اجتماعییادداشت روز

ضرورت آسیب شناسی مجالس عزاداری حسینی

کد خبر : 12228

نویسنده : حجت الاسلام ادیب یزدی کارشناس مذهبی

سخن درباره مجالس عزاداری سالار شهیدان (ع) است. مجالسی که به اعتراف دوست و دشمن، علاوه بر حفظ مکتب اهل بیت (ع) بستر ارزشمندی برای بیداری مردم و ضامن تداوم و بقای اسلام به شمار می‌آید، به همین دلیل، برپایی این گونه برنامه‌ها  در روایات به «احیای امر اهل بیت(ع)» تعبیر شده است. اما نباید از این مهم غافل شد که در دهه‌های اخیر، بعضا آسیب‌هایی این گونه مراسم‌های سوگواری سالار شهیدان را تهدید می‌کند. بنابراین نکته حائز اهمیت حفظ محتوای جلسات و هیئت‌های مذهبی و تاکید بر افزایش تاثیرگذاری آن در میان جامعه جوانان، شرکت کنندگان، مخاطبان و مستمعان است. متولیان هیئت‌ها و برگزارکنندگان مجالس عزاداری باید درصدد یافتن مفاهیمی تاثیرگذار و آگاهی‌بخش با هدف تبیین مسیر امام حسین(ع) باشند، حال اگر این بستر فراهم نیست آن را به وجود بیاورند و اگر وجود دارد، آن را تقویت بخشند تا جوانان ما تحت جذبه سیدالشهدا (ع) و وفاداری یاران ایشان قرار بگیرند و پس از اتمام ایام عزاداری، آن انقلاب و دگرگونی در شخصیت عزاداران امام حسین(ع) به وجود آید.
امام حسین (ع) خود یک انسان کامل است و انقلابشان نیز یک انقلاب کامل  و جاوید بوده، هست و خواهد بود. قاعدتا حضرت دوست دارند که عزادارانشان نیز در مسیر تعالی فکری و روحی حرکت کنند، اما اگر این ایام تاثیرگذار نباشد، انسان نمی‌تواند از ورطه لغزش‌ها  در امان بماند و علاوه بر آن عزاداران نیز نمی‌توانند گامی در زمینه تحقق اهداف قیام امام بردارند.
در واقع آسیب‌های بسیاری ایام سوگواری سالار شهیدان، ابا عبدا… الحسین (ع) را نشانه رفته است، شاهد این مدعا آن است که برخی از عزاداری‌ها  از محتوای غنی عاشورایی تهی شده است و صرفا محتوایی سطحی و بعضا دارای نقیصه، در آن‌ها ارائه می‌شود. حال آن که به فلسفه عزاداری و سوگواری امام حسین(ع) که آموختن و مرور درس‌ها  و پیام‌های قیام عاشوراست، توجه نمی‌شود و گاه بیان آموزه‌های عاشورا توسط روحانیان تنها به بهانه‌ای برای جمع شدن مردم در هیئت مبدل می‌شود؛ در حالی که هدف اصلی این عزاداری‌ها شناخت چرایی قیام امام حسین(ع) و آشنایی مومنان با وظایف خویش در این برهه زمانی است وگرنه تنها سینه زنی و زنجیر زنی تاثیری در زنده نگه داشتن این قیام جاوید نخواهد داشت.
مسئله حائز اهمیت دیگر آن است که مدیران هیئت‌ها و مجالس و مجامع عزاداری باید مراقب باشند تا اختلافی میان دوستداران اهل بیت(ع) رخ ندهد، متاسفانه هم اکنون اختلاف بین  مدیران هیئت‌ها و دسته‌جات به آفت زننده‌ای بدل شده و این تشتت و اختلافات، جمعیت‌ها  را متفرق و دل‌ها را از هم دور می‌کند. بنابراین هیئت  مذهبی باید از هر گونه مسائل اختلاف برانگیز به شدت پرهیز کند و این طور نباشد که پرچم سیدالشهدا(ع) بر اثر بدسلیقگی و اختلافات جزئی مدیریتی و حتی مسائل خصوصی و خانوادگی بر زمین بماند. از این رو توصیه می‌شود آن وحدت کلمه، برادری، گذشت، ایثار و عفو در میان عزاداران بیش از گذشته نمود، داشته باشد.
چشم و هم چشمی در هیئت‌ها نیز آفت دیگری است که اخلاص را از عمل دور می‌کند، چنان که در اغلب اوقات مدیران هیئت‌ها به دنبال دعوت از سخنرانان و مداحان کشوری اسم و رسم دار هستند که قاعدتا باید در ازای آن وجوه سنگینی را متقبل شوند و این مسئله یک آسیب به شمار می‌آید. نخستین ضرر هم این است که علمای محلی و ائمه جماعات به انزوا می‌روند و حرف‌های بسیاری در سینه‌ها یشان نهان خواهد ماند. حال آن که هر هیئتی باید روحانی محل خود را بر دیگری مقدم بداند. بنابراین نباید دایره تبلیغ را آن قدر تنگ کرد تا بسیاری از بزرگان، خوبان و محاسن سفیدان در این جرگه نگنجند.
البته صدا و سیما نیز قصور زیادی در معرفی عالمان و خطبای توانمند داشته و این ظرفیت را گسترش نداده است. بنابراین صرفا نباید به دنبال چهره‌ها  رفت، این پذیرفتنی نیست، چرا که بسیاری از هیئت‌ها بدون روحانی می‌ماند. البته این مسئله در خصوص مداحان و ذاکرین اهل بیت (ع) نیز مصداق پیدا می‌کند. این مسائل موجب می‌شود بسیاری از هیئت‌ها  به دلیل بی برنامه گی خلوت شوند. این نکات باید مد نظر تمامی عزاداران قرار گیرد تا بتوانیم جلسات فراگیر و موثری داشته باشیم و همه این ظرفیت را پیدا کنند که در محضر امام حسین (ع) به خدمت گزاری مشغول شوند.
اما یک گام مهم در زمینه رفع آسیب‌هایی که به مجالس امام حسین(ع) وارد است، بررسی و تحلیل رویکردها و سخن گفتن از همین آسیب‌ها از سوی علما و صاحبان اندیشه است. اگر جایی ضعف یا خدایی ناکرده حتی ناهنجاری مشاهده شد، از آن سخن گفته شود و شرایط برای اصلاح، نقد و بررسی شود.
بیان آسیب‌هایی که بعضا دامن گیر عزاداری‌های ما می‌شود، علاوه بر آگاه کردن مردم، زبان حاشیه سازان را می‌بندد و دشمنان اسلام و مذهب را در اجرای نقشه‌های شومشان ناکام می‌گذارد.
در پایان امید می‌رود با برافراشتن پرچم عزای سیدالشهدا(ع) در هر کوی و برزن این خاک عزیز، بتوانیم ندای حق طلبانه امام‌مان را به گوش تمامی توده‌های مردم برسانیم تا توفیقات بسیاری نصیب جبهه حزب ا… شود.

 

منبع: خراسان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت − 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن