استانیاسلاید شوستون اصلیپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنویپربازدیدترین ها

توسعه فضای سبز نقطه شاخص عملکرد مدیریت شهری/۱۴ متر فضای سبز برای هر شهروند

کد خبر : 11598

در حال حاضر بیش از ۲۵۰۰ هکتار فضای سبز در کمربند سبز جنوبی مشهد احداث شده که در آینده یکی از نقاط گردشگری مشهد خواهد بود.

معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد از رفع تصرف و درختکاری ۶۰ هکتار از اراضی اشخاص حقیقی در ارتفاعات جنوبی مشهد خبر داد.
به گزارش صبح مشهد، خلیل‌الله کاظمی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که با موضوع ارائه عملکرد چهارساله معاونت خدمات و محیط زیست شهری در سالن شهدای شهرداری برگزار شد، بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین اقدامات شهرداری مشهد توسعه فضای سبز است که در این راستا طی ۴ سال گذشته سرانه فضای سبز مشهد به ۱۴ مترمربع برای هر نفر رسیده است.
وی افزود: در گذشته این آینده را برای شهر مشهد متصور بودیم که ساختمان‌ها و معابر در فضای سبز محصور شود که خوشبختانه امروز شاهد این اتفاق هستیم.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد تصریح کرد: در حال حاضر ۵۷۵ بوستان در سطح شهر مشهد احداث شده که ۲۳ بوستان از این تعداد بزرگ مقیاس و شهری و ۴۳۸ بوستان نیز محلی است.
وی عنوان کرد: در حوزه گردشگری نیز در حال حاضر بوستان موضوعی مینیاتوری و باغ گیاه‌شناسی فعال و بوستان موضوعی دانش نیز در حال احداث است که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.
کاظمی همچنین در خصوص تامین منابع آبی برای آبیاری فضای سبز شهر مشهد گفت: به طور متوسط روزانه برای آبیاری فضای سبز مشهد ۲۳ میلیون مترمکعب آب نیاز است لذا پروژه‌های مختلفی را برای تامین این منابع آبی و استفاده بهینه از آن اجرایی شده است.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد اضافه کرد: در حال حاضر پروژه احداث خطوط جداسازی آب شرب از آب خام به طول ۹۰ کیلومتر در شهر مشهد به بهره‌برداری رسیده که ادامه آن از میدان نمایشگاه تا بولوار لادن و ارتفاعات جنوبی مشهد در حال احداث است.
وی تصریح کرد: اجرای این پروژه تاثیر بسزایی در تامین منابع آبی و کاهش ترافیک حاصل از تردد تانکرهای آبیاری داشته است.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد همچنین از احداث ۱۴ تصفیه‌خانه فاضلاب خبر داد و در این خصوص گفت: با مشارکت بخش خصوصی دو تصفیه‌خانه از این تعداد در پل طرق و حاشیه کال چهل‌بازه احداث شده است.
درختکاری ۲۶۸۵ هکتار از اراضی کمربند سبز جنوبی و کشف‌رود
وی در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص پروژه کمربند سبز مشهد در ارتفاعات جنوبی و شمالی شهر پرداخت و بیان کرد: یکی از معضلات شهر مشهد در گذشته مشکلات زیست محیطی کشف‌رود بود که خوشبختانه امروز با همکاری سایر دستگاه‌ها و ارگان‌های ذیربط این معضل رفع شده است.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد عنوان کرد: در حال حاضر در ۱۸۵ هکتار از اراضی حاشیه کشف‌رود درختکاری انجام شده است.
وی در خصوص کمربند سبز جنوبی مشهد نیز گفت: در حال حاضر بیش از ۲۵۰۰ هکتار فضای سبز در کمربند سبز جنوبی مشهد احداث شده که در آینده یکی از نقاط گردشگری مشهد خواهد بود.
کاظمی به رفع تصرف از اراضی ارتفاعات جنوبی مشهد اشاره کرد و ادامه داد: با تشکیل شورای حفظ حقوق بیت‌المال و حکم دادستانی بالغ بر ۶۰ هکتار از اراضی اشخاص حقیقی رفع تصرف و درختکاری شده است.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد اضافه کرد: همچنین در گذشته ۲۴ معدن در ارتفاعات جنوبی مشهد فعال بود که ۱۶ معدن از این تعداد به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کرد که در حال حاضر این معادن پر شده و درختکاری انجام شده است.
وی تصریح کرد: معادن مجاز دیگر نیز تا زمان اتمام پروانه تنها اجازه فعالیت دارند و بعد از آن پروانه بهره‌برداری آنان تمدید نخواهد شد.
کاظمی تصریح کرد: همچنین یکی از پلاک‌های در اختیار ارگان‌های نظامی نیز رفع تصرف و سند آن به نام دولت تغییر کرده است.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد عنوان کرد: در حال حاضر ۴ پلاک بزرگ مقیاس در اختیار ارگان‌های نظامی در کمربند جنوبی مشهد وجود دارد که در آینده تعیین تکلیف می‌شود.
وی در خصوص کمک‌های دولتی در خصوص توسعه کمربند سبز جنوبی و کشف‌رود نیز گفت: از اعتبار ۱۶۰ میلیارد تومانی اعتبار دولتی که مقرر شده بود به کشف‌رود تعلق بگیرد تاکنون ۹ میلیارد تومان در قالب اوراق خزانه تخصیص پیدا کرده که در اختیار شهرداری قرار داده نشده است؛ همچنین از ۱۰ میلیارد تومان اعتبار کمربند سبز جنوبی نیز تاکنون دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در قالب اسناد خزانه تخصیص پیدا کرده است.
گام‌های عملی شهرداری مشهد در کاهش آلاینده‌های زیست محیطی
کاظمی در ادامه این نشست خبری به فعالیت‌های شهرداری در خصوص کاهش مشکلات زیست محیطی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مشهد به عنوان اولین شهر در حوزه محیط زیست شهری ورود پیدا کرده که به عنوان اولین قدم تمامی آلاینده‌های شهر مشهد رصد و به اطلاع شهروندان می‌رسد.
وی افزود: در حال حاضر ۲۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهر در مشهد فعال شده که ۱۰ ایستگاه از این تعداد با اعتبار شهرداری فعال شده است؛ در کنار آن ۸ نمایشگر وضعیت آلایندگی هوای مشهد نیز در نقاط مختلف شهر نصب شده است.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد اضافه کرد: همچنین هفته گذشته ۱۰ دستگاه سنجش اشعه فرابنفش در شهر نصب شده که با فعالیت این دستگاه‌ها مشخص شد بین ساعت ۱۲ تا ۱۴ اشعه فرابنفش در مشهد به بالاتر از حد مجاز می‌رسد.
کاظمی عنوان کرد: نصب ۵ دستگاه آلاینده‌های صوت و۱۰ دستگاه پرتابل، دو ایستگاه و ۱۵ دستگاه سنجش پرتابل امواج و … در مشهد فعال است.
افزایش کیفیت عملکرد با واگذاری ایستگاه‌های آتش‌نشانی به بخش خصوصی
وی با بیان اینکه یگی از نگرانی‌های شهروندان ارتقاء ایمنی به خصوص در ساختمان‌ها است، گفت: با وجود این نگرانی شهرداری مشهد به این موضوع ورود جدی پیدا کرده است و در این زمینه سختگیری می‌کند.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد عنوان کرد: در حال حاضرکلیه واحدها و مجتمع‌ها باید تاییدیه ایمنی نقشه‌های مربوط به ساخت و ساز خود را اخذ کنند تا بتوانند پروانه ساخت بگیرند.
کاظمی بیان کرد: همچنین کارشناسان ایمنی سازمان آتش‌نشانی نیز به طور مستمر پیگیر ایمن‌سازی ساختمان‌ها و رعایت موارد ایمنی هستند.
به گفته وی طبق قانون کلیه ساختمان‌های گروه جیم و دال در سطح شهر مکلف شدند تا هسته‌ای را به نام مدیریت بحران راه‌اندازی کنند که در آن حداقل‌های موارد ایمنی رعایت شده باشد.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد در خصوص دریافت تاییدیه ایمنی مراکز مختلف شهر مشهد گفت: تاکنون ۳۲۰ بازار و سرا در سطح شهر مشهد بازدید شده که تنها ۲۴ بازار از این تعداد اقدام به دریافت تاییدیه ایمنی کرده‌اند.
کاظمی تصریح کرد: در کنار آن تعداد ۴۸ مجتمع مسکونی ناایمن شناسایی شده که ۱۱ مجتمع از این تعداد تاییدیه اخذ کرده‌اند؛ در حوزه جایگاه‌های سوخت نیز از ۷۶ جایگاه سوخت شناسایی شده ۱۲ جایگاه تاییدیه دریافت کرده‌اند.
وی در خصوص فعالیت واحدهای صنفی ناایمن نیز گفت: از ماه گذشته برای واحدهای صنفی ناایمن نیز که تاییدیه ایمنی اخذ نکرده‌اند پروانه کسب صادر نمی‌شود.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد اضافه کرد: یکی از موارد ناایمن که هفته گذشته باعث آتش‌سوزی یک مجتمع اقامتی در مشهد شد استفاده از نمای کامپوزیت است که بسیار خطرناک می‌باشد لذا شهرداری مشهد با همکاری سازمان نظام مهندسی به این موضوع ورود پیدا کرده تا استفاده از این نما استاندادسازی ویژه‌ای شود؛ در اقدامی دیگر ساختمان‌های گروه جیم و دال را مکلف کردیم که از پوشش ضد حریق استفاده کنند.
وی در خصوص افزایش تجهیزات آنش‌نشانی نیز گفت: در حال حاضر دو بالابر ۷۲ متری برای امداد و نجات و حریق ساختمان‌های بلندمرتبه در شهر مشهد خریداری شده است.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد در خصوص فعالیت ایستگاه‌های آتش‌نشانی خصوص نیز عنوان کرد: یکی از راه‌های رسیدن به سرانه‌های استاندارد در حوزه‌های مختلف به خصوصی آتش‌نشانی واگذاری امور آن به بخش خصوصی است.
کاظمی ادامه داد: در حال حاضر ایمنی بزرگترین پروژه‌های ملی کشور مانند پالایشگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است لذا اعتقاد ما این است می‌تواند فعالیت آتش‌نشانی را با فرماندهی و مدیریت شهری به بخش خصوصی واگذار کرد تا شاهد افزایش چشمگیر کیفیت شویم.
وی خاطرنشان کرد: امیداوریم در دوره پنجم شورای اسلامی شهر مشهد بتوان خصوصی‌سازی سازمان آتش‌نشانی را توسعه داد.
اختصاص ۶۰ درصد اعتبارات توسعه فضای سبز به حاشیه شهر مشهد
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد در خصوص توسعه فعالیت‌ها در حاشیه شهر گفت: شهرداری مشهد در این دوره توجه جدی به توسعه امکانات در حاشیه شهر داشته است که در این زمینه شاهد فعالیت‌های چشمگیر شهرداری در بخش توسعه فضای سبز در حاشیه شهر بودیم.
کاظمی اضافه کرد: در این راستا بالغ بر ۶۰ درصد اعتبارات شهرداری مشهد در حوزه توسعه فضای سبز در حاشیه شهر هزینه شده که شاهد مثال آن احداث بوستان‌هایی همچون بهار، انصار، و پارک‌های محلی و خطی مختلف است.
وی بیان کرد: همچنین ساماندهی کشف‌رود در یکی از محروم‌ترین نقاط شهر مشهد انجام شده که به واسطه آن بالغ بر ۵۰ تا ۶۰ درصد معابر این نقاط آسفالت شده است.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد اضافه کرد: در کنار آن تعداد بازارهای شهرما در حاشیه شهر مشهد مساوی با بازارهای سطح شهر است.
احداث ۶۶۰۰ مترمربع باغ بام در منطقه یک و ثامن
کاظمی همچنین در خصوص توسعه فضای سبز در مناطق مرکزی شهر گفت: یکی از مشکلات شهر مشهد علی‌رغم توسعه سرانه فضای سبز، افزایش جمعیت در نقاط مرکزی مشهد است که شهرداری را برای توس عه فضای سبز با کمبود زمین مواجه کرده است.
وی عنوان کرد: برای حل این مشکل شهرداری مشهد به استفاده از روش‌های نوین متوسل شده که یکی از این روش‌ها توسعه باغ بام است؛ در این راستا کلیه ساختمان‌های گروه جیم و دال در منطقه یک و ثامن مکلف به احداث باغ بام شده‌اند.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد گفت: در حال حاضر ۶۶۰۰ مترمربع باغ بام در مشهد احداث و ۷۰۰۰ مترمربع پروانه قطعی و ۱۴ هزار مترمربع پیش پروانه نیز صادر شده است.
تجلی مدیریت واحد شهری با همکاری و همدلی شهرداری و دستگاه‌های اجرایی
وی با بیان اینکه شهرداری مشهد نگاه ویژه‌ای به حوزه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دارد، عنوان کرد: در حال حاضر بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان در حوزه مشارکت‌های خاص پسماند و ۲۰۰ میلیارد تومان در حوزه فضای سبز و حوزه‌های مختلف خدمات شهری سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد گفت: در شهر مشهد دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی هم سو با وظایف شهرداری فعالیت دارند و تصور همه از مدیریت واحد شهری گرفتن این وظایف از یگر نهادها است اما شهرداری مشهد توانسته با همدلی و همکاری با این نهادها به مدیریت واحد شهری دست پیدا کند.
وی گفت: تجلی این همکاری در رفع تصرفات در ارتفاعات جنوبی مشهد، اخذ تعهد فاضلاب رایگان از دولت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، ساماندهی مشاغل مزاحم شهری و احداث ۱۰ هزار واحد صنفی در خارج از شهر با مشارکت صاحبان مشاغل، مجامع امور صنفی، وزارت صنعت و معدن و تجارت و… است.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد اضافه کرد: این همکاری‌ها و همدلی‌ها سبب شده تا امروز شاخص‌های مشهد در حوزه ایمنی، نظافت و تمیزی شهری، فضای سبز و محیط زیست در حد قابل قبولی باشد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن