اسلاید شوستون اصلیپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنویپربازدیدترین ها

«سوغات زیارت» ایرانی، می‌تواند مشکلات اشتغال و اقتصاد مشهد را مرتفع سازد

کد خبر : 12010

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه متأسفانه امروز چرخش مالی حدود هزار میلیارد تومانی بازار سوغات زیارت مشهد در دست کالاهای خارجی است، گفت: «سوغات زیارت» ایرانی، می‌تواند تا حد بسیاری از مشکلات اشتغال جوانان و اقتصاد مشهد را مرتفع سازد.
به گزارش صبح مشهد به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در مراسم افتتاح فروشگاه بزرگ سوغات فرهنگی زائر رضوی که در محل فروشگاه انتشارات به نشر برگزار شد، با تأکید بر اینکه زندگی یک فرد مسلمان باید در راستای جامعه سازی اسلامی شکل بگیرد، تصریح کرد: مقوله زیارت در زندگی زائر یک برش نیست، بلکه زیارت امری پرسه‌ای است که می‌تواند در سراسر زندگی زائر جاری و ساری باشد و او را از لغزش‌ها دور و بسوی عبودیت، تقوا و عمل صالح سوق دهد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تقلید کورکورانه از فرهنگ وارداتی غربی را مردود و اظهار کرد: غرب تلاش دارد سبک زندگی خود را به فرهنگ‌ها و آداب رسوم ملت‌ها القاء کند و اگر زمینه آن وجود نداشته باشد، به دنبال ذائقه سازی است. تکنولوژی و امکانات جدید وارداتی باید با فرهنگ ایرانی اسلامی بومی سازی شود.

* بومی‌سازی تکنولوژی از دریچه فرهنگی ایرانی-اسلامی
وی ابراز کرد: نه تنها با ورود کالاهای مدرن و تکنولوژی جدید مخالف نیستیم، بلکه معتقدیم باید از امکانات و ابزار روز بهره‌مند باشیم؛ اما نه با فرهنگ غربی بلکه با فرهنگی بومی سازی شده؛ بحث بومی‌سازی تکنولوژی از دریچه فرهنگی ایرانی اسلامی بسیار حائز اهمیت است و نباید نادیده گرفته شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فرهنگ غنی اسلامی ایرانی، عنوان کرد: ملت ایران از فرهنگ غنی و محتوایی انسان ساز برخوردار هستند، بنابراین نباید در مواجهه با ابزارها و تکنولوژی‌های نوین خود باخته فرهنگ غربی شد، بلکه با خلاقیت، خود باوری و اتکا به فرهنگ غنی ایرانی اسلامی می‌توان تکنولوژی‌ها را بومی سازی و خود تولیدکننده این تکنولوژی‌ها بود.
حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه فرهنگ اسلامی به سبب انطباق با فطرت اگر صحیح تبیین شود هر انسانی را مجذوب خود می‌کند، خاطرنشان کرد: زندگی انسان معاصر با نگاه به فرهنگ غنی اسلامی می‌تواند به گونه‌ای متعالی رقم بخورد؛ بنابراین اندیشه ورزان و فرهیختگان جامعه اسلامی می‌توانند با بهره از فرهنگ دینی، مفاهیم عالی انسانی را با خلاقیت و در قالب‌های جدید به جوامع و نسل‌های گوناگون انتقال دهند.
وی با تأکید بر ضرورت توجه به مقوله سوغات زیارت در مشهد مقدس، اظهار کرد: سالانه حدود ۳۰ میلیون زائر برای زیارت به مشهد مقدس سفر می‌کنند، بر اساس اظهارنظر کارشناسان امر گردش مالی سوغات زیارت مشهد حدود هزار میلیارد تومان است که اگر این مبلغ وارد چرخه تولید کارگاه‎های داخلی شود اقتصاد مشهد را متحول و موجب رونق اقتصادی و افزایش فرصت‌های شغلی می‌شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: شبکه اجتماعی نوآوران می‌تواند از کارگاه‌های کوچک تولیدی منشأ گرفته و به برکت ظرفیت بارگاه منور رضوی و خلاقیت جوانان، بازار سوغات فرهنگی مشهد مقدس را در دست بگیرد.
وی تصریح کرد: اسباب بازی‌های خارجی به همراه خود یک فرهنگ را وارد ذهن کودکان می‌کنند، می‌توان با تولید اسباب بازی‌های داخلی فرهنگ ایرانی اسلامی را در جامعه تعمیق و اشاعه داد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر ضرورت حمایت از بخش خصوصی، تصریح کرد: باید حامی بخش خصوصی بود و نقش آن را در اقتصاد کشور پررنگ کرد، معرفی صحیح کالاهای ایرانی در جذب مشتری بسیار با اهمیت است، متأسفانه امروز بسیاری از کالاهای داخلی به طور صحیح به مردم معرفی نمی‌شوند.

* آستان قدس مشوق تولید کنندگان داخلی
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی اضافه کرد: آستان قدس رضوی مشوق تولید کنندگان داخلی و معرف کالای ایرانی خواهد بود؛ «فروشگاه سوغات فرهنگی زائر رضوی» نیز تنها یک نمایشگاه برای معرفی کالاهای ایرانی قابل عرضه است، برای عرضه گسترده این محصولات به بازار باید تولیدکنندگان داخلی ورود پیدا کنند.
وی با اشاره به اینکه مشهد می‌تواند با تولید سوغات اصیل فرهنگی، به الگویی برای سایر شهرها و اعتاب مذهبی جهان اسلام تبدیل شود؛ عنوان کرد: اندیشه خرید کالای ایرانی باید در جامعه اشاعه پیدا کند بطوری‌که هر محصولی که در داخل با استانداردهای مناسب تولید می‌شود، نباید مردم به سراغ تهیه نمونه‌های خارجی آن بروند.
تولیت آستان قدس رضوی در پایان گفت: سازمان‌ها و ادارات کشور باید در استفاده از کالاهای ایرانی پیشگام باشند، می‌توان با تولید محصولات با کیفیت داخلی، گردش مالی هزار میلیارد تومانی سوغات زیارت که امروز در دست کالاهای خارجی است را به تولیدات داخلی اختصاص داد تا چرخه اقتصادی تولید و اشتغال مشهد را فعال شود

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن