اجتماعیاسلاید شودانش و فناوریستون اصلیپربازدیدترین ها

آغاز ثبت نام مدارس از ۲۰ خرداد/ نزدیک ترین مدرسه؛ بهترین مدرسه

کد خبر : 10925

مدارس حق دریافت هیچ گونه وجهی غیر از حق بیمه و پول کتاب را ندارند!

نشست خبری مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ظهر امروز در سالن جلسات این اداره برگزار شد. به گزارش صبح مشهد، علیرضا کاظمی اظهار داشت: فعالیت‌های ستاد ثبت نام دانش‌آموزان از ۲۰ خرداد ماه آغاز می‌شود و برای سال تحصیلی ۹۷_۹۶ به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که اولیاء و دانش‌آموزان در زمان ثبت نام به راحتی روند مراحل این کار را طی کنند.

وی افزود: تنها پولی که دانش‌آموز به‌صورت اجبار پرداخت می‌کند پول کتاب و بیمه است که هزینه کتاب به‌صورت سامانه‌ای و هزینه ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی بیمه به‌صورت دستی است و به‌جز این دو مورد پرداخت وجه در سایر موارد اختیاری بوده و اجباری در کار نیست و در صورت مشاهده عملکرد خلاف قانون به‌طور جد با مدیر متخلف برخورد می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد آموزشی در استان فعال است، خاطرنشان کرد: یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در سطح استان مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد تنها ۲۵۰ هزار نفر از آن‌ها روند مراحل ثبت نام را طی خواهند کرد و انجام این روند برای مابقی دانش‌آموزان نیازی نیست.

کاظمی تصریح کرد: شکایات مردمی از ۴ طریق تلفنی، سامانه‌ای، اینترنتی و حضوری پاسخ داده می‌شود و میزان شکایات ۹۰۷ مورد یا ۳۶ صدم درصد بود که می‌خواهیم این عدد به صفر برسد و فعالیت‌های ستاد ثبت نام استان در ۹ کارگروه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های سال تحصیلی گذشته مدارس هیئت امنایی بود، تاکید کرد: هیچ مدرسه‌ای اعم هیئت امنایی و غیرهیئت امنایی حق دریافت وجه غیراجباری را به اجبار ندارند و به مدیران تذکر داده‌ایم که این دغدغه و مشکل نباید در اولیا و دانش‌آموزان در زمان ثبت نام و در طول سال تحصیلی باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در رابطه هزینه پرداخت کتاب‌های درسی، بیان کرد: کار کتاب‌رسانی از طریق سامانه ثبت سفارش کتاب از ۱۹ فروردین‌ماه تا ۱۵ خرداد ماه برای دانش‌آموزان مقاطع دبستان و پیش‌دانشگاهی انجام می‌شود و کار توزیع کتب متوسطه اول و دوم توسط بخش خصوصی از ۱۰ شهریور انجام می‌شود.

کاظمی گفت: تعداد بیش از ۲۷۵ هزار دانش‌آموز ابتدایی و پیش‌دانشگاهی کار ثبت نام کتاب را انجام داده‌اند و تا این لحظه ۵۰ درصد کتب ابتدایی و ۱۰۰ درصد کتب پیش‌دانشگاهی در انبار اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی است و هیچ نگرانی‌ای بابت تهیه کتاب وجود ندارد.

وی افزود: در مجموع ۱۵ میلیون جلد کتاب درسی، کمک آموزشی و CD کمک درسی در میان دانش‌آموزان خراسان رضوی توزیع می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه ثبت نام طرح سنجش سلامت نوآموزان با هدف سلامت دانش‌آموزان پایه اول از دهم خرداد ماه آغاز و از ۲۰ خرداد اجرا می‌شود، ادامه داد: در این طرح ۶۹ پایگاه استان فعال است که از این تعداد ۲۳ پایگاه آن در مشهد است که ۲ پایگاه‌ نیز در نوبت عصر فعال هستن و در این پایگاه‌ها ارزیابی‌های بینایی و شنوایی سنجی و دیگر موارد حوزه سلامت انجام می‌شود در زمان مراجعه به همراه داشتن کارت واکسیناسیون و شناسنامه الزامی است و هزینه خدمات ۲۰ هزار تومان است که برای دانش‌آموزان عشایر رایگان است.

کاظمی تصریح کرد: ۱۲۷ هزار کلاس اولی و ۲۸ هزار نوآموز پیش‌دبستانی در این طرح قرار گرفته‌اند و کسانی که این کار را در زمان پیش‌دبستانی انجام می‌دهند نیازی به انجام مجدد کار در قبل ورود به کلاس اول ندارند و گواهی خود را در همان زمان دریافت می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه نوآموزان ۴ تا ۶ سال باید در مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها باشند، خاطرنشان کرد: برای ورود به پایه اول ابتدایی باید نوآموزان مهارت‌های مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها را آموخته باشند و دانش‌آموزانی که فاقد این مهارت باشند در کلاس اول ثبت نام نمی‌شوند، زیرا با مشکلات آموزشی و تکرار پایه تحصیلی مواجه می‌شوند و از والدین درخواست داریم که نوآموزان خود را در مراکز مجاز و مورد تایید آموزش و پرورش ثبت نام کنند.

کاظمی گفت: به منظور کمک به دانش‌آموزان پایه نهم دفترچه راهنمای هدایت تحصیلی در کمیته هدایت تحصیلی و شغلی معاونت متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی به تعداد  ۵ هزار نسخه چاپ رسید تا در اختیار مدارس متوسطه اول استان قرار بگیرد.

وی افزود: این دفترچه در میان ۸۳ هزار دانش‌آموز پایه نهم که در دو هزار دبیرستان دوره اول استان مشغول به تحصیل هستند توزیع شده است و از این تعداد دانش‌آموز ۵۰ درصد پسران و ۵۰ درصد دختران هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه از مجموع  دانش‌آموزان این پایه تحصیلی ۵۰ درصد آن‌ها در مدارس مشهد و ۵۰ درصد دیگر نیز در مدارس شهرستان‌های استان مشغول به تحصیل هستند، خاطرنشان کرد: تعداد ۳ نسخه دفترچه هدایت تحصیلی در اختیار هر مدرسه قرار گرفته است، اما این آمادگی را داریم تا که به تعداد کل دانش‌آموزان این پایه تحصیلی در سطح استان این دفترچه‌ها را به چاپ برسانیم.

کاظمی با اشاره به اینکه طرح هدایت تحصیلی برای نخستین بار در کشور در خراسان رضوی اجرا می‌شود، تصریح کرد: به دنبال آن هستیم که این طرح در سطح کشور گسترش یابد و خراسان رضوی استان پابلوت در اجرای این طرح باشد.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از سوالات و ابهامات دانش‌آموزان در مطالب مندرج در این دفترچه پاسخ داده می‌شود، تاکید کرد: در طراحی این دفترچه از دانش و تجربه مشاوران، معلمان، روحانیون، کارشناسان و نخبگان رشته‌ها و بخش‌های مختلف استفاده شده است تا که دانش‌آموزان در انتخاب رشته و شاخه تحصیلی خود متناسب با توانایی‌شان راهنمایی شوند و انتخاب رشته کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه در طرح هدایت تحصیلی ۱۰۰ امتیاز در ۵ شاخص‌ به دانش‌آموزان داده می‌شود، بیان کرد: امتیاز کسب هر دانش‌آموز سطح علمی او را جهت تحصیل در رشته‌های علوم تجربی، ریاضی‌وفیزیک، علوم انسانی، فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش مشخص می‌کند.

کاظمی گفت: از مجموع ۴۱ گرایش رشته فنی‌وحرفه‌ای در کشور ۳۳ گرایش و از مجموع ۱۵۴ گرایش رشته کارودانش ۸۸ گرایش در هنرستان‌های خراسان رضوی به هنرجویان استان آموزش داده می‌شود.

وی افزود: ثبت نام ابتدایی از اول تا پانزدهم خرداد ماه و ثبت نام متوسطه اول و دوم از اول تا پانزدهم تیر ماه از طریق سامانه ثبت نام مدارس انجام می‌شود و برای سایر پایه‌های مقاطع باید ثبت نام به‌صورت حضوری انجام شود؛ همچنین تمامی فرزندان شهدا و ایثارگران به‌ویژه فرزندان مدافعان حرم که عمدتاً اتباع افغانستانی هستند بدون هیچ‌گونه مشکلی ثبت نام می‌شوند و ۱۹ هزار دانش‌آموز استان از اتباع خارجی هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در رابطه با مبلغ شهریه مدارس غیرانتفاعی و غیردولتی خاطرنشان کرد: ثبت نام فعلاً با نرخ سال گذشته انجام می‌شود و میزان افزایش مبلغ شهریه در سال تحصیلی جدید تا پایان خرداد ماه اعلام می‌شود؛ همچنین برگزاری آزمون ورودی برای دانش‌آموزان پایه‌های هفتم و دهم در مدارس غیردولتی با هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی و بدون دریافت وجه مجاز است.

کاظمی در رابطه با فرایند سرویس مدارس تصریح کرد: در زمان ثبت نام ۴۰ درصد مبلغ سال قبل و مابقی در دو قسط و حداکثر تا پایان بهمن ماه باید پرداخت شود و نرخ و هزینه خدمات متناسب با نوع خودرو و میزان کیلومتر طی شده در مسیرهای رفت و برگشت از منزل به مدرسه و بلعکس بوده است.

وی تاکید کرد: در بحث نظارت بر ثبت نام تاکنون ۱۰هزار ۱۰۸ مورد بازدید صورت پذیرفته که بیشترین بازدیدها از مدارس دولتی بوده است و شکایت‌ها به‌صورت رصد شده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ داده می‌شود و تلفن ۰۵۱۳۳۲۲۲۲۱۰۲ آماده پاسخگویی به اولیای دانش‌آموزان خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در رابطه با لباس فرم دانش‌آموزان گفت: طبق ماده‌های ۶۴ و ۶۷ آئین‌نامه مدارس این لباس که عمدتاً لباس فرم است باید به همه لحاظ و شرایط متناسب و شایسته باشد و در لباس‌های فرم دانش‌آموزان دختر هم بر داشتن چادر توصیه شده است و اگر لباس سال تحصیلی قبل دانش‌آموز مناسب استفاده بود الزامی در تهیه مجدد این لباس نیست.

سی‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان کشور و دومین دوره این مسابقات ویژه معلمان کشور به میزبانی خراسان رضوی برگزار می‌شود.

معاون مدیر کل قرآنی وزرات آموزش و پرورش که مهمان استان بود، در سخنانی کوتاه گفت: مسابقات فرهنگیان از ۱۴ تا ۱۷ مرداد ماه در ۴ رشته و مسابقات دانش‌آموزان از ۱۵ تا ۲۳  مرداد ماه در ۸ رشته برگزار می‌شود.

وی همچنین در رابطه با نگرانی‌های سند ۲۰۳۰ گفت: در این رابطه هیچگونه نگرانی‌ای در تمامی فعالیت‌های آموزش و پرورش به‌ویژه فعالیت‌های حوزه قرآن، عترت و نماز نخواهد بود و قطعاً هیچگونه اقدامی در امر تعلیم و تربیت خارج از چهارچوب دینی و اسلامی نخواهیم داشت.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن