اسلاید شوستون اصلیپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

تخصیص بهینه منابع مالی شهرداری هنر معاونت برنامه ریزی است/ تجارب مدیران مستند سازی می شود

کد خبر : 11329

ایجاد سیستم یکپارچه برای کل مجموعه شهرداری مشهد، نیازمند اصلاح فرآیندها، ساختارها، روش‌ها، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و قوانین و مقررات است که اگر دخالت انسان‌ها به حداقل برسد، علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و هزینه، سلامت اداری نیز محقق می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد گفت: با وجود ارسال ساختار تشکیلاتی جدید شهرداری مشهد در اسفند ۹۵، هیچ پاسخی مبنی بر تصویب آن از سوی وزارت کشور دریافت نشده است.
به گزارش صبح مشهد، موسی شربتدار در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع عملکرد ۴ ساله حوزه معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد عنوان کرد: توسعه شبکه فیبر نوری، طراحی و اجرای طرح ساماندهی دکل‌های مخابراتی و ارتباطی شهر مشهد، راه‌اندازی سامانه تجمیع خدمات شهروندی، راه‌اندازی سامانه شهروند سپاری خدمات الکترونیک شهرسازی، ارائه ۱۰۰ خدمت الکترونیک در بستر پرتال مشهد، یکپارچه‌سازی سامانه‌ها از جمله اقداماتی بوده که از شهریور ۹۲ تا خرداد ۹۶ در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد صورت پذیرفته است.
وی افزود: شبکه فیبر نوری شهرداری ضمن اینکه جوابگوی کل نیاز ستاد، مناطق و سازمان‌های تابعه با ۲۵۰ کیلومتر است، به عنوان زیرساخت ارتباطی شهر هوشمند جهت توسعه سرویس‌های ارتباطی در اختیار شرکت‌های فعال در حوزه ارتباطات نظیر اپراتورهای موبایل و شرکتهای FCP قرار گرفته و علاوه بر ارتقاء و گسترش ظرفیت ارائه خدمات الکترونیک شهری از منابع پایدار درآمدی برای شهرداری به شمار می‌آید.
طراحی و اجرای طرح ساماندهی دکل‌های مخابراتی و ارتباطی شهر مشهد
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد افزود: در این پروژه المان‌های ارتباطی زیباسازی و جایگزین دکل‌های فعلی اپراتورها شده است که ضمن تجمیع دکل‌ها و کاهش تعداد آن‌‌ها باعث پایداری بیشتر ارتباطات شهری و اصلاح فضا و منظر شهری می‌شود.
به گفته شربتدار، این طرح با سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی اجرا شده به طوری که ۱۱۰۰ دکل در سطح شهر وجود دارد که به یک سوم کاهش یافته است.
راه‌‎اندازی سامانه تجمیع خدمات شهروندی در مشهد
وی با اشاره به راه‌‎اندازی سامانه تجمیع خدمات شهروندی در مشهد، ابراز کرد: با استقرار این سامانه، توسعه خدمات مبتنی بر کارت شهروندی به این کارت هوشمند تسری پیدا کرده است که تاکنون بالغ بر ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار کارت شهروندی برای شهروندان صادر شده در حالی که این تعداد باید به ۵۰ میلیون عدد با عنوان «من کارت» یا «مشهد کارت» برسد.
ارائه نزدیک به ۱۰۰ خدمت الکترونیک در بستر پرتال مشهد
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد ادامه داد: شهرداری خدمات الکترونیکی مختلفی را بر بستر پورتال مشهد در دسترس شهروندان قرار داده که این خدمات در حوزه‌های فرهنگی، خدمات شهری، شهرسازی، حمل و نقل، پرداخت الکترونیک، سرویس‌های نقشه و مسیریابی و … است.
شربتدار اضافه کرد: در راستای تحقق آرمان‌های مدیریتی در شهرداری مشهد و کنترل سیستمی فرآیندها، موضوع ایجاد ارتباط بین سامانه‌های شهرداری و یکپارچه‌سازی آن‌ها جزء برنامه‌های اساسی بوده که براین اساس سامانه‌های مالی، بودجه‌ریزی، قراردادها، تامین‌کنندگان و … در جهت شفاف‌سازی فرآیندهای تخصیص منابع باهم در ارتباط هستند.
وی اظهار کرد: همچنین طرح استقرار سامانه یکپارچه مدیریت منابع و مصارف، اکنون در حال اجرا است ضمن اینکه بالغ بر ۱۴۰ سامانه یکپارچه در شهرداری مشهد وجود دارد.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد در ادامه گفت: ایجاد سیستم یکپارچه برای کل مجموعه شهرداری مشهد، نیازمند اصلاح فرآیندها، ساختارها، روش‌ها، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و قوانین و مقررات است که اگر دخالت انسان‌ها به حداقل برسد، در زمان و هزینه صرفه‌جویی و سلامت اداری محقق می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: ارتقا، تکمیل و تهیه نقشه‌های جامع شهر مشهد و در اختیار قرار گرفتن آیین نقشه به ذینفعان درون و بیرون سازمانی از دیگر مواردی بود که طی ۴ سال اخیر در حوزه برنامه‌ریزی و توسعه شهری صورت گرفته است.
شربتدار در ادامه تدوین برنامه عملیاتی ۹۳-۹۷، تهیه برنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی ۱۳۹۵، انعقاد ۶۰ طرح دانش بنیان و اعتباری معادل ۵۸ میلیارد ریال، ایجاد سامانه جامع بانک اطلاعاتی تامین‌کنندگان کالا و خدمات اصلاح اندازه، متناسب سازی ساختار و حذف واحدهای موازی و غیرضروری، تدوین، تصویب و ابلاغ نظام نامه فرآیندها و … از دیگر اقدامات صورت گرفته عنوان کرد.
وی تاکید کرد: با شروع دوره چهارم شورای اسلامی شهر، سیاست‌های چهارساله شورا و شهردار مشهد اخذ و با مشارکت حوزه‌های تخصصی نسبت به تدوین برنامه عملیاتی ۹۳-۹۷ اقدام شد که موضوع پس از بررسی و تبادل نظر در کمیسیون‌های تخصصی به تصویب شورای اسلامی شهر رسید.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد ابراز کرد: سند برنامه عملیاتی ۹۷-۹۳، ۲۱ برنامه، ۶۶ فعالیت، ۱۹۸ عملیات، ۳۹۹ شاخص و ۵۰۰ خدمت و ۲۵۰ واحد برنامه‌ریزی در مدیریت‌ها و سازمان‌های تابعه را شامل می‌شود.
تهیه برنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی
شربتدار با بیان اینکه مدیریت شهری برنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی را تهیه کرده است، یادآور شد: شهرداری مشهد با عنایت به تعیین شعار سال توسط مقام معظم رهبری در راستای مصوبه شورای اسلامی شهر نسبت به تدوین برنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی با همکاری کلیه معاونت‌های تخصصی اقدام کرده که این برنامه شامل ۶۱ اقدام، ۲۷ ماموریت، ۶۸ تبصره و ۸۸ مصوبه بوده که در یک حوزه تخصصی تحت عنوان قرارگاه اقتصاد مقاومتی انجام گرفت و منجر به صرفه‌جویی ۲۹۱ میلیارد تومانی در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری شد.
منتظر پاسخ وزارت کشور برای تصویب ساختار جدید هستیم
وی تصریح کرد: تدوین ساختار تشکیلات شهرداری مشهد از موضوعاتی مهمی بود که به عنوان یکی از افتخارات شهرداری مشهد به شمار می‌آید و در اسفند ماه سال ۹۵ به وزارت کشور ارسال شد، اما تاکنون هیچ پاسخی از وزارت کشور در این خصوص به ما ارائه نشده است.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد با اشاره به اقدامات حوزه آموزش عنوان کرد: شهرداری مشهد در آموزش‌های خود برای مدیران و پرسنل از برجسته‌ترین اساتید داخلی و خارجی کشور، به‌روزترین دانش‌ها بهره می‌گیرد، که دعوت از برانکوییچ مربی تیم پرسپولیس برای آموزش مدیران و پرسنل شهرداری نیز از این دست بوده که در حال انجام است.
انعقاد ۱۱۶ قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد
شربتدار ابراز کرد: انعقاد ۱۱۶ قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد دیگر موضوعی است که در طی این ۴ سال انجام شده و خوشبختانه ۲٫۵ برابر رشد داشته است.
وی بیان کرد: همچنین قرار بود که یک درصد از اعتبارات به امر پژوهش اختصاص یابد که که تاکنون ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان جذب شده است.
معاون شهردار مشهد، انجام مهندسی ارزش برای تمامی پروژه‌های بیش از ۵ میلیارد تومان، تقویت کارگروه حل مساله برگزاری ۱۰ دوره آموزشی در گروه همکاری‌های بین‌الملل آموزش شهرداری مشهد، تدوین نقشه راه و چشم‌اندازهای شهرداری را به عنوان اقدامات صورت گرفته در حوزه برنامه‌ریزی شهری مطرح کرد.
شربتدار در ادامه تصریح کرد: باور من این است که کار باید معرف افراد و نه زبان افراد باشد و با توجه به قرار گرفتن در این جایگاه، نسبت به همه افراد و مردم شهر مسئول هستیم و امانتی که به ما سپرده شده باید به درستی ادا شود.
به گفته وی، حقوق شهروندی، توسعه خدمات شهری و مسایل مربوط به اقتصاد شهری و بدون نگاه‌های خطی و سیاسی باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه حقوق شهروندی در جدال‌های طیفی و سیاسی فدا می‌شود، گفت: مردم رکن اصلی شهر هستند و حقوق آنان باید محفوظ بماند و فدای این مسایل نشود.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد اظهار کرد: اگر همه برای خدمت به خلق فعالیت می‌کنند، پس همگی باید در یک سنگر فعالیت کنند، همانگونه که در زمان جنگ همگی در یک سنگر حرکت می‌کردند.
شربتدار عنوان کرد: نگاه ما باید جامع، یکسان و فاقد تبعیض باشد همچنین باید به دنبال کشف آسیب‌ها باشیم نه مقصر.
وی تاکید کرد: حوزه معاونت برنامه‌ریزی به عنوان اتاق فکری برای مجموعه مدیریت شهری محسوب می‌شود، نقش راهبردی و فرا حوزه‌ای و جایگاهی کلان نگر به موضوعات دارد و مکانی برای جدال‌های سیاسی و … نیست.

اجرای فاز پایلوت تجهیز ۲۰۰ دستگاه تاکسی به سیستم من‌ کارت تا یک ماه آینده

درحال حاضر، ۱۱۰۰ دکل مخابراتی در سطح شهر مشهد وجود دارد که باید طی بازه زمانی ۴ ساله به یک سوم کاهش یابد.

مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد نیز از اجرای فاز پایلوت تجهیز ۲۰۰ دستگاه تاکسی به سیستم من کارت تا یک ماه آینده خبر داد.
محمد جواد رجائیان عنوان کرد: با توجه به اینکه تاکسی حریم خصوصی تاکسیرانان است و امکان نصب من کارت و استفاده از آن امکان‌پذیر نبوده است، ما از روشهای انگیزشی برای این کار بهره برده‌ایم که در این راستا روش‌هایی تدوین شد.
وی خاطر نشان کرد: از ابتدای خردادماه جاری قرارداد نصب سیستم من‌ کارت برای ۲۰۰ دستگاه تاکسی از خطوط خطی، گردشی، بی سیم و مبادی ورودی با ۱۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری منعقد شده که بهره‌برداری از فاز پایلوت آن را تا یک ماه آینده اجرایی می‌کنیم.
نصب ۵۰ دکل مخابراتی ساماندهی شده طی ۶ ماه
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد ادامه داد: درحال حاضر، ۱۱۰۰ دکل مخابراتی در سطح شهر مشهد وجود دارد که باید طی بازه زمانی ۴ ساله به یک سوم کاهش یابد.
رجائیان ابراز کرد: در این راستا و بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد، در سال اول قرار داد که از دی ماه سال ۹۵ تا دی ماه سال ۹۶ است، توانسته‌ایم ۵۰ دکل مخابراتی را ساماندهی و زیباسازی کنیم.
به گفته وی، هر دکل تجمیع یافته قابلیت میزبانی برای ۶ اپراتور تلفن همراه را دارد.
شهرداری مشهد تنها شهرداری در کشور که ساختار محور اداره می‌شود
مدیر بهبود روشها، تشکیلات و آموزش شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: برگزاری بخشی از دوره‌های آموزشی شهرداری مشهد در قالب نیازسنجی ۱۰ ساله تدوین و سپس به روز رسانی می‌شود.
اسماعیل سقاب اصفهانی اظهار کرد: در این راستا شهرداری مشهد به دنبال اساتیدی است که تجربه اجرایی خوبی را داشته باشند تا مشکلات اجرایی این مجموعه حل گردد.
وی با اشاره به انتخاب برانکوویج به عنوان استاد برای آموزش پرسنل شهرداری افزود: با توجه به سفر وی به شهر مشهد، ما این فرصت را غنیمت دانستیم تا یک کارگاه آموزشی با موضوع «رفع اثر بخش تعارضات کادر تیمی» برای مدیران با حضور برانکوویچ برگزار کنیم که مقدمات آن در حال انجام است.
وی ابراز کرد: همچنین وزارت کشور در سال ۸۶، حدود ۴ هزار و ۴۴۱ پست مصوب را بادر نظر گرفتن سازمان آتش‌نشانی برای شهرداری مشهد ابلاغ کرد که حدود ۵ هزار و ۳۴۰ پست مصوب دیگر به این تعداد اضافه شده است.
مدیر بهبود روشها، تشکیلات و آموزش شهرداری مشهد افزود: در ساختار جدید تشکیلاتی شهرداری مشهد، تعداد پست‌های مدیریتی و سرپرستی کاهش یافته است ضمن اینکه می‌توان گفت شهرداری مشهد اولین شهرداری در کل کشور است که ساختار محور اداره می‌شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو + 11 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن