‌های مختلف از جمله مشارکت در خطرپذیری و پرداخت بعضی از هزینه‌های این شرکت‌ها را مصوب کرده‌ایم.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: هم‌اکنون پرداخت بلاعوض به شرکت های دانش بنیان تا سقف ۸۰ میلیون تومان با توجه به چارچوب های تعریف شده در توانمندسازی و آموزش‌های مختلف در حال انجام است؛ یعنی این شرکت ها تا سقف ۸۰ میلیون می‌توانند از برنامه‌های مختلف توانمندسازی بهره مند گردند؛ زیرا هزینه مستقیم به شرکت دانش بنیان داده نمی‌شود، اما می تواندر قالب مصارف توانمندسازی از آن‌ها حمایت مالی کرد.

«حمایت‌های جسورانه» از شرکت‌های دانش بنیان کشور 

سلطانی افزود: ارتباط شرکت‌های بزرگ صنعتی کشور با شرکت‌های دانش بنیان به روش سرمایه گذاری خطرپذیر یا VC جزو برنامه امسال ما است و قصد داریم که این  شرکت‌های بزرگ را با شرکت‌های کوچک دانش بنیان مرتبط کنیم.

وی خاطرنشان کرد:  حمایت صندوق خطرپذیر برای شرکت‌های بزرگ که می‌توانند تکنولوژی را در خود ایجاد کنند و هم برای شرکت دانش بنیانی که  می‌توانند بازار شرکت‌های بزرگ را  در اختیار داشته باشد، موفقیت آمیز است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 + 8 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن