اجتماعیاسلاید شوستون اصلیپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنویپربازدیدترین ها

کاربری بخشی به خانه‌های تاریخی مشهد/ پروانه و پایانکار رایگان!

کد خبر : 11051

هدف ما تسهیل و تسریع ورود سرمایه‌گذاران به این حوزه است تا کاربری بخشی مناسبی به این خانه‌های تاریخی به عنوان یک سرمایه شهری صورت گرفته و موجبات کارآفرینی، اشتغال، سرمایه‌گذاری و ایجاد درآمد پایدار فراهم شود.

مدیر گردشگری و امور زیارت شهرداری مشهد مقدس از اعطای تسهیلات برای کاربری بخشی به خانه‌های تاریخی خبر داد.
به گزارش صبح مشهد، علی قناویزچی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: یکی از ظرفیت‌های مغفول مانده شهر مشهد استفاده از خانه‌های تاریخی است. امروز بسیاری از خانه‌های تاریخی این شهر یا از بین رفته‌اند و یا وضعیت مناسبی ندارند.
وی افزود: طی یکسال گذشته مطالعات و بازدیدهایی که از شهرهای تاریخی کشور داشته‌ایم تا با استفاده از تجارب آنها از این ظرفیت باقیمانده در شهرمان استفاده کنیم.
قناویزچی تصریح کرد: هدف ما تسهیل و تسریع ورود سرمایه‌گذاران به این حوزه است تا کاربری بخشی مناسبی به این خانه‌های تاریخی به عنوان یک سرمایه شهری صورت گرفته و موجبات کارآفرینی، اشتغال، سرمایه‌گذاری و ایجاد درآمد پایدار فراهم شود.
وی با اشاره به اینکه بعضی از خانه‌های تاریخی در حال حاضر تبدیل به یک آسیب شده‌اند، ادامه داد: احیای این فضاها، هم خروجی اجتماعی داشته و هم باعث پرداختن به بحث‌های فرهنگی و هویتی با حفظ سیما و منظر شهری و بحث‌های گردشگری خواهد شد.
صدور پروانه و پایانکار رایگان برای کاربری بخشی به خانه‌های تاریخی
مدیری گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد مقدس بیان داشت: تاکنون بسیاری از کسانی که خانه‌های تارخی داشته‌اند بلاتکلیفند یعنی نه می‌توانند ملک خود را تخریب و نوسازی کرده‌اند و یا از آن بهره‌برداری کنند که با مصوبه شورای اسلامی شهر بسیاری از این مکان‌ها تعیین و تکلیف می‌شوند.
قناویزچی عنوان کرد: طرح اولیه کاربری بخشی به این خانه‌ها به شورا ارائه شد و در نهایت با مصوبه شورا، صدور پروانه و پایانکار رایگان به این خانه‌ها مهیا شد.
وی با اشاره به اینکه این کاربری بخشی با نگاه فرهنگی، جذب گردشگر و توسعه اقتصاد زیارت صورت می‌گیرد، خاطرنشان ساخت: هر کدام از شهروندان که درخواست تغییر کاربری خانه تاریخی ثبت شده خود را به فضای تجاری سازگار داشته باشند می‌توانند درخواست خود را به کارگروه مربوطه ارایه داده، تا پس از تایید، مراحل اعطای پروانه و پاینکار رایگان طی شود.
مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد مقدس گفت: کمیته کاربری بخشی به خانه‌های تاریخی با ریاست معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تشکیل شده و با نظارت یک عضو کمیسیون فرهنگی شورا و همچنین عضویت معاونان معماری و شهرسازی، معاون اقتصادی، شهردار منطقه مربوطه و همچنین مدیر میراث فرهنگی تشکیل شده است.
دعوت از سرمایه‌گذاران برای احیا و بهره‌برداری از خانه‌های تاریخی
قناویزچی با اشاره به اینکه در حال تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری برای خانه‌های تاریخی هستیم، ادامه داد: مالکان خانه‌های تاریخی ثبت شده تا قبل از تاریخ این مصوبه می‌توانند درخواست خود مبنی بر استفاده از این تسهیلات شهرداری را ارایه نمایند. سرمایه‌گذاران نیز می‌توانند یکی از بسته‌های خانه‌های تاریخی تهیه شده را برای سرمایه‌گذاری انتخاب نمایند. البته ما معتقدیم که یا خود مالک از خانه تاریخی بهره‌برداری نماید یا حداقل در این کار شراکت داشته باشد.
وی تصریح کرد: در پروانه‌های صادره، زمان مرمت ملک مشخص می‌شود. صندوق احیای خانه‌های تاریخی هم پای کار آمده است و مقرر شده است از سرمایه‌گذاران سراسر کشور برای این مهم دعوت به عمل آید. بانک شهر نیز برای ارایه تسهیلات در این طرح اعلام آمادگی کرده است.
قناویزچی در مورد فرآیند این کار نیز گفت: سرمایه‌گذار یا مالک می‌تواند به شهرداری منطقه مراجعه و مدارک لازم را ارایه نماید. سپس درخواست توسط شهرداری منطقه به کمیته ارایه نموده و پس از تایید کمیته، تعهد می‌گیریم تا تغییر کاربری هدفمند بوده و تغییر کاربری غیر مجاز صورت نگیرد. در صورت تخلف نیز مالک یا سرمایه‌گذار جریمه خواهند شد.
وی عنوان کرد: کاربری بخشی به خانه‌های تاریخی در موضوعاتی همچون اقامتی، پذیرایی و رستوران، نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی، پزشکی، موزه و فروش محصولات داخلی خواهد بود که در این حوزه مشاوره‌های لازم به مالکان داده خواهد شد.
وجود ۶۳ خانه تاریخی ثبت شده در مشهد
مدیر گردشگری و امور زایران شهرداری مشهد مقدس با اشاره به اینکه الحاقات مورد نیاز هر خانه تاریخی شامل پارکینگ، سرویس بهداشتی و حمام و … نیز از این معافیت برخوردار خواهند بود، اظهار داشت: ۶۳ مورد خانه تاریخی ثبت شده در مشهد وجود دارد که کاربری خاصی برای آنها تعریف نشده است که بیشترین تعداد در مناطق ثامن، یک و ۸ می‌باشد.
قناویزچی بیان کرد: ۱۱۰ خانه تاریخی هم شناسایی شده‌اند که هنوز به ثبت نرسیده‌اند. همچنین در مشهد ۱۱۴ بنای تاریخی به ثبت رسیده و ۲۷۰ بنای تاریخی به ثبت نرسیده وجود دارد.
وی با اشاره به زمان یک‌ماهه برای صدور مجوز به خانه‌های تاریخی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر ۴ خانه تاریخی در مالکیت شهرداری مشهد وجود داردو این احتمال نیز می‌رود که در آینده تعدادی از این خانه‌های تاریخی توسط شهرداری مشهد خریداری شده و برای موضوعات گردشگری مورد استفاده قرار گیرد.
اجرای طرح شناسایی و تقدیر از بناهای ممتاز ایرانی و اسلامی در شهر مشهد
مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد مقدس در ادامه این نشست در مورد طرح دیگر این مدیریت نیز گفت: معدود ملک‌هایی در شهر وجود دارند که طی ۱۰ سال گذشته و با دارا بودن ریشه‌های معماری ایرانی و اسلامی احداث شده باشند.
قناویزچی افزود: در حال حاضر نازیبایی‌های زیادی در ساختمان‌های شهر به چشم می‌خورد. با توجه به اینکه در سال ۲۰۱۷ و پایتخت فرهنگی جهان اسلام بودن شهر مشهد قرار داریم لذا با اجرای این طرح تا کنون ۱۰۰ بنای ممتاز از لحاظ معماری شناسایی کرده‌ایم.
وی در مورد هدف اجرای این طرح نیز عنوان کرد: عنوان این طرح شناسایی و تقدیر از بناهای ممتاز ایرانی و اسلامی در شهر مشهد می‌باشد که هدف از اجرای آن، ترویج معماری ایرانی و اسلامی، کیفی بخشی به بناهای جدید شهر و در نهایت شناسایی، تشویق و اکران این بناها می‌باشد.
قناویزچی تصریح کرد: معماران، مالکان و مردم می‌توانند از طریق تماس با تلفن ۳۱۲۰۸، کانال تلگرامی هویت ۸ و شماره پیامک ۱۰۰۰۱۸۸نسبت به معرفی بناهای ممتاز اقدام نمایند تا ما ضمن شناسایی، دسته بندی و تقدیر از این بناها، معرفی این بناها را در قالب کتاب و همچنین اکران در سطح شهر داشته باشیم.
وی همچنین در پایان از برنامه‌ریزی برای راه اندازی موزه نماهای شهری خبر داد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − هفده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن