اسلاید شوستون اصلیپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنویپربازدیدترین ها

روضه منوره رضوی با حضور رهبر انقلاب غبارروبی شد

کد خبر : 11476

تنها دو صبح مانده به طلیعه دهه کرامت مراسم غبارروبی روضه منوره حرم حضرت ثامن‌الحجج با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد.
به گزارش صبح مشهد به نقل از ایسنا، این مراسم امروز ۱ مردادماه با حضور علما و مراجع تقلیدی همچون آیت‌الله سبحانی، مصباح یزدی، تولیت آستان قدس رضوی، امام جمعه مشهد، استاندار خراسان رضوی، شهردار مشهد و جمعی دیگر از علما، مسوولان و ائمه جمعه شهرهای مختلف و چندتن از فرماندهان سپاه برگزار شد.

آیین غبارروبی پرشکوه‌ترین و عالی‌ترین مراسم و تشریفات بارگاه منوره رضوی است که با تشریفات و مقدمات مخصوص چند نوبت در سال همزمان با اعیاد مذهبی چون عید سعید فطر یا میلاد مسعود ائمه علیهم السلام برگزار می‌شود، آئین پرشکوهی که تاکنون رهبر معظم انقلاب، روسای جمهور، علما، مراجع تقلید و جمعی دیگری از روحانیون برجسته و تراز اول کشور افتخار حضور در آن را داشته‌اند.

در این آئین در روز و ساعتی معین، ابتدا حریم رضوی کاملا خلوت و کلیه درهای ورودی آن بسته می‌شود و برای شرکت در این مراسم روحانی از طرف تولیت آستان قدس رضوی از عالی‌ترین شخصیت‌های کشوری و استانی همچون علما و استادان حوزه ودانشگاه، ائمه جمعه، استاندار، مدیران کل، شخصیت‌های نظامی، برخی از کسبه، تعدادی از خانواده‌های شهدا، جانبازان، اسرار و مفقودین جنگ تحمیلی، تنی چند از جانبازان انقلاب، تعدادی از قاریان و مداحان اهل بیت و قائم مقام تولیت آستان قدس دعوت به عمل می‌آید.

در این آئین درب ضریح مطهر گشوده می‌شود و به تدریج نذورات مردم شامل اسکناس، سکه، طلا، جواهر و دیگر اشیاء قیمتی جمع‌آوری و جهت حمل به خزانه حضرت در کیسه‌های مخصوص قرار داده می‌شود و هنگامی که که فضای داخل ضریح مطهر خالی شد، غبارروبی آغاز می‌شود و پس از آن با عطر و گلاب درون ضریح و مضجع منور رضوی مورد شست‌وشو قرار می‌گیرد.

طنین تلاوت روح‌بخش کلام الله مجید توسط قاریان و مداحی و مرثیه‌دلنشین مداحان اهل بیت عصمت و طهارت از آغاز تا انتهای این آئین مقدس، عطر معنویت، شکوه و قداست و روحانیت حاکم بر مراسم را افزون می‌کند.

جمع‌آوری و خارج کردن نذورات که در مراحل اولیه آئین غبارروبی انجام می‌شود صرفا توسط تولیت و با همکاری دیگر شخصیت‌های عالی رتبه روحانی در حالی که همگی لباس سفید بر تن دارند صورت می‌گیرد.

کیسه‌های مخصوص حاوی نذورات پس از لاک و مهر شدن به خزانه حضرت منتقل می‌شود تا در فرصت مناسب از یکدیگر تفکیک و شمارش شود.

از جمله مراسم غباروبی آیین ادای احترام و بوسیدن مجلدات کلام‌الله مجید مستقر بر سنگ قبر مطهر است که قرآن‌های مذکور از درون ضریح مطهر به بیرون منتقل می‌شود و سپس بین خدام و دست به دست می‌شود، به آخرین نفر که رسید، مجددا پس از ادای احترام و بوسیدن هر یک دست به دست می‌شود و نهایتا در درون ضریح مطهر توسط مقام معظم تولیت بر روی سنگ قبر مطهر قرار می‌گیرد.

در پایان مراسم در حالی که کلیه شرکت‌کنندگان و دعوت‌شدگان با نظم و آداب خاص ایستاده‌اند، از طرف مقام معظم تولیت آستان قدس رضوی به هر یک از آنان هدیه‌ای بسیار ارزشمند شامل مقداری نبات متبرک و غبار داخل ضریح اهدا می‌شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن