اجتماعیاستانیاسلاید شوستون اصلیپربازدیدترین ها

افزایش ۶ درصدی اهدا خون در ۳ ماهه ۹۶/ پیشرفت ۳۴ درصدی ساختمان سناباد!

کد خبر : 11463

در سه ماهه امسال، ۴۶۹۰۳ مورد مراجعه کننده جهت اهدا خون داشته ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۶ درصدی را نشان می دهد.

نشست خبری مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی به مناسبت سالروز ملی انتقال خون برگزار شد. به گزارش صبح مشهد، دکتر سید حمید رضا اسلامی، اظهار کرد: در زنان کم‌خونی نسبت به مردان بیشتر است، اما این میزان آنقدر بیشتر نیست که تنها ۶ درصد اهداکنندگان را زنان تشکیل دهند برهمین اساس باید باورهای غلط را کنار گذاشته و زنان برای اهدای خون ترغیب شوند.
وی افزود: در سال گذشته ۱۸۳ هزار و ۲۵۱ نفر به مراکز اهدای خون مراجعه کردند که از این تعداد ۱۳۷ هزار و ۹۹۷ نفر یعنی ۷۵ درصد مراجعه‌کنندگان خون‌گیری شده‌اند.
اسلامی خاطرنشان کرد: ۳۷ هزار و ۶۷۸ نفر در سال گذشته حداقل یک بار سابقه خون دادن داشته‌اند که این میزان نسبت به سال ۹۴، حدود ۶ درصد افزایش داشته است.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی تصریح کرد: همچنین در سال گذشته ۷۱ هزار نفر از اهداکنندگان خون به طور مستمر خون اهدا کرده‌اند که این افراد ۵۲ درصد جمعیت اهداکنندگان را تشکیل می‌دهند و این آمار نسبت به سال ۹۴، یک درصد افزایش داشته است.
اسلامی با بیان اینکه در میان اهداکنندگان خون گروه‌های مثبت خونی در سال گذشته بیشترین آمار را داشته‌اند، ادامه داد: ۲۹ درصد از این اهداکنندگان گروه خونی  +O، ۲۶  درصد +A، ۲۴ درصد +B، هشت درصد +AB پنج درصد –O ، چهار درصد –A ، سه درصد –B  و یک درصد –AB بوده‌اند.
وی در خصوص  گروه‌های سنی اهداکنندگان در سال گذشته، خاطرنشان کرد: ۶۶ درصد از اهداکنندگان ۲۰ تا ۴۰ سال، ۳۰ درصد ۴۱ تا ۵۵ سال و چهار درصد ۵۶ تا ۶۵ سال بوده‌اند.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه بیشترین ترزیق خونی در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد صورت گرفته است، اظهار کرد: خوشبختانه این بیمارستان در سیستم صرفه‌جویی خون بسیار خوب عمل کرده و میزان مصرفی آن در سال گذشته نسبت به سال ۹۴ کاهش پیدا کرده است.
اسلامی افزود: این بیمارستان در سال گذشته به میزان ۵۶ هزار و ۹۸۹ کیسه خون مصرف کرده که این میزان در سال ۹۴ به ۵۷ هزار و ۲۸۹ کیسه خون کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه بیمارستان قائم(عج) دومین مصرف‌کننده خون و فرآورده‌های خونی در استان است، افزود: این بیمارستان در سال گذشته ۴۶ هزار و ۷۱۲ کیسه خون مصرف کرده که این میزان نسبت به سال ۹۴ افزایش داشته است.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی اضافه کرد: بیمارستان دکتر شیخ با مصرف ۱۹ هزار و ۱۱۷ کیسه خون، کلینیک سرور با ۱۰ هزار و ۲۵۰ کیسه خون، بیمارستان واسعی سبزوار با ۸۹۲۴ کیسه خون به ترتیب در رده‌های بعدی مصرف‌کنندگان خون در استان قرار می‌گیرد.
اسلامی در خصوص مصرف خون و فرآورده‌های خونی در بیمارستان‌های خصوصی، گفت: بیمارستان رضوی با مصرف ۱۵ هزار و ۸۱۵ کیسه خون در سال گذشته بیشترین آمار را در میان بیمارستان‌های خصوصی داشته که این میزان مصرف نسبت به سال ۹۴ کاهش داشته است.
وی افزود: بیمارستان امام زمان(عج) با ۴۶۳۲ کیسه خون، بیمارستان قلب و عروق جوادالائمه(ع) با ۴۳۱۵ کیسه خون، بیمارستان مهر حضرت عباس(ع) با ۴۱۹۲ کیسه خون و بیمارستان حکیم نیشابور با ۳۸۸۸ کیسه خون در رده‌های بعدی مصرف خون و فرآورده‌های خونی قرار دارند.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی در خصوص آمار سه ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، عنوان کرد: در سه ماهه ابتدایی سال جاری ۴۶ هزار و ۹۰۳ نفر به مراکز اهدای خون مراجعه کرده‌اند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد افزایش داشته است.
اسلامی با بیان اینکه از ۷۷ درصد مراجعین یعنی ۳۶هزار و ۲۸۷ نفر در سه ماهه ابتدایی سال جاری خون‌گیری شده است، ادامه داد: ۱۰ هزار و ۶۱۹ نفر در اهدای خون مردود شده که این امار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد کاهش داشته است.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی افزود: ۱۸ هزار و ۸۴۳ نفر  یعنی ۵۲ درصد اهداکنندگان در سه ماهه اول سال جاری به طور مستمر خون داده‌اند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه در این مدت ۱۰ هزار و ۱۰۷ نفر از اهداکنندگان با سابقه بوده‌اند، گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد افزایش داشته همچنین ۷۳۳۷ برای بار اول خون داده‌اند که این آمار نیز به میزان ۴ درصد افزایش داشته است.
اسلامی یادآور شد: در سه ماهه ابتدایی سال جاری نیز تنها ۶ درصد اهداکنندگان زن بوده‌اند که از مجموع اهداکنندگان ۳۴ هزار و ۲۸۲ نفر مرد و ۲۰۰۵ نفر زن بوده‌اند.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در سه ماهه ابتدایی سال جاری اهداکنندگان با گروه‌های خونی مثبت بیشترین آمار را در برداشته‌اند که گروه خونی +O ، ۳۰  درصد اهداکنندگان را شامل شده است.
وی افزود: ۲۶ درصد اهداکنندگان +A، ۲۴ درصد +B ، هشت درصد+AB ، ۵ درصد –O ، سه درصد –A،  سه درصد –B  و یک درصد –AB در سه ماهه اول سال جاری بوده‌‌اند.

اسلامی با بیان اینکه ۶۶ درصد اهداکنندگان در این مدت زمان را جوانان ۲۰ تا ۴۰ سال تشکیل داده‌اند، گفت: ۳۰ درصد اهداکنندگان میانسال و ۴ درصد آنان را افراد مسن تشکیل داده‌اند.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی در خصوص کمبود فرآورده‌های خونی، عنوان کرد: تاکنون حتی یک مورد عمل جراحی به دلیل کمبود خون و فرآورده‌های خونی در استان لغو نشده است.

وی گفت: این در حالی است که ما با امکانات مربوط به ۲۰ سال قبل فعالیت می‌کنیم.

اسلامی یادآور شد: در حال حاضر هشت سال است که ساختمان بانک خون سناباد کلنگ‌زنی شده است، اما تاکنون تنها ۳۴ درصد رشد داشته این به آن علت است که در ابتدا برای این پروژه پنج میلیارد تومان بودجه تحقق گرفت، اما ۲۸۰ میلیون تومان آن عملیاتی شده است.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی اضافه کرد: برای ارسال پلاسما به بیمارستان‌ها در حال تعلیق قرار داشتیم که استاندار به میزان ۳۰۰ میلیون تومان کمک کرد و موجب شد ارسال پلاسما به استان‌ها نیز فراهم شود؛ حالا می‌توانیم داروی بیماران هموفیلی را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه در تشخیص آلودگی خون بسیار وسواس داریم، گفت: خون و فرآورده‌های خونی به صورت رایگان در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد، اما این موضوع موج بی‌ارزش شمردن خون و فرآورده‌های آن است.

اسلامی افزود: به طور میانگین برای تهیه هر کیسه خون و فرآورده‌های آن حدود ۱۴۰ هزار تومان هزینه صرف می‌شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت + هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن