استانیستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامیپربازدیدترین ها

جهاد رسانه‌ای دنیای اسلام در قطعه‌ای از بهشت

کد خبر : 11253

اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی، مشهد الرضا پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ را برای برگزاری نهمین دوره از اجلاس این اتحادیه انتخاب کرده است و آستان مقدس رضوی به عنوان بزرگترین نهاد فرهنگی در جهان اسلام برای اولین بار میزبان این اجلاس شده است. امسال پیام فرهنگی رسانه‌های جهان اسلام از پایتخت معنوی کشور و از پایتخت فرهنگی جهان اسلام به دنیا در حال مخابره است.

گسترش تعاملات فرهنگی
سالن همایش‌های صبای صدا و سیمای مرکز خراسان‌ رضوی صبح روز یکشنبه یازدهم تیرماه میزبان اصحاب رسانه از سراسر دنیای اسلام بود. این همایش با حضور ۵۰۰ میهمان داخلی و خارجی ، مدیران و نمایندگان شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، رسانه‌های مجازی و موسسه‌های رسانه‌ای اسلامی به میزبانی شهر بهشت برگزار شد. هفتمین نمایشگاه و بازار فیلم کشورهای اسلامی نیز در مرکز نمایشگاه‌های حریم قدسی رضوی در حال برگزاری است.
در این بازار بیش از ۱۰۰ کشور اسلامی با جدیدترین تجهیزاتی که در زمینه رسانه در اختیار دارند و همچنین جدیدترین محصولات رسانه‌ای خود در این بازار حضور یافته‌اند. برگزاری این اجلاس و این بازار در جوار بارگاه منور رضوی بهانه‌ای شد برای گسترش تعاملات فرهنگی در این بارگاه مقدس.

ارسال مولفه‌های اسلامی
رئیس ائتلاف ملی کشور عراق؛ سید عمار حکیم یکی از میهمانان این اجلاس بود که با اشاره به شعار این اجلاس «مشهد الرضا(ع) خاستگاه وحدت و تمدن اسلامی» حرم مطهر امام هشتم(ع) را پایگاه فرهنگی جهان اسلام دانست و از میزبانی آستان قدس رضوی تشکر کرد و گفت: مولفه‌های اصیل اسلامی باید از این مرکز فرهنگی به دنیا ارسال شود.
محمد حسین نقوی که از سرزمین ادیان یعنی هندوستان میهمان این اجلاس شده و مدیریت شبکه طه را بر عهده دارد، آستان قدس رضوی را نهادی مهم و تاثیرگذار در زمینه نشر فرهنک و معارف رضوی معرفی می‌کند و از اقدامات فرهنگی این آستان مقدس تشکر می‌کند. این فعال رسانه‌ای به جمعیت بالای این کشور که یک ششم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد و نیازهای فرهنگی مردمان این سرزمین اشاره کرد و گفت: مردم این سرزمین تشنه معارف ناب اسلام و فرهنگ رضوی هستند و این منابع فرهنگی باید به زبان اردو ترجمه و در اختیار آنها قرار گیرد.
مدیر شبکه طه با اشاره به شخصیت علمی عالم آل محمد حضرت رضا(ع) و اینکه این امام منبع علم و دانش هستند، اظهار کرد: شخصیت علمی این امام بزرگوار برای همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی شناخته شده است و در کتب مسلمانان در مورد شخصیت علمی ایشان مطالب بسیاری نوشته شده است.
این فعال فرهنگی گریزی هم به راه‌اندازی شبکه‌های مجازی توسط آستان قدس رضوی می‌زند و می‌گوید: این گامی موثر در جهت نشر معارف رضوی است. مدیر شبکه طه هند در مورد تجربه شخصی خود از مراجعه به این شبکه گفت: با مراجعه به سایت رضوی تی وی احساس می‌کنم در کنار مضجع شریف علی‌بن موسی الرضا(ع) هستم و روحیه تازه‌ای می‌گیرم.

اولین حضور در شهر بهشت
حجت‌الاسلام علی کریمیان دبیر کل رادیو تلوزیون‌های اسلامی که اولین بار برگزاری این اجلاس را در مشهدالرضا(ع) تجربه می‌کند هم از برگزاری این اجلاس در جوار امام مهربانی‌ها اظهار خوشحالی می‌کند. وی استفاده از فضای معنوی حرم مطهر امام رضا(ع) که ملجاء و پناه همه شیعیان است را گامی مهم در تحقق اهداف اسلامی دانست. این فعال فرهنگی مشهد مقدس را خواستگاه علم معرفت و در نهایت وحدت تمدن اسلامی دانست و افزود: مشهد شهری است که به برکت وجود حضرت رضا(ع) مرکزی برای اشاعه فرهنگ اسلامی تبدیل شده است.
کریمیان بیان کرد: برگزاری نهمین اجلاس رادیو تلوزیون‌های اسلامی در جوار امام رضا(ع) باعث گسترش فرهنگ رضوی در دنیا اسلام خواهد شد.

تأسیس شبکه ماهواره‌ای رضوی
دکتر علی‌اکبر ولایتی نیز یکی از میهمانان این اجلاس بزرگ و بین‌المللی است که تاسیس شبکه ماهواره‌ای رضوی را اقدامی مبارک و میمون معرفی می‌کند و می‌گوید: با توجه به شرایط حساسی که امروز در جهان اسلام حاکم است این شبکه باید توسعه بیشتری پیدا کند. چرا که این شبکه بین‎‌المللی در راستای اشاعه فرهنگ رضوی فعالیت می‌کند و این شبکه باید به زبان‌های عربی انگلیسی و سایر زبان‌ها مجهز باشد.
دکتر ولایتی در مورد رسالت شبکه ماهواره‌ای رضوی بیان کرد: این شبکه باید در راستای تبیین فضایل و سیره امام رضا(ع)، اثر وجودی و نقش ایشان در احیاء اسلام و علوم اسلامی و نشان دادن چهره حقیقی اسلام به جهانیان عمل کند.
وی بیان کرد: همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی عاشق و شیفته امام رضا(ع) هستند، و با توجه به فضائل این امام بزرگوار و نقش ایشان در احیاء اسلام و علوم اسلامی، برنامه‌هایی از این دست باید برای این شبکه تولید شود و خوشبختانه آستان قدس رضوی اهتمام ویژه‌ای در این زمینه دارد.

شهر بهشت
اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی با هدف پشتیبانی از جریان اسلام ناب در سراسر جهان در سال ۱۳۸۶ تشکیل شد. این اتحادیه با استفاده از ابزارهای فرهنگی و ارتباطی، برقراری ارتباط میان نخبگان و اندیشمندان اسلامی و توده‌های مسلمان و انقلابی تلاش دارد که با یک بلوک رسانه‌ای منسجم، فعال و روزآمد را در دنیای اسلام تشکیل دهد. اکنون بعد از گذشت ۹ سال از تشکیل این اتحادیه، اجلاس سالانه آن برای اولین بار در پاتخت فرهنگی جهان اسلام برگزار شد و امید است برگزاری این اجلاس در جوار حرم عالم آل محمد(ص) آغازی باشد برای گسترش تعاملات فرهنگی بین کشورهای اسلامی که همه آنها دل در گرو محبت این امام رئوف دارند.

ورود امام رضا(ع) به خراسان مهمترین جریان رسانه‌ای تشیع در ایران
حرکت رسانه‌ای اهل بیت(ع) از زمان نبی مکرم اسلام و از زمانی که دست امیرالمومنین علی(ع) به عنوان ولی امر مسلمین بالا برده شد، آغاز گردید؛ از همان زمان که حضرت رسول فرمود حاضرین به غایبین برسانند…
این رساندن و تبلیغ از همان صدر اسلام نیز از مهمترین رسالت‌های خداپرستان بود به طوری که حتی نخستین آیات الهی نیز گواه بر امر تبلیغ و اهمیت و ضرورت آن داشت ن والقلم و مایسطرون…
رسالتی که تاکنون هم ادامه دارد و بر شانه‌های اهل یقین سنگینی می‌کند.

رسالت رسانه‌ای اسلام
این رسالت قریب به ۱۰ سال است که با هدف همبستگی و اتحاد، تصویری جمعی تر از کشورهای اسلامی به نمایش گذاشته است، رسانه ها و مبلغان رادیویی و تلویزیونی هر ساله با عنوان بازار فیلم اسلامی و با پرچمداری اتحادیه رادیو تلویزیون های اسلامی گردهم می‌آیند، تا رهنمودهای اسلام ناب محمدی را به فراخور جنگ رسانه‌ای روز دنیا پیش ببرند.
امسال نیز با انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام؛ نهمین اجلاسیه این اتحادیه به این شهر مذهبی انتقال پیدا کرد و آستان قدس رضوی نیز به عنوان متولی بارگاه علی بن موسی الرضا(ع) میزبان هفتمین بازار فیلم اسلامی قرار گرفت.

جریان رسانه‎ای ائمه اطهار(ع)
همانطور که همه ائمه معصومین(ع) در طول حیات مبارک خود جریانی رسانه‌ای را برای تبلیغ دین مبین اسلام هدایت می‌کردند، امام رضا(ع) نیز در مسیر حرکت خود از مدینه تا خراسان با مدیریت صحیح جریان رسانه‌ای بوجود آمده و با استفاده از حضور مردم مشتاق در مسیر حرکت خود پایه گذار مکتب شیعه در ایران شدند.
باید توجه داشت اصولی‌ترین مبانی تبلیغی و رسانه‌ای در این مسیر اجرایی شد تا مهمترین جریان تاریخی در ایران اتفاق بیافتد تا این کشور عهده دار رهبری مکتب تشیع در آینده جهان اسلام باشد.
امروز میراث گرانقدر این امام همام مورد هجمه بی سابقه‌ رسانه‌هایی قرار گرفته است که تمامی امکانات خود را برای از بین بردن این مکتب به کار گرفته‌اند و در مقابل این رسانه‌های تا دندان مجهز پس از سال‌ها، رسانه‌هایی از دل جوامع اسلامی شکل گرفت که با متحد شدن آن‌ها در جبهه مقاومت روندی تاثیرگذار پیدا کرد.

آستان قدس رضوی، طلایه‌دار ترویج سیره رضوی
آستان قدس رضوی به عنوان طلایه دار ترویج سیره رضوی ، با ورود به عرصه بین الملل در حوزه رسانه می‌تواند با تکیه بر سیره عملی امام هشتم آغازگر جبهه‌ای رسانه‌ای باشد که دیگر رسانه‌ها با تاسی از الگوهای ارائه شده این سازمان به نشر سیره امام رئوف بپردازند.
آستان قدس رضوی می تواند به یک کانون رسانه‌ای قوی برای اشاعه فرهنگ رضوی تبدیل شود، چرا که آستان قدس رضوی به دلیل وابستگی به حضرت ثامن الحجج(ع) این ظرفیت را دارد که اندیشه های دینی را به بهترین نحو مورد حمایت قرار دهد.

ظرفیت‌های رسانه‎ای آستان قدس رضوی
آستان قدس رضوی می تواند با بهره‌گیری از تجارب رسانه‌های بین المللی به عنوان یک مرکز برای هدایت گفتگوهای بین اسلامی و اندیشه های دینی قرار بگیرد و خود با تاسی از حضرت رضا(ع) که ایشان نیز در زمان حیات مبارک مبدع مناظرات بین اندیشه های اسلامی بودند پیش قراول این حرکت قرار بگیرد.
با اتحاد رادیو تلویزیون‌های جبهه مقاومت در ۱۰سال گذشته گام‌های موثری در مقابله با جبهه رسانه‌ای مخرب شکل گرفته است که تا حدودی از یکه تازی رسانه‌های وابسته به صاحبان قدرت در عرصه فضاسازی رسانه کم کرده است، اما همیشه یک گروه برای پیروزی نیازمند رهبری قوی و مقتدر هستند که از این رو می توان با تجهیز آستان قدس رضوی و بارگاه علی بن موسی الرضا(ع) این مرکز را به عنوان محور و رهبر جریان رسانه‌ای جهان اسلام برای انتشار مواضع و دیدگاه‌های اسلاب ناب محمدی به جهان معرفی کرد.

محتوا، اصلی‌ترین محور تولیدات رسانه‌ای
آستان قدس رضوی با بهره‌گیری از سال‌ها تجربه در انتشار معارف اسلام ناب محمدی و با در اختیار داشتن بهترین امکانات پژوهشی اصلی‌ترین محور یک رسانه که همان محتوا باشد را در اختیار دارد.
این محتوا که حاصل سال‌ها تلاش پژوهشگران علوم اسلامی بوده است به همراه ارادتی که همه مسلمین به ائمه اطهار(ع) به خصوص امام رئوف شیعی ان حضرت ثامن الحجج(ع) دارند، می تواند با استفاده از تجهیزات رسانه‌ ای بین المللی رهبری جریان رسانه‌ای در جهان اسلام را برعهده بگیرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 + یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن