استانیاسلاید شواقتصادیستون اصلیپربازدیدترین ها

رسانه ها یاور اقتصاد/ نشان سازی سبب درخشش محصولات استان در جشنواره‌های بین‌المللی شد

کد خبر : 11220

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی گفت: توسعه برند و توجه به امور مربوط به آن سبب شده که محصولات استان خراسان رضوی در جشنواره‌های بین‌المللی وارد شده و راه را برای شناسایی ظرفیت‌های ما باز کند.

به گزارش صبح مشهد، راضیه علیرضایی ظهر امروز به همراه معاونین و رؤسای خانه صنعت و معدن و شرکت شهرک های صنعتی در نشست خبری  با اصحاب رسانه که در سالن جلسات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی برگزار شد ، اظهار داشت: در شبکه توزیع کنونی ما هر کدام از اجزای توزیع مانند تولیدکننده، بنکدار، عمده فروش و خرده فروش هر کدام طبق قانون این حق را دارند که درصد سودی مبنی بر قیمت فروش خود بر روی اجناس کشیده و آنها را به فروش بگذارند.

وی بیان کرد: در واقع ما به دنبال این هستیم که با توسعه فروشگاه‌های بزرگ طول زنجیره توزیع را کوتاه کرده تا حاشیه سود کالاها پایین آمده و این امر سبب می‌شود که بخشی از زنجیره تولید ما به سمت صادرات رفته و سطح مشاغل نیز از حالت کم سوادی خارج شده و به سمت افراد فار‌غ‌التحصیل هدایت می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: همچنین شبکه‌های توزیع مدرن این مزیت را دارند که علاوه بر قرار داشتن در مسیر توسعه می‌توانند به بازارهای بین‌المللی بپیوندند و از این نظر رشد اقتصادی را برای ما به همراه داشته باشند.

علیرضایی در ارتباط با مزایایی که برای مرزنشینان در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم در مورد مرزنشینان این بود که افرادی که واقعا در این بخش‌ها سکونت دارند شناسایی شده و برای آنها کارت مرزنشینی صادر شود تا تعداد حقیقی این افراد مشخص شود و بتوان به آنها مزایایی مانند رقم صادرات سوخت را پرداخت و بخش زیادی از زمان در سال ۹۴ و ۹۵ به همین امر اختصاص پیدا کرد تا افراد مرزنشین واقعی شناسایی و کارت‌های آنها ساماندهی شود.

وی با اشاره به وجود تعرفه‌ها برای صادرات مواد خام، تصریح کرد: علت اصلی این امر این بود که با جلوگیری از صادرات مواد اولیه بتوانیم امکان فرآوری این مواد را در داخل ایجاد کرده و از میزان اشتغال آن بهره‌مند شویم و هم اکنون نیز بخش خصوصی در برخی از موارد مانند فرآوری سنگ آهن ورود پیدا کرده و  در طول امسال مجموعه ۵ میلیون تنی گندله‌سازی به بهره‌برداری رسیده و علاوه بر این دیگر مجموعه ۵ میلیون تنی گندله و فولاد مبارکه نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی  افزود: به لطف اقداماتی که انجام شده در حالیکه میزان سرمایه‌گذاری صنعتی در طول سال ۹۲ در خراسان رضوی در حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بوده پیش‌بینی این است که در طول ۶ ماهه ابتدایی امسال به حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان برسد.

علیرضایی با اشاره به هدف‌گذاری‌هایی که برای اقتصاد خراسان رضوی در سال ۹۶ انجام شده است، تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین هدف‌گذاری‌ها این است که بازارهای جدیدی برای کالاهای صادراتی در خراسان رضوی به وجود بیاید با توجه به اینکه بازارهای سنتی خراسان رضوی بسیار شکننده هستند و با توجه به این راهبرد میزان هیئت‌های تجاری وارد و خارج شده از خراسان رضوی در حدود ۴۵ درصد رشد داشته است.

وی افزود: همچنین اولویت دیگر این است که کالاها را به مصرف کننده اصلی برسانیم و از اینکه کالاهای ما از مقصد دیگری به کشورهای اصلی صادر شوند پیشگیری کنیم به عنوان مثال سابق بر این زعفران ایران از اسپانیا به سایر کشورها صادر می‌شد اما هم اکنون این امکان وجود دارد که این کالا به دست مصرف کننده‌های اصلی برسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: هم اکنون شرکت سحرخیز از خراسان رضوی به عنوان نخستین نفر از ایران توانسته جایزه طعم برتر را از کشور بلژیک دریافت کند و این موضوع در واقع به علت بهبود وضعیت برندسازی در کشور است که این مهم می‌تواند به توسعه صادرات بسیار کمک دهنده باشد.

علیرضایی ادامه داد: هم اکنون بازارهایی که برای توسعه تجارت در خراسان رضوی هند، کشورهای خلیج فارس، ژاپن، استرالیا و توسعه استفاده از تولیدات خراسان رضوی در محدوده تجارت حلال است.

اتاق مشترک ایران و سوئیس تشکیل می‌شود

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: برنامه‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی این است که اتاق‌های مشترک ایران و آلمان و ایران و سوئیس را تشکیل دهد.

سید‌حسن حسینی اظهار داشت: در ۴ سال گذشته مشکلات اقتصادی به قدری زیاد بوده که شاید در طول ۴ سال آینده نیز نتوان تمام آنها را برطرف کرد زیرا در طول دوران تحریم به اقتصاد ما ضربه‌های زیادی وارد شده که یکی از آنها به روز نشدن ماشین‌آلات صنایع بوده است.

وی ادامه داد: فضای کسب و کار برای ارتقا وضعیت اقتصادی باید امنیت داشته باشد؛ هم‌اکنون برای یک فرد داخلی که قصد سرمایه‌گذاری داشته باشد مشکلات زیادی به وجود می‌آید و به همین علت جذابیت سرمایه‌گذاری برای افراد خارجی نیز از بین می‌رود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: با سود حدود ۱۸ درصد  نیز نمی‌تواند برای صنعت توجیه اقتصادی داشته باشد اما سابق بر این سودهایی که برای تسهیلات در نظر گرفته می‌شد حدود ۴۰ درصد بوده و دولت هنوز باید در این زمینه اقداماتی را انجام دهد.

حسینی با تأکید بر اینکه خواسته بخش خصوصی همواره این بوده که دولت کوچک‌تر شود، تأکید کرد: سابق بر این  که بخش صنعت و معدن از بخش بازرگانی و تجارت جدا بوده و هر کدام را یک وزارتخانه اداره می‌کرد صنعت‌گران برای تولید خود به سراغ یک وزارتخانه رفته  و برای فروش خود به سراغ وزارتخانه دیگری می‌رفتند و به همین علت پیچیدگی‌های زیادی در این مسیر برای آنها به وجود می‌آمد.

وی بیان کرد: مجلس باید در این زمینه دقت بسیار زیادی داشته باشد زیرا ممکن است اتخاذ تصمیم نادرست در این زمینه مشکلات زیادی را برای کارآفرینان ایجاد کند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تأکید بر الزام توسعه ارتباطات خارجی توسط اتاق بازرگانی، خاطرنشان کرد: هم اکنون اتاق بازرگانی خراسان رضوی قصد دارد تا اتاق مشترک ایران و آلمان و ایران و سوئیس را تشکیل دهد.

۶۰۰۰ شغل در بخش صنعت خراسان رضوی ایجاد می‌شود‌

معاون برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: پیش‌بینی این است که با توجه به تعداد مجوزات صادر شده در ۳ ماهه ابتدایی امسال در خراسان رضوی ۶ هزار شغل به وجود بیاید.

آزاده آژیر اظهار داشت: میزان سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان رضوی در طول سال ۹۵ حدود ۳۰۱ میلیون دلار بوده همچنین تراز بازرگانی خارجی خراسان رضوی در طول سال ۹۵ نسبت به سال قبل از آن ۹ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: تراز تجاری خراسان رضوی در سال ۹۴ حدود ۱۲۵۶ میلیون دلار بوده که در سال ۱۳۷۰ میلیارد رسیده و میزان صادرات در خراسان رضوی نسبت به سال ۹۲ حدود ۳۸٫۴ درصد رشد داشته و از ۵۳۰۳ میلیون دلار در سال ۹۲ به ۷۰۳۴ میلیون دلار در سال ۹۵ رسیده است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: سهم اشتغال بخش صنعت در خراسان رضوی در سال ۹۴ در حدود ۳۰٫۶۵ درصد بوده که در سال ۹۵ به ۳۰٫۸ درصد رسیده است.

آژیر تأکید کرد: هم‌اکنون برای ۱۱۰ طرح نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در خراسان رضوی تسهیلات همراه با یارانه در نظر گرفته شده و همچنین ۴۰۰ فقره تسهیلات سرمایه در گردش در نظر گرفته شده و علاوه بر این برای برای تجهیز کردن کارگاه‌های فرش دستباف در حوزه مشاغل خانگی نیز درخواست تسهیلات یارانه‌دار داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه ۵ برنامه برای اقتصاد مقاومتی در سطح کشور در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۳ بسته شامل راه‌اندازی طرح‌های نیمه تمام، برش اشتغال استانی و بسته رونق تولید به خراسان رضوی ابلاغ شده است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه سال ۹۵ در حدود ۱۴۴۰ جواز در خراسان رضوی در بخش صنعت صادر شده که میزان اشتغال آنها ۳۴ هزار نفر و سرمایه‌گذاری آنها ۱۳۳۰ میلیارد تومان بوده است، خاطرنشان کرد: در ۳ ماهه ابتدایی امسال ۳۵۱ فقره جواز تأسیس در خراسان رضوی صادر شده که پیش‌بینی می‌شود ۶۰۰۰ شغل ایجاد کند.

خراسان رضوی ۸۳۸ معدن فعال دارد/هیچ معدنی اجازه فعالیت در حریم شهرها را ندارد

معاون امور معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: هم اکنون ۸۳۸ پروانه بهره‌برداری معدن در خراسان رضوی فعال هستند که استخراج اسمی آنها ۱۴۳ هزار تن در سال است.

رضا شجاعی اظهار داشت: هم‌اکنون ۶ معدن طلا در خراسان رضوی وجود دارند که این تعداد ۵۵ کیلومتر مربع وسعت داشته و ۲۲۲ هزار تن مجوز برداشت دارند و میزان ذخیره قطعی آنها ۳ میلیون تن گزارش شده که ۱۸۶ نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند.

وی بیان کرد: همچنین ۵ معدن طلا در خراسان رضوی در مرحله اکتشاف هستند و یک معدن فیروزه نیز در نیشابور فعال است که از سال ۸۲ در قالب یک تعاونی با ۳۴۲ عضو فعالیت داشته و تا سال ۹۵۴ میزان برداشت آن ۱۵ تن بوده که این میزان هم‌اکنون به ۴۰ تن افزایش داشته و محصولات آن نیز به صورت ادواری در طول سال در قالب مزایده عمومی به فروش می‌رسد.

معاون امور معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به مشکلاتی که در حریم شهر توس به وجود آمده بوده، خاطرنشان کرد: اساسا هیچ معدنی اجازه فعالیت در حریم شهرها را ندارد اما برخی از افراد از حریم شهر اقدام به برداشت غیرمجاز شن و ماسه کرده‌اند که برابر قانون این اقدام جرم بوده و با آنها برخورد می‌شود.

شجاعی تأکید کرد: در طول ۳ ماهه ابتدایی امسال ۱۶۴ پروانه اکتشاف و ۷۴ گواهی کشف با ذخیره ۵۲ میلیون تن صادر شده و مجموع پروانه‌های بهره‌برداری استان ۸۳۸ مورد است که استخراج اسمی آن ۱۴۳ هزار تن در سال بوده، میزان سرمایه‌گذاری آنها ۴۱۶۶ میلیارد ریال و تعداد اشتغال آنها نیز ۹۲۴۱ نفر است.

وی با بیان اینکه سهم اشتغال در نظر گرفته شده برای بخش معدن در سال ۹۶ حدود یک هزار نفر در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اقدامات انجام شده به نظر می‌رسد این تعداد اشتغال تا پایان سال توسط بخش معدن در خراسان رضوی محقق شود.

معاون امور معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی  با اشاره به در نظر گرفتن ۳۹ نقطه امیدبخش در منطقه خواف و سنگان، تأکید کرد: از این تعداد نقطه امیدبخش ۱۲ عدد با معادن در حال بهره‌برداری در این منطقه تداخل دارند.

شجاعی تعداد واحدهای صنایع معدنی در خراسان رضوی را ۵۶۰ عدد اعلام کرد و افزود: برای این تعداد ۴۷۰۰ میلیارد ریال سرمایخگذاری انجلام شده و در صورت بهرهبرداری ۴۳ هزار و ۴۱۵ نفر اشتغال ایجاد میکنند و از این تعداد محوز ۸۳ عدد در طول سال ۹۵ صادر شده که نسبت به سلب گذشته ۴۷۲ درصد افزایش داشته است.

۳۰۰ واحد شهرک‌های صنعتی خراسان راکد است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: از مجموع ۲۴۰۸ واحد مستقر در شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی ۳۰۰ واحد راکد هستند.

مسعود مهدیزاده اظهار داشت: پیش‌بینی ما این است که برای اتمام پروژه‌های تعریف شده در ۳ سال آینده ۱۷۳ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز باشد که برای امسال در راستای بهره‌برداری از ۵۸ پروژه درخواست ۵۳ میلیارد تومان اعتبار از سازمان برنامه و بودجه داشته‌ایم و امید می‌رود که این میزان به مقدار ۱۰۰ درصد تخصیص داشته باشد.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه جذب سرمایه‌گذار در شهرک‌های صنعتی مانند کاویان، بینالود و چناران کاری سخت است شهرک صنعتی ۵ مشهد در محور شرق را در دستور کار قرار داده‌ایم و برای آن ۱۵۰۰ هکتار زمین ابتیاع شده که ۲۰۰ هکتار آن وراد فاز عملیاتی شده و و امید می‌رود واگذاری آن به سرعت آغاز شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی با بیان اینکه از مجموع ۲۴۰۸ واحد صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی ۳۰۰ واحد آنها کاملا راکد هستند، تأکید کرد: برنامه‌ریزی بر این است که ۵۶ واحد راکد از این تعداد در طول امسال مجددا به چرخه فعالیت اقتصادی بازگردند.

مهدیزاده ادامه داد: همچنین برنامه‌ریزی شده که ۱۴۸ طرح بالای ۶۰ درصد به بهره‌برداری رسیده و ۱۶۸ واحد که زیر ظرفیت خود به تولید مبادرت دارند را حمایت کنیم تا فعالیت آنها به توجیه اقتصادی برسد.

وی با اشاره به رفع مشکلات حوزه مخابرات در برخی از شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: همچنین ۸ تصفیه خانه در شهرک‌ها فعالیت دارند که این تعداد توان تصفیه ۱۴ هزار متر مکعب فاضلاب را دارند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی با اشاره به مشکلات موجود برای شهرک صنعتی بینالود، تأکید کرد: اساس شکل‌گیری شهر جدید بینالود برای توسعه صنعتی منطقه بوده و قرار بر این بود که ۴۰ درصد این شهر مسکونی و ۶۰ درصد آن صنعتی باشد اما حالا سازمان محیط زیست محدودیت‌هایی را اعمال کرده و با توجه به اصلاح حریم صورت گرفته تنها اجازه استقرار صنایع رده ۳ یعنی در حد بسته‌بندی به صنایع این شهرک داده می‌شود.

مهدیزاده خاطرنشان کرد: این موضوع با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این شهرک سبب تضییع منابع شده و به همین علت پیگیری‌هایی برای مستثنی کردن این شهرک انجام شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − پانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن