اجتماعیاستانیاسلاید شوستون اصلیپربازدیدترین ها

رشد ۹ درصدی ثبت موسسات تجاری در استان/ مردم برای تبدیل سند های دفترچه ای به تک برگ مراجعه کنند

کد خبر : 11758

مدیرکل ثبت اسناد خراسان‌رضوی گفت: استان‌های فارس، آذربایجان‌غربی و خراسان‌رضوی بالاترین پیش‌فروش‌های ثبتی مسکن را داشته‌اند و ۱۳ هزار ۱۶۵ سند در خراسان رضوی صادر شده است.

به گزارش صبح مشهد، عبدالحسین رامشی ظهر امروز در نشستی خبری اظهار داشت: تعداد ۲۹ واحد ثبتی در استان داریم که ۲۱ واحد آن ثبت شده و ۸ واحد هم ثبت نشده هستند و در آخرین گام واحد زاوه با حضور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و تولیت آستان قدس رضوی افتتاح شد.

وی افزود: واحدهای خوشاب، رضویه، باخرز، رشتخوار، روداب، فیروزه، مناطق ۵ و ۶ مشهد هنوز ثبت نشده هستند که به طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته ثبتی خواهند شد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی با بیان اینکه اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در طول سال‌های گذشته پیشرو بوده است، خاطرنشان کرد: اقدامات گسترده‌ای در سطح کشور در بحث آرشیو الکترونیک صورت پذیرفته و خراسان رضوی با ۳۰ میلیون برگه ثبتی آرشیو الکترونیکی در صدر کشور بوده و به جز مشهد در ۵ شهرستان استان فعال بوده، در صورتی که در استان‌های دیگر تنها مرکز استان فعال بوده است.

رامشی تصریح کرد: تمام برنامه‌های کاداستر به‌صورت سند ثبت مالکیت در می‌آید و در سندی تک‌برگ تمامی مشخصات ملکی و جغرافیایی قید می‌شود و در این سندها کد رقمی فعال شده که دیگر امکان جعل و سوءاستفاده ثبتی وجود ندارد و از زمان فعال شدن آن یک مورد جعل و سوءاستفاده هم گزارش نشده است.

وی تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه برنامه‌های اداره اجرا و اجرای مهریه به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سپرده شده و این برنامه قبل از برنامه ششم توسعه هم اجرا می‌شد، اما اکنون به‌صورت ابلاغی و قانونی اجرا می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی با بیان اینکه نیروی سازمانی استان طبق چارت تعریفی ۱۸ نفر بوده است، گفت: تعداد نیروهای فعال رامشی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۳۶ نفر و دو برابر چارت ابلاغی بوده گفت: اما این میزان بازهم کم است و نیازمند افزایش نیرو هستیم که موافقت مسئولان کشوری را می‌طلبد.

وی افزود: از ابتدای سال ۹۶‌ تاکنون تعداد ۷۴ هزار ۸۷۰ سند ثبتی داشتیم که نسبت به ۷۳ هزار سند مدت مشابه سال قبل ۳ درصد رشد داشته و ۷۱۳ هزار سند کاداستر صادر شده و از مجموع ۲ میلیون سند صادر شده ۴۰ درصد سند تک‌برگ بوده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی ادامه داد: تاکنون ۶۵ هزار و ۸۰۰ استعلام پاسخ داده شده که در ۵۰ هزار مورد آن خلاصه معامله ثبت شده که رشد ۱۱ درصدی استعلام‌ها و ۶٫۵ درصدی خلاصه‌معاملات را داشته‌ایم.

رامشی در رابطه پرونده‌های ثبت شده با موضوع مهریه، تصریح کرد: در ۵ ماهه نخست امسال تعداد ۳۲۰۰ پرونده مهریه در سطح استان تشکیل شده و در همین مدت زمانی در سال قبل ۲۵۵۰ پرونده مهریه تشکیل شده بود.

وی تاکید کرد: در این بازه زمانی ۱۱۱۵ شرکت ثبت شده که نسبت به سال قبل که ۱۲۸۰ مورد بوده ۱۵ درصد کاهش داشته است، همچنین ۱۷۷ موسسه تجاری ثبت شده که نسبت به ۱۶۳ مورد ثبت شده سال قبل ۹ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی با بیان اینکه این استان در جایگاه سوم کشور در بحث ثبت پیش‌فروش مسکن بوده است، گفت: در این رابطه استان‌های فارس، آذربایجان غربی و خراسان رضوی بالاترین پیش‌فروش‌های ثبتی مسکن را داشته‌اند و ۱۳ هزار ۱۶۵ سند در خراسان رضوی صادر شده است.

رامشی گفت: در سطح استان ۵۰۴ دفتر ثبت اسناد و املاک با تابلوی رنگ آبی، ۲۲۲ دفتر ازدواج با تابلوی رنگ سبز، ۱۰۷ دفتر طلاق با تابلوی رنگ خاکستری و ۳۰ واحد ثبتی بدون الزام تابلوی با رنگ خاص فعال است و کار نظارت و بازرسی هر ۶ ماه یک بار انجام می‌شود و دفاتر متخلف تعلیق شده و با متخلفان آن برخورد می‌شود و تاکنون هیچگونه تخلفی مشاهده نشده است.

۱۲ دفتر الکترونیک قضایی در مشهد فعال شد/ خدمات رایگان دفاتر اسناد خراسان‌رضوی به مددجویان بهزیستی

همچنین رئیس کانون سردفتران و دفتریاران خراسان‌رضوی با تاکید بر اینکه کمک‌ها به افراد نیازمند با تایید کمیته امداد و بهزیستی بدون دریافت حق‌الزحمه انجام می‌شود، گفت: به این گروه‌ها خدمات‌رسانی رایگان در دفاتر ثبت اسناد و املاک انجام می‌شود.

محمدرضا غلام‌پور اظهار داشت: نخستین کانون مرکز در سال ۱۳۵۴ در تهران تشکیل شد و از ۱۰ سال قبل در خراسان‌رضوی فعال شد و مشهد به‌عنوان نخستین مرکز استان تشکیل‌دهنده آن بود و در این کانون ۱۵ نیرو مشغول به‌کار هستند.

وی افزود: اداره امور مالی، انجام اقدامات بیمه‌ای، همکاری با سازمان ثبت اسناد و املاک در مباحث ثبتی ازدواج و طلاق، ایجاد وحدت رویه، کمک به افراد مستمند و بی‌بضاعت و غیره مهمترین وظایف کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی بوده است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران خراسان‌رضوی با تاکید براینکه کمک‌ها به افراد نیازمند و بی‌بضاعت با تایید کمیته امداد و بهزیستی بدون دریافت حق‌الزحمه انجام می‌شود، بیان کرد: به این گروه‌ها خدمات‌رسانی رایگان در دفاتر ثبت اسناد و املاک ارائه می‌شود.

غلام‌پور تصریح کرد: از سال ۹۲ سیستم ثبت آنی فعال شد تا امکان هیچگونه سوءاستفاده‌ای وجود نداشته باشد و در حال حاضر هیچگونه حاشیه‌نویسی‌ قابل پذیرش نیست و با فعال شدن این طرح امکان ارتباط مستقیم با ثبت احوال هم برقرار شده تا مواردی همچون حیات و ممات اشخاص به‌درستی چک شود و اگر سیستم به‌هر دلیلی قطع شود تا لحظه وصل مجدد اقدامی صورت نمی‌پذیرد.

وی با بیان اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، تاکید کرد: با ایجاد ثبت آنی اسناد امنیت و آرامش در مردم ایجاد شده و آن‌ها از اضطراب و نگرانی دور کرده و با دستور رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی توجه ویژه‌ای به موضوع اعتباربخشی به سندهای رسمی شده است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی با بیان اینکه ۱۶ هزار حقوق‌دان در استان فعالیت دارند، گفت: از این تعداد ۸ هزار سردفتر و ۸ هزار دفتریار هستند و هم‌اکنون ۵۰۴ دفتر فعال در استان داریم که از این تعداد ۳۳۷ دفتر فعال آن در مشهد بوده است.

غلام‌پور گفت: در مشهد ۱۲ دفتر الکترونیک قضائی داریم و در شهرستان‌های استان هم در واگذاری بوده و این دفاتر ظرفیت بسیاربالایی در کمک به پرونده‌های قضائی دارند.

محمدجواد زبردست، نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی نیز اظهار داشت: تا قبل از سال ۸۹ هیچ سازوکار و بایسته قانونی‌ نداشتیم و امکان سوءاستفاده در مقوله پیش‌فروش وجود داشت و افراد زیادی متضرر شدند.

وی افزود: در بهمن ماه سال ۸۹ قانون پیش‌فروش واحدهای ساختمانی توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد و اگر پیش‌فروش کننده اقدامی غیرقانونی داشته باشد از ۹۱ روز تا دو سال حبس می‌شود و ۲ تا ۴ برابر وجوه دریافتی جریمه می‌شود.

نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی با بیان اینکه انجام اقدامات غیرقانونی با جرایم سنگین همراه است، گفت: اگر اقدامی با سند عادی و غیرقانونی توسط دفاتر مشاور املاک صورت پذیرد جریمه تعلیق فعالیت دو ماه تا دو سال می‌شود و پس از سه نوبت تخلف مجوز فعالیتش باطل می‌شود و رسانه‌ها هم تا زمان دریافت مجوز قانونی که توسط اداره راه و شهرسازی صادر می‌شود حق انتشار آگهی را ندارند.

زبردست با بیان اینکه صدور شناسنامه فنی باید توسط شهرداری صادر شود، تصریح کرد: در گذشته ناهماهنگی‌های وجود داشت که سبب  سودجویی سوءاستفاده‌کنندگان و ایجاد تخلف به‌دلیل عدم آگاهی می‌شد و از سال ۸۹ دیگر شاهد اینگونه تخلفات نبوده‌ایم.

وی تاکید کرد: مشاوران املاک حق پیش‌فروش ندارند و تنها در حد مشاوره باید اقدام کنند و جهت اقدامات کتبی و ثبتی باید پیش‌فروشنده و پیش‌خریدار به دفاتر ثبت اسناد و املاک رسمی کشور معرفی کنند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده + یازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن