اجتماعیاستانیاسلاید شوستون اصلیپربازدیدترین ها

آموزش های کسب و کار مکمل مهارت های فنی/ هدفمند سازی آموزش، اولویت ۹۶

کد خبر : 11452

هدفمند سازی آموزش ها در راستای نیل به اشتغال پایدار و ترویج فرهنگ وقف در زمینه توسعه آموزش های فنی و حرفه ای از اولویت های فنی و حرفه ای استان در سال جاری می باشد.

نشست خبری مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی صبح امروز برگزار شد. به گزارش صبح مشهد، افشین رحیمی اظهار داشت: برنامه‌های هفته ملی مهارت از ۳۱ تیرماه تا ۶ مرداد ماه امسال برگزار می‌شود و این برنامه‌ها شامل برگزاری مسابقات آزاد، رونمایی از پرتال جدید اداره کل، همایش آموزشگاه‌های آزاد، تقدیر از مدیران و مربیان نمونه کشوری، برگزاری جشنواره غذاهای سنتی، مرحله استانی مسابقات ملی مهارت، شرکت در نماز جمعه وغیره خواهد بود.

وی در رابطه با روزشمار هفته ملی مهارت افزود: در این هفته روز اول با عنوان آموزش فنی و حرفه‌ای، اقتصاد مقاومتی تولید-اشتغال، روز دوم با عنوان آموزش فنی و حرفه‌ای، جوانان، مهارت، تدبیر و امید، روز سوم با عنوان آموزش فنی و حرفه‌ای، بانوان، مهارت و تعالی سبک زندگی، روز چهارم با‌ عنوان آموزش فنی و حرفه‌ای، مربیان، کارآموزان، فرهنگ کار و مهارت‌آموزی، روز پنجم با عنوان آموزش فنی و حرفه‌ای، مربیان، افزایش توان ملی، روز ششم با عنوان آموزش فنی و حرفه‌ای، نخبگان مهارتی، توسعه بخش خصوصی و روز هفتم با عنوان ترویج آموزش فنی و حرفه‌ای و کارآفرینی نامگذاری شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی به گزارش عملکرد برنامه‌های این مجموعه در سال ۹۵ پرداخت و گفت: برنامه‌های اجرا شده در ۱۲ عنوان مراکز ثابت، شعب سیار شهری، صنایع ضمن کار، صنایع اصناف، صنایع جواهر کارگاهی، مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی، پادگان، روستایی، عشایری، جوار دانشگاهی، زندان و آسیب‌دیدگان اجتماعی اعم از سکونت‌گاه غیررسمی، کمپ و مرکز درمان اجباری بوده است.

رحیمی با بیان اینکه سهم آموزش‌های دولتی ۴۷ درصد و غیردولتی ۵۳ درصد بوده است، تصریح کرد: در سال گذشته ۲۱ میلیون و ۶۱۸ هزار و ۸۶۷ نفر ساعت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را در خراسان‌‌رضوی فرا گرفتند که شامل ۱۱ میلیون و ۷۷۸ هزار و ۲۲۹ نفر ساعت برای بانوان و ۹ میلیون و ۸۳۰ هزار و ۲۷۹ نفر ساعت برای آقایان بوده ‌و از این تعداد ۱۱ میلیون و ۵۵۲ هزار و ۸۶۷ نفر ساعت در آموزشگاه‌های آزاد و ۱۰ میلیون و ۶۵ هزار و ۶۴۱ نفر ساعت در آموزشگاه‌های دولتی بوده است.

وی تاکید کرد: همچنین در سه ماهه نخست هم ۴۶ درصد آموزش دولتی و ۵۴ درصد غیردولتی داشته‌ایم که مجموع آن ۴ میلیون و ۵۳ هزار و ۸۳۱ نفر ساعت شامل ۲ میلیون و ۱۱۷ هزار و ۶۴۹ نفر ساعت برای بانوان و یک میلیون و ۹۳۶ هزار و ۱۸۲ نفر ساعت برای آقایان بوده و این میزان ۲ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۹۳ نفر ساعت در آموزشگاه‌های آزاد و یک میلیون و ۸۶۵ هزار و ۷۳۸ نفر ساعت در آموزشگاه‌های دولتی بوده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: امروزه بیش از ۵۰ روش مهارتی وجود دارد و در کنار آموزش‌های حضوری آموزش‌های مجازی هم در برخی موضوعات و سرفصل‌ها ارائه می‌شود و در سال گذشته ۳۱۱ نفر آموزش در محیط واقعی را فرا گرفتند و برای امسال ۴ هزار در قالب آموزش واقعی و ۵۲۰۰ نفر در قالب کارورزی آموزش‌های مهارتی را فرا می‌گیرند.

رحیمی با بیان مجموعه‌هایی با عنوان طرح تکاپو به منظور اشتغال دو هزار زن سرپرست خانوار استان دایر می‌شود، گفت: اجرای این طرح از هفته دولت آغاز می‌شود و در روز گذشته هم جلسه‌ای با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد و آخرین هماهنگی‌ها صورت پذیرفت.

وی افزود: در تفاهم‌نامه که با مسئولان اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی داشتیم وقف مهارت‌آموزی را فعال کرده‌ایم و در اقدامی دیگر خیران مهارتی در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در حوزه‌های مختلف همچون صنعت، آموزش، مدرسه‌سازی و غیره داشته‌ایم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: اولین مرکز آموزش ویژه معلولان در اسفند ماه سال گذشته در مشهد افتتاح شد و در گام بعدی مرکزی در دوغارون راه‌اندازی می‌شود.

رحیمی در رابطه با زمان برگزاری مراحل هجدهمین دوره مسابقات ملی مهارت، تصریح کرد: ثبت‌نام‌های این دوره تا ۲۳ تیر ماه ۹۶ در ۳۵ رشته انجام شد و از خراسان رضوی ۱۰۷۷ نفر شامل ۸۱۷ آقا و ۲۶۰ خانم ثبت‌نام کردند و مراحل برگزاری مسابقات هم در سه نوبت است که در روزهای ۲۴ و ۲۵ تیر ماه مرحله شهرستانی، در روزهای ۵ و ۶ مرداد ماه مرحله استانی و در روزهای ۱۵ تا ۱۸ آذر ماه مرحله کشوری این مسابقات برگزار می‌شود و برترین‌ها به چهل و پنجمین دوره مسابقات جهانی مهارت که در سال ۲۰۱۹ در روسیه برگزار می‌شود راه‌ می‌یابند.

وی تاکید کرد: در دوره گذشته مسابقات جهانی که در سال ۲۰۱۷ در ابوظبی برگزار شد ۴ نفر از خراسان رضوی در تیم ملی مهارت جمهوری اسلامی ایران حاضر بودند و کل شرکت‌کنندگان ۳۲ نفر در ۲۸ رشته هستند که خراسان رضوی نماینده در مکاترونیک، یک نفر در قنادی و یک نفر در آجر چینی دارد، همچنین این استان دو داور در رشته‌های مکاترونیک و آجرچینی در این رویداد بین‌المللی دارد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی در رابطه با آمادگی این استان میزبانی‌های مرحله کشوری مسابقات مهارت‌آموزی، خاطرنشان کرد: میزبانی فاکتورهایی نیاز دارد که در صورت تایید این میزبانی داده می‌شود و خراسان رضوی آماد‌گی میزبانی در رشته‌هایی همچون صنایع غذایی و فناوری اطلاعات را دارد و برای سال ۲۰۱۷ دنبال این موضوع بودیم که نتیجه نگرفتیم، اما برای میزبانی مرحله کشوری سال آینده در این دو رشته از هم‌اکنون درخواست خود را ارائه کرده‌ایم.

رحیمی گفت: یکی از اقدامات اخیر هنرجویان خراسان رضوی طراحی و ساخت سایه‌بان‌هایی برای اماکن زیارتی مدینه منوره و قبور مطهر ائمه بقیع(ع) بوده است.

وی افزود: در طول سال بین از ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار نفر آموزش‌های تخصصی را فرا می‌گیرند و صلاحیت حرفه‌ای آن‌ها مورد سنجش قرار می‌گیرد و ۶۵ تا ۷۰ درصد افراد موفق به اخذ مدرک می‌شوند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه افزایش مجموعه‌های آموزشی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: از سال ۸۵ ساخت ۷۲ مرکز در سطح کشور در دستور کار قرار گرفته که از این تعداد ۵ مرکز آن در خراسان رضوی ساخته می‌شود که تاکنون دو مرکز آن در مشهد و چناران به بهره‌برداری رسیده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن