اسلاید شوستون اصلیپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنویپربازدیدترین ها

زائر شهر نماد ما می توانیم توسعه اشتغال نیاز جدی جامعه

کد خبر : 11608

تولیت آستان قدس رضوی گفت: از ابتدای سال گذشته تاکنون حدود ۴۰۰ هزار زائر زیارت اولی محروم از اقصی نقاط کشور به حرم مطهر رضوی مشرف و میهمان آستان قدس رضوی شدند.
به گزارش صبح مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در آیین بهره برداری از فاز اول زائر شهر رضوی که با حضور آیت الله علم الهدی؛ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی و جمعی از مسئولان استانی و زائران بارگاه منور امام علی بن موسی الرضا(ع) در محل زائر شهر رضوی برگزار شد، این زائر شهر را نمادی از شعار «ما می‌توانیم» معرفی و خاطرنشان کرد: این پروژه که عملیات اجرایی آن در سالروز ولادت امام مجتبی(ع) آغاز شد، امروز هم‌زمان با سالروز میلاد با سعادت امام رضا(ع) فاز یک آن بهره‌برداری رسیده است.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: در نگاه اول برخی بهره‌برداری از پروژه زائرشهر را در این مدت زمان کوتاه ناباورانه می‌دانستند، اما به لطف الهی و عنایت حضرت رضا(ع) این پروژه که برای خدمت‌رسانی به زائران کم درآمد حضرت احداث شده است، به بهره برداری رسید.
وی با تأکید بر اینکه تمام اقدامات در این پروژه بر اساس استاندارد‌های روز مهندسی ساختمان و استفاده از مصالح ایرانی انجام شده است، تصریح کرد: این پروژه جلوه‌ای از تلاش در راستای تولید مسکن برای زائران امام علی بن موسی الرضا(ع) است. ساختمان سازی از جمله اقتصادهای پیشرانی بوده که بسیاری از مشاغل دیگر را به تحرک می‌اندازد و موجب اشتغال زایی و رونق در بسیاری از مشاغل می‌شود.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری پروژه زائرشهر را جلوه‌ای از «تولید» و «اشتغال» دانست و خاطرنشان کرد: اگر پروژه‌ها مبتنی بر «تولید» و «اشتغال» در کشور توسعه یابند، می‌توانیم شاهد کاهش مشکلات اقتصادی در ایران اسلامی باشیم.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه این پروژه به صورت یک اقدام نمادین برای پروژه‌های جهادی در راستای خدمت‌رسانی به مردم و به ویژه محرومان است، اظهار کرد: رونق این قبیل پروژه‌ها در کشور می‌تواند برای رفع مشکل «تولید» و «اشتغال» که مورد تأکید مقام معظم رهبری برای دولتمردان است، مثمر ثمر باشد.
وی رفع مشکلات زائران کم درآمد یا بی‌درآمد حضرت رضا(ع) را یکی از دغدغه‌های جدی آستان قدس رضوی خواند و اظهار کرد: تسهیل زیارت برای زائران، به ویژه زائران محروم حضرت رضا(ع) امری بسیار با اهمیت است. طی سال گذشته تا کنون به طور متوسط روزانه هزار زائر محروم و زیارت اولی به حرم مطهر رضوی مشرف شدند.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: از ابتدای سال گذشته تا کنون نزدیک به ۴۰۰ هزار زائر زیارت اولی به حرم مطهر امام علی بن موسی الرضا(ع) مشرف و میهمان آستان قدس رضوی شده‌اند.
وی با تقدیر از اقداماتی که در گذشته در راستای تسهیل تشرف زائران کم درآمد انجام شده است، عنوان کرد: امام جمعه محترم مشهد مقدس با همکاری شهرداری این شهر اقداماتی را در راستای تسهیل زیارت انجام داده‌اند که قابل تقدیر است.
تولیت آستان قدس رضوی در فراز دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امام رضا(ع) حجت خداوند برای تمام بشریت هستند، اظهار کرد: حضرت ثامن الحجج(ع) را نمی‌توان تنها مختص به شیعیان دانست، ایشان امام تمام بشریت هستند، یکی از ویژگی‌های اهل سنت در اقصی نقاط این عالم، داشتن محبت نسبت به امام رضا(ع) و ائمه معصومین علیهم‌السلام است.
وی آستان مقدس رضوی را بارگاهی برای هدایت بشریت معرفی و عنوان کرد: اینکه فاز نخست زائرشهر رضوی در این مدت زمان کوتاه به بهره‌برداری رسیده، قطعا امداد الهی و عنایت حضرت امام رضا(ع) بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پایان با بیان اینکه با افتتاح هر سه فاز پروژه زائرشهر رضوی ظرفیت اسکان ۲۰ هزار زائر حضرت رضا(ع) در این مکان فراهم می‌شود، به احداث زائرسرای رضوی اشاره و بیان کرد: پروژه دیگری برای اسکان زائران حضرت رضا(ع) در ۲ کیلومتری حرم مطهر و در منطقه مصلی مشهد مقدس آغاز شده که ظرفیت اسکان ۸ هزار زائر را دارد که تا حدود ۶۰ درصد مراحل احداث آن پیشرفت داشته است.

فاز نخست زائرشهر رضوی ظرفیت اسکان ۴۵۰۰ نفر را دارد
همچنین معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: زائرشهر رضوی ظرفیت اسکان نهایی و روزانه ۲۰ هزار زائر را دارد. فاز اول این پروژه ظرفیت اسکان۴ هزار و ۵۰۰ نفر را دارد. این زائر شهر در زمینی به مساحت حدود ۳۵ هکتار احداث شده است که از حدود ۲۲۰ هزار متر مربع زیربنا مشتمل فضاهای اقامتی و خدماتی تشکیل می‌شود. خلیل اکبری در ادامه گفت: حدود ۲۵ درصد از مساحت زمین این زائرشهر را بنا و ۷۵ درصد دیگر به فضاهای باز شامل زمین‌های ورزش، فضاهای سبز، پارکینگ و … اختصاص یافته است، همچنین ساختمان‌های زائرسرای رضوی از ۲ بخش اقامتی و خدماتی تشکیل شده است. همچنین حدود ۲۱ درصد از کل فضای زمین را ساختمان‌های اقامتی و در حدود ۴ درصد را نیز فضاهای خدماتی اشغال خواهد کرد. وی با تشریح وضعیت سوئیت‎ها تاکید کرد: هر سوئیت مساحتی حدود ۴۰ تا ۴۵ مترمربع فضا داشته و ظرفیت اسکان برای ۶ نفر را دارد، این سوئیت ها دارای یک تراس، سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه کوچک است که همگی مجهز به امکانات یک هتل ۳ ستاره است. اکبری در ادامه گفت: بلوک‌های ویژه هیئت‌‌ها نیز ۲ طبقه بوده و هر طبقه ۵۰۰ مترمربع مساحت و ۹۰ نفر ظرفیت دارد. همچنین در ورودی‌های سالن دارای سرویس‌های بهداشتی و حمام عمومی هستند. معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی گفت: در حال حاضر ۱۰ بلوک واحد‎های اقامتی با ظرفیت یک هزار و ۵۰۰ نفر کاملا تجهیز شده و آماده پذیرایی از زائران است و به امید خدا هر هفته یک بلوک را تجهیز خواهیم کرد و به این ترتیب هر هفته ۱۵۰ نفر به ظرفیت اسکان این مجموعه افزایش می‎یابد

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن