دانش و فناوریپربازدیدترین ها

اقدامات شهرداری مشهد برای آبادانی طوس قابل تقدیر است/ فردوسی از مظلومیت خارج شود

کد خبر : 11336

فرهنگ زیارت با فرهنگ گردشگری متفاوت است و این سخن به معنای مخالفت با صنعت گردشگری نیست و هیچ انسان عاقلی این را نمی‌گوید اما باید بین ادبیات این دو فرهنگ تمایز قائل شد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: اقدامات شورای اسلامی شهر و شهردار انقلابی مشهد برای آبادانی منطقه تاریخی طوس قابل تقدیر است.
به گزارش صبح مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی عصر امروز در مراسم گرامیداشت سالروز صدور فرمان تاریخی مقام معظم رهبری در خصوص آبادانی منطقه طوس که در محل آرامگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: از نظر ما سرزمین طوس بر حسب موقعیت مکانی که مبدأ ظهور و بروز چهره‌های بزرگ اسلامی بوده، می‌تواند یک بقعه مبارک باشد.
وی افزود: بزرگوارانی که در منطقه طوس ظهور پیدا کردند، مبدأ توسعه و گسترش بزرگترین ذخیره علمی، فرهنگی و مکتب اسلامی و معارف اهل بیت(ع) در روی کره زمین قرار گرفتند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه حکیم فردوسی بزرگترین عامل بنیانگذار فرهنگ مقاومت در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی بوده است، تصریح کرد: این شخصیت به عنوان بزرگترین عنصر گسترش فرهنگ ولایت اهل بیت(ع) در این سرزمین پاک و مقدس می‌درخشد.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در سال ۷۵ با تشریف فرمایی خود به آرامگاه فردوسی، این نقطه را مورد اهتمام قرار دادند و در جریان این بازدید، رهنمودهای لازم را به مسئولان استانی و شهری ارائه فرمودند.
آیت الله علم الهدی گفت: با تشریف فرمایی مقام معظم رهبری، عظمت نهفته در سرزمین طوس به صورت یک تابلو شفاف علنی شد و این بزرگترین عاملی است که امتیاز و جایگاه ویژه این منطقه را برای ما ثابت می‌کند.
وی با بیان اینکه شخصیت فردوسی آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است، ابراز کرد: در جهت شناخت شخصیت فردوسی سه رویکرد وجود دارد، یک رویکرد از جنبه هنری بوده که بر اساس آن، فردوسی یکی از بزرگترین شاعران حماسه‌سرای ایرانی است.
امام جمعه مشهد رویکرد دیگر شخصیت فردوسی، را جنبه تاریخی شخصیت وی عنوان کرد و گفت: هیچ یک از این دو رویکرد، جنبه واقعی در معرفت شناسی حکیم ابوالقاسم فردوسی نیست، چرا که رویکرد واقعی در شناخت این چهره عظیم اسلامی، جنبه فرهنگی دارد.
وی ادامه داد: آنچه فردوسی در شاهنامه‌اش به عنوان نماد زور، پهلوانی و قدرت معرفی می‌کند، در واقع شخصیت‌های ساخته شده در پهلوانی و عناصر افسانه‌ای در تاریخ این مرز و بوم نیست بلکه فردوسی در شاهنامه جریان سازی می‌کند.
آیت الله علم الهدی با بیان اینکه شاهنامه نمادسازی فرهنگی است، خاطرنشان کرد: نه فقط سروده‌های شاهنامه، یک جریان و تاریخچه با هدف توسعه اقتدار، ترویج استقلال یا حرکت به طرف آزادی از زیر یوق قدرت‌های استعماری است.
وی تاکید کرد: فرهنگ انقلاب ما باید به پا خیزد و فردوسی را از مظلومیت نجات دهد، فردوسی پیش از آنکه شاعر باشد، یک حکیم بوده است لذا معرفی او به عنوان افسانه سرای تاریخی، ظلم به شخصیت فردوسی است.
امام جمعه مشهد با اشاره به صدور فرمان رهبری برای آبادانی منطقه طوس گفت: در این فرمان، معظم له بر ضرورت استخراج ذخایر فکری و فرهنگی این سرزمین تاکید کرده‌اند.
وی با تقدیر از اقدامات شورای اسلامی شهر و شهردار انقلابی مشهد برای آبادانی منطقه طوس گفت: حیف بود که آرامگاه فردوسی به عنوان یک روستا و دهکده گمنام در منطقه طوس قرار گیرد و زائران به عنوان یک اثر باستانی و تفریح گاه از آن استفاده کنند.
آیت الله علم الهدی افزود: اقدام مدیریت شهری برای الحاق منطقه طوس به مشهد بسیار ارزشمند است به همین جهت از همت شورای اسلامی شهر تشکر می‌کنم.
وی خاطرنشان کرد: با کمال تاسف باید عرض کنم که با وجود گذشت ۲۱ سال از فرمان رهبری و تشکیل شورای احیای توس، آنچه تا الان گذشته نه تنها بایسته نیست بلکه اگر با فرمان رهبری بخواهیم مسایل را تحلیل کنیم، ظلمی هم نسبت به این سرزمین و فردوسی شده است.
وی تاکید کرد: فرهنگ زیارت با فرهنگ گردشگری متفاوت است و این سخن به معنای مخالفت با صنعت گردشگری نیست و هیچ انسان عاقلی این را نمی‌گوید اما باید بین ادبیات این دو فرهنگ تمایز قائل شد.
امام جمعه مشهد افزود: سالانه چند میلیون زائر خارجی به مشهد سفر می‌کنند که هدف آنها تنها زیارت است زیرا اگر می خواست به دنبال تفریح باشد به مشهد نمی‌آمد زیرا این شهر به اندازه کوچکترین شهرهای گردشگری دنیا امکانات ندارد.
وی گفت: اگر بنا باشد آنچه که آنها را به مشهد کشانده، توسعه بدهیم به موفق‌ترین کشورهای حوزه گردشگری دنیا تبدیل خواهیم شد.
آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: ظرفیت گردشگری زیارت مشهد بسیار بالاست اما این موضوع، با اینکه بخواهیم مشهد را به مرکز توسعه فسق و فجور تبدیل کنیم، متفاوت است.
امام جمعه مشهد تاکید کرد: طرحی که قرار است برای توسعه طوس تهیه شود باید مرکزی به عنوان توسعه فرهنگ و ادب برای حضور همه اندیشمندان باشد و امیدواریم آستان قدس رضوی نیز به این حوزه ورود یابد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن