استانیاسلاید شوستون اصلیپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

وقف یاور اقتصاد دولتی و خصوصی/ توسعه بیمارستان چناران با کمک آستان

کد خبر : 11957

موقوفات و آستان قدس رضوی یاور اقتصاد دولتی و بخش خصوصی در سازندگی جامعه اسلامی و کمک به محرومین می باشد.

نشست خبری معاون علمی آستان قدس رضوی با اصحاب رسانه در دفتر موقوفات ملک در شهرستان چناران برگزار شد. به گزارش صبح مشهد، دکتر طهرانچی با بیان این که محبت و ارادت عاشقان امام هشتم باعث ایجاد موقوفات گسترده‌ای شده است، افزود: مردم در پناه ولایت، به دنبال پیشرفت علمی توأم با سلامت هستند. وی خاطر نشان ساخت: آستان قدس رضوی، عمل به نیت واقف و مناسب سازی آن با گذشت زمان را از اقدامات جدی خود تلقی می کند، لذا مردم می دانند امانت داری بهتر از آستان قدس رضوی در زمینه عمل به نیت واقف وجود ندارد.

هدف ما از وقف، فقر زدایی بوده است

در ادامه حجت‌السلام دکتررضا دانشور ثانی گفت: آستان قدس رضوی دو وظیفه دارد یکی ذاتی و دیگری وظیفه‌ای است. که در این میان، وظیفه ذاتی حول سه محور زیارت، زائر و حرم است و در طول تاریخ کسانی که شیفته حضرت رضا (ع) بودند اموالی از خود را وقف کردند.

وی در خصوص هدف از وقف عنوان کرد: هدف ما از وقف، فقر زدایی بوده است و از لحاظ فقر فرهنگی و اعتقادی به این مورد می‌پردازیم اما افرادی که برای این امر اموال خود را وقف کردند، بیشتر به فقر فرهنگی پرداختند.

معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی ادامه داد:  ما در این چند سال اخیر شاهد توجه  به مسئله وقف بودیم، که در این میان، مرحوم حاج حسین ملک در طول زندگی خود بسیاری از اموال خود را وقف کرده است.

دانشور ثانی در ادامه مطرح کرد: از این موقوفات در سال ۱۳۳۰ بخشی از درآمد خود را به بهداری رضوی چناران اختصاص داده است و همچنین مزرعه‌ای اهدا کردند که با بیمارستان  ثامن الائمه(ع)  فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

طرح توسعه شامل دو طبقه کلینیک، یک طبقه آزمایشگاه و دیالیز بیمارستان می‌باشد.

در ادامه این نشست حمیدرضا قاسمی، مدیرعامل سازمان موقوفات ملک با بیان اینکه  در سال ۱۳۳۴ در یک وقف نامه دیگری تعداد زیادی از موقوفات خود را به بهداری رضوی چناران اختصاص داده و همچنین حدود ۴٫۵ درصد از درآمد خود را به این بیمارستان و اگذار کرده، تصریح کرد: در این میان، ۵٫۵ درصد باقی مانده  از در‌آمد خود را به کتابخانه ملک اهدا کرده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم این موقوفات کمک بسیاری به مردم بکند اشاره کرد: بیشترین موقوفات شکل گرفته عمدتا در خراسان، تهران، یزد  و کرمان نیز قرار دارد.

مدیرعامل سازمان موقوفات ملک با بیان اینکه بیمارستان ثامن‌الائمه چناران ۲۸ هزار متر مربع است و حدود ۸۰۰۰ متر مربع زیربنا قرار دارد، اظهار کرد: این فضا شامل محیط بیمارستان، اداری و پانسیون پزشکان که ۱۲ واحد آن پانسیون است تا متخصصین بتوانند در شهرستان ساکن شوند.

قاسمی در ادامه با اشاره به فضای جدید بیمارستان خاطرنشان کرد: فضای جدیدی که در نظر داریم طبق دستورات حجت‌السلام و المسلمین رئیسی ۲۰۰۰ متر مربع است که در چهار طبقه قرار گرفته و شامل دو طبقه کلینیک، یک طبقه آزمایشگاه و بخشی از ‌آن دیالیز بیمارستان می‌شود.

وی عنوان کرد: در این  بیمارستان ۶۵ تخت‌خواب داریم و به قسمتی که قرار است توسعه داده شود تخت اضافه نخواهد شد، همچنین طرح  توسعه این بیمارستان طی برنامه ۵ ساله در نظر گرفته شده است اگر تعاملات بین موقوفات و دولت ادامه پیدا کند، امکان افزایش تخت نیز وجود دارد و همچنین برای توسعه این مکان ۵٫۵ میلیارد  اعتبار پیش‌بینی شده است که از منبع موقوفات تامین خواهدشد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن