اسلاید شوستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنویپربازدیدترین ها

جشنواره امام رضا ( ع ) در ایستگاه پانزدهم

کد خبر : 11003

جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در دوره پانزدهم خود در حال برگزاری است

به گزارش صبح مشهد، اکبر شیخ مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) که چندماهی است سکان هدایت این بنیاد را در دست گرفته است در گفتگویی بخشی از فعالیت های بنیاد بین المللی امام رضا(ع) را شرح داده است.
آماده همکاری و تعامل با آستان های مقدس هستیم
مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در چند ماه فعالیتش دیدارهای مهمی داشت. او به دیدار تولیت آستان مقدس عبدالعظیم حسینی در شهر ری رفت.شیخ در دیدار با آیت‌الله ری‌شهری، گفت: بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) آمادگی خود را برای همکاری با آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اعلام می‌کند تا انشاءالله در عرصه تولید محتوا با اشراف آیت‌الله ری‌شهری، کارهای هدفمند در حوزه نرم‌افزار، کتاب و …، همراه با ترجمه به زبان‌های مختلف دنیا صورت گیرد.
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: تا کنون در حوزه‌های تحقیقاتی و پژوهشی، تفاهم‌نامه‌هایی از سوی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) با آیت‌الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) و آیت‌الله دستغیب تولیت حرم شاهچراغ و همچنین تفاهم‌نامه‌هایی با برخی از نهادهای علمی تحت اشراف علمای شهر مشهد منعقد شده است تا به تولید محتوا و کتب مورد نظر اقدام کنند و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نیز استفاده کنیم.
به دنبال تولید کتاب های پرمحتواییم
وی گفت: در بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) هر ساله جشنواره کتابخوانی با حضور بیش از ۴۰۰هزار نفر برگزار می‌کنیم که بزرگترین دغدغه شرکت‌کنندگان و همچنین مسئولان برگزاری آن، وجود کتب پرمحتوا است که امیدواریم طی تفاهم‌نامه‌هایی که با این آستان‌های مقدس منعقد می‌شود، این موضوع مرتفع شود.

شیخ افزود: تمام دغدغه ما در خصوص اقدامات مذکور، تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص کتابخوانی است و اصولا ما پیگیر آن هستیم تا دغدغه‌های رهبری و مراجع تقلید را دنبال کنیم، چراکه خود را سرباز ایشان می‌دانیم.
دانشنامه امام رضا(ع) با همکاری آستان قدس رضوی منتشر می شود
وی از انعقاد تفاهم همکاری میان بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) با آستان قدس رضوی برای تدوین دانشنامه جامع امام رضا(ع) خبر داد و گفت: از ابتدا اعتقاد داشتیم که برای تولید این مجموعه باید آستان قدس رضوی هم مشارکت داشته باشد تا در آینده کاری موازی این کار صورت نگیرد.
بازنگری جدی در جشنواره
وی با اشاره به این که در روند برگزاری جشنواره بین المللی امام رضا(ع) یک بازنگری جدی صورت می گیرد گفت: بعد از اتمام جشنواره پانزدهم، یک بازنگری جدی در این خصوص صورت خواهد گرفت تا از انجام کارهای بی‌ثمر پرهیز شود.

اختتامیه امسال تغییرات اساسی دارد
شیخ به تغییرات جدی اختتامیه دوره پانزدهم جشنواره امام رضا(ع) هم اشاره کرد و گفت: مراسم اختتامیه جشنواره امسال در جوار بارگاه رضوی برگزار خواهد شد.هم چنین زمان مراسم به قبل از نماز مغرب و عشا تغییر یافته است تا شرکت کنندگان در این مراسم بتوانند در نماز باشکوه شب میلاد خورشید هشتم در حرم مطهر رضوی حضور یابند.
وی به کاهش زمان اجرای مراسم اختتامیه نیز اشاره داشت و گفت: زمان برنامه از سه ساعت و نیم به دو ساعت کاهش یافته است.علاوه بر آن تلاش شده به لحاظ محتوایی برنامه از کیفیت بالایی برخوردار باشد.
به دنبال رشد مفهومی هستیم
شیخ با اشاره به حضور ۲۰ هزار نیروی انسانی در پیشبرد فعالیت های بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام گفت: در مدیریت جدید بنیاد علاوه بر کارهایی که قبلاً انجام می‌شد دو نکته حائز اهمیت را در دستور کار قرار داده‌ایم؛ این دو نکته تولید محتوا و ارتباط فرهنگ رضوی بین دانشگاه‌های داخل کشور و خارج از کشور است. در بخش تولید محتوا ازنظر کمی بسیار گسترده هستیم و وسعت کارها بیش‌ازاندازه است و رشد چشم‌گیری داشته‌ایم ولی ازنظر مفهومی رشد کمتری داشته‌ایم لذا عمیقاً بر این باور هستیم که تولیدات مفهومی اثرگذاری بیشتری در همه گروه‌های سنی دارد.
برای سنین مختلف تولید محتوا می کنیم
وی تصریح کرد: آموزش‌وپرورش یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های خانواده است که مهم‌ترین تأثیرگذاری ازنظر تعلیم و تربیت روی کودکان و نوجوانان را دارد ولی هنوز فرهنگ رضوی به صورت مستقیم ورود زیادی در این عرصه نداشته است. یکی از خواسته‌های ما این است که برای سنین مختلف تولید محتوا کنیم و از ظرفیت‌های زیادی که وجود دارد ازجمله اساتید حوزه‌های علمیه، مراجع عظام تقلید و دانشگاهیان و آموزش‌وپرورش بتوانیم در مقاطع مختلف تولید محتوا کنیم.

مدیر بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام خاطرنشان کرد: همان‌گونه که در چند دانشگاه ما این کار را انجام داده و ترویج فرهنگ رضوی را به‌عنوان یک واحد درسی قرار داده ایم؛ به این معنی که همانطور که همه‌ رشته‌ها در حال حاضر یک واحد درسی را به‌عنوان وصیت‌نامه‌ی الهی، سیاسی امام خمینی می گذرانند یک واحد را هم موظف شوند به‌عنوان ترویج فرهنگ رضوی بگذرانند.
حضور علمای اهل تسنن و نمایندگان اقلیت های مذهبی در اختتامیه جشنواره
مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام گفت: بر اساس تعاملاتی که با علمای اهل سنت داشتیم، تصمیم گرفته شد از آنها در جشنواره‌ها و همایشانی که در پیش روداریم دعوت کنیم و در راستای ترویج فرهنگ رضوی از جامعه بزرگ اهل سنت کمک بخواهیم.
وی افزود: هم چنین در اختتامیه جشنواره پانزدهم، برای نخستین بار علمای اهل تسنن، نمایندگان اهل سنت و اقلیت‌های مذهبی در مجلس شورای اسلامی،در آیین پایانی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در مشهد مقدس حضور خواهند یافت.
دانشگاههای مناطق محروم و مرزنشینان در کانون توجه ماست
وی در ادامه گفت: در ترویج فرهنگ رضوی تلاشمان بر این است که به سمت مناطق محروم و مرزی کشور هم متمرکز شویم، چراکه بیشتر برنامه‌هایی که انجام‌شده در دانشگاه تهران یا دانشگاه مشهد بوده و دانشگاه‌های مناطق محروم و مرزی در این موضوع دخالتی نداشته‌اند. اگر بتوانیم برنامه‌ها را در مناطق محروم و مرزی انجام دهیم قطعاً و یقیناً تأثیر گذاری بیشتری را شاهد خواهیم بود.
همایش بین المللی بانوان مروج فرهنگ رضوی در مشهد برگزار می شود
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) با اشاره به این که همایش بانوان مروج فرهنگ رضوی هم زمان با رویداد مشهد پایتخت فرهنگ اسلامی در سال ۲۰۱۷ برگزار می‌شود، گفت: کتاب مقالات دوره گذشته این همایش علاوه بر چاپ به زبان فارسی به دو زبان دیگر نیز ترجمه خواهد شد.
وی از برگزاری مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) به‌عنوان یکی دیگر از برنامه‌های مهم بخش بین‌الملل این جشنواره خبر داد و افزود: این مجمع جهانی با حضور ١۵٠ خادم فرهنگ رضوی از ایران و خارج کشور هم‌زمان با ولادت امام رضا(ع) و هم زمان با رویداد مشهد پایتخت فرهنگ اسلامی در سال۲۰۱۷ برگزار می‌شود.
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، ادامه داد: در مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی کمیسیون‌های مختلفی تشکیل می‌شود و در صدد هستیم تا درباره ساز و کارهای گسترش هر چه بیشتر فرهنگ رضوی در جهان به یک اشتراک نظر دست پیدا کنیم.
دبیر جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) از مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی به‌عنوان یک مجمع تخصصی با رویکرد علمی و پژوهشی نام برد و خاطرنشان کرد: امیدواریم خروجی مجمع این باشد که تصمیم درستی در جهت عمق‌بخشی به جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) بگیریم.
شیخ برگزاری شش همایش علمی منطقه‌ای با مشارکت نهادهای همکار در کشورهای روسیه، هند، اندونزی، برزیل، افغانستان و لبنان، برگزاری نمایشگاه ویژه آثار فاخر نقاشی از اساتید برجسته آلمان، روسیه و چین، برگزاری هفته‌های فرهنگی در این سه کشور از دیگر برنامه‌های جشنواره پانزدهم عنوان کرد.
وی هم چنین با اشاره به برگزاری آیین اختتامیه جشنواره پانزدهم در جوار بارگاه رضوی افزود: تلاش داریم همایش بین‌المللی بانوان مروج فرهنگ رضوی نیز در جوار حرم مطهر رضوی برگزار شود.
تولید محتوای پژوهش‌محور در جشنواره امام رضا(ع) شتاب می‌گیرد
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: در دوره جدید مدیریت این بنیاد، تولید محتوا، ترجمه متون رضوی و انجام طرح‌های پژوهشی شتاب بیشتری می‌گیرد.
وی بابیان این که طرح‌های پیشنهادی پژوهشی در شورای پژوهشی این بنیاد مورد تحلیل و ارزیابی قرار می‌گیرد و در صورت تصویب اجرایی می‌شود، افزود:علاوه بر مشهد و آستان مبارک حضرت امام رضا(ع) و فرهنگ رضوی، آستان‌های مبارک حضرت معصومه(س)، حضرت شاه‌چراغ(ع) و سایر امام زادگان رضوی نیز مورد توجه ماست و در صورت تصویب طرح‌های پژوهشی این آستان‌های مقدس در این شورا، این طرح‌ها نیز عملیاتی خواهند شد.

شیخ ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم که بودجه‌ای که برای آیین اختتامیه جشنواره هزینه می‌شود را از طریق خیرین و سایر منابع تأمین کنیم تا در این هزینه‌ها صرفه جویی شده و بتوانیم منابع مطلبی بیشتری را برای تولید محتوا و انجام طرح‌های پژوهشی اختصاص دهیم.
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) با اشاره به این که در راستای هم افزایی بیشتر، شورای پژوهشی و هیئت علمی بنیاد در هم ادغام شده‌اند، و در قالب شورای پژوهشی فعالیت خود را ادامه می‌دهد، اظهار کرد: اساتید برجسته دانشگاه‌های کشور و همین طور چهره‌های حوزوی مسلط به حوزه فرهنگ رضوی در این شورا عضویت دارند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار + بیست =

دکمه بازگشت به بالا
بستن