اجتماعی

هوشیار باید بود، دشمن در کمین است

کد خبر : 10676

نویسنده: قهرمان رشید، استاندار اسبق خراسان جنوبی

 

هر چه به دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نزدیکتر می شویم تلاش برای تحریک اقوام و مذاهب و دمیدن در تنور قومیت گرایی بیشتر می شود. اکنون نیز دستهای پیدا و پنهان در تلاشند تا همچنان ناجوانمردانه اتحاد ملی را خدشه دار نمایند. هیچ شکی نباید داشت که سرنخ اصلی این جریان در دست دشمن غدار و کینه توزی است که پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با وحدت کلمه و رهبری امام راحل بزرگوار هیمنه جهانی او را در هم شکست. لذا دوستی از دشمن زخم خورده انتظار بیهوده ای است لیکن در شرایط حساس و پیچیده کنونی از آنها که توانسته اند از فضای آزاد و عطر آگین جمهوری اسلامی جایگاهی را کسب نمایند انتظار دیگری است و نمکدان را شکستن دور از فتوت و جوانمردی است.
برای ترسیم و تصویر بیشتر این مهم نکاتی چند قابل توجه است:
۱- ایران سرزمینی است که پیروان ادیان مختلف در آن جای دارد و از جمله کشورهای کثیرالمله ای است که اقوام گوناگونی با زبان ها، گویش ها، آداب و رسوم و آیین های خاصی در آن زندگی می کنند. از آنجا که قومیت ها تشکیل دهنده یک ملتند. توجه به حقوق آنها در جهت حفظ همبستگی و منافع ملی امری ضروری و حیاتی است. به همین دلیل نیز وجود قومیت ها و مذاهب مختلف همواره بستری بوده است که در مقاطع مختلف تاریخی مورد سوء استفاده دشمن قرار گرفته است. قرائن، شواهد و مستندات موجود نشان می دهد پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره تحریک قومیت ها در دستور کار مخالفین و معاندین نظام جمهوری اسلامی بوده است.
آنچه مسلم است و تجربه گذشته نیز مؤید آن است، بی توجهی و یا کم توجهی به این امر ، اتحاد و همبستگی ملی را با تهدیدات جدی مواجه می کند. بخصوص که کشورهای خارجی و قدرت های بیگانه با حمایت از برخی جریانات و عوامل داخلی خود به میدان آمده است و با ترفندهای مختلف و ابزار متعدد از جمله حمایت از حقوق شهروندان و اقلیت ها و با استفاده از عوامل داخلی خود صحنه گردان میدان گردند. نگاهی گذرا به تلاش بی وقفه دشمن و تبلیغات رسانه های بیگانه خارج از کشور ، همچنین عوامل مرعوب و فریب خورده داخلی که در صددند موجبات نا امیدی و دلسردی مردم را فراهم آورند خبر از تشدید آن برای ایجاد تشتت ، تنش با هدف ممانعت از حضور همه جانبه مردم در انتخابات می دهد. به همین دلیل نیز اهتمام به تنویر افکار عمومی برای مقابله با ترفندهای مختلف از وظایف مهم رسانه ها دیداری و شنیداری، مکتوب و مجازی، خصوصاً صدا و سیماست.
۲- حضور نمایندگان اقلیت های دینی و قومی در مجلس شورای اسلامی به عنوان بخشی از هویت ملی ایرانیان، قانون اساسی و تحقق اصول آن در باره اقلیت های مختلف از افتخارات جمهوری اسلامی است که خود بهترین دلیل پوچی اتهامات مدعیان دروغین حقوق قومیت هاست واعلام رضایت اقلیت ها در این خصوص گواه صادقی بر این مدعاست.
۳- نگاهی عالمانه و منصفانه به ادامه قیام فلسطین و حیات مجدد آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی فارغ از هر گونه نگاه سیاسی و یا تاکتیکی که صرفاً بر مبنای حفظ منافع دنیای اسلام و با حمایت معنوی ازتمام گروهها و جنبش های آزادی دلیل روشن و بارزی است بر حمایت بی دریغ نظام جمهوری اسلامی از مردمی که اکثریت آنان سنی مذهبند و همگی عرب تبارند. اگر تعصبات قومی و مذهبی در جمهوری اسلامی تعیین کننده بود حمایت های معنوی مردم ، دولت و در بعد کلان آن نظام جمهوی اسلامی چه توجیهی می توانست داشته باشد؟
۴- برادران و خواهران افغان اعم از تسنن یا تشیع و قومیت های مختلف به یاد دارند که در حمله نظامی آمریکا به کشور برادر و ستم دیده افغانستان ، سکوت مرگبار حاکم بر منطقه در آن زمان حاکی از تسلیم و مرعوب شدن منطقه در برابر اراده آمریکا بود. همین نازک دلان و مرفهینی که اکنون برای برادران و خواهران عزیز تسنن دل می سوزانند و اشک تمساح می ریزند. در بحبوحه تجاوز آمریکا مردم افغانستان را انسان های دور مانده از تمدن، بیگانه با فرهنگ و از عوامل ارتجاع در منطقه می شمردند و به همین دلیل نیز آنان را مستحق مجازات می دانستند و در چنین اوضاعی بازهم ندای حق طلبانه رهبری معظم و انسان دوست از فضای عطرآگین جمهوری اسلامی طنین اندازشد و با اشاره به سوابق تاریخی، دین مداری، ظلم ستیزی، انسان دوستی و مقاومت کم نظیر آنان در برابر بیگانگان و … ملت افغانستان را ملتی با فرهنگ ، با ریشه و با تمدن خواندند که شایسته تقدیر و احترام و تحسینن هستند.
آیا هشدار حکیمانه و دقیق رهبر انقلاب به حقوق افغان ها و به دنبال آن ایجاد زمینه مناسب برای توجه بیشتر منطقه و مردم در جلو گیری از یک انحراف تاریخی و فرهنگی در نگرش های اجتماعی نسبت به مردم مظلوم افغان که اکثر آنها برادران و خواهران اهل سنت می باشند قابل تأمل نیست؟!
۵- برادران و خواهران عرب خوزستانی می دانند به رغم بی مهری هایی که بعضی از همسایگان عرب در حق ایران روامی دارند جمهوری اسلامی بر اساس وظیفه اسلامی و انسانی همواره از مدافعین راستین اعراب بوده و بیشترین توجه و حمایت از کیان اعراب مسلمان را در مجامع بین المللی و ارتباطات منطقه ای داشته است. با این حال چگونه ممکن است نسبت به هموطنان عرب، که دلاوری ها و پایمردی های آنها در مواجه با تهاجمات خارجی و تهدیدات بیگانگان بخشی از هویت لاینفک آنان است، تصمیماتی اتخاذ نمایند که در تعارض با تعالیم انسان ساز و حیات بخش اسلامی باشد و موجبات رنجش آنان را فراهم آورد؟!
۶- غیور مردان مرزنشین آذری می دانند: به یمن پیروزی انقلاب اسلامی، امروز بیش از هر زمانی حلاوت در کنار هم بودن با هم بودن نه یک ژست سیاسی دموکراتیک است بلکه یک باور عمیق ، اعتقادی راستین، عزمی راسخ و دژ مستحکمی است که حوادث روزگار ان شاالله به آن گزندی نخواهد رساند.
مبارزات بی وقفه آذری ها با رژیم طاغوت تا بن دندان مسلح پهلوی ، از حافظه تاریخ و ملت ایران نخواهد رفت و نقش اساسی و بی بدیل آنان در پیروزی انقلاب اسلامی ، مقاومت جانانه و جنگ هشت ساله تحمیلی و حضور هوشیارانه آنها در صحنه های مختلف فراموش نخواهد شد.
۷- و بالاخر حمایت ، رهبری نظام و مردم ایران، بدون تعصبات مذهبی و قومی از مردم بوسنی و هرزگوین ، لبنان، سوریه، اریتره، نیجریه، چچن عراق و یمن و بحرین و … بهترین دلیل بر رد ادعای واهی مدعیانی است که نظام جمهوری اسلامی را ناجوانمردانه متهم به حمایت از گروه های خاص یا تبعیض در حقوق شهروندی اقلیتها و مذاهب رسمی کشور می کنند و اسباب سوء استفاده دشمنان این مرز و بوم را فراهم می سازند.
بنابراین جا دارد که با تبیین و توضیح صحیح، اقدامات مؤثر و حمایت بی دریغ نظام جمهوری اسلامی ایران از آحاد شهروندان ایرانی ، زمینه بیشتر و بهتر اتحاد و همبستگی ملی را فراهم کرد و نقش تفرقه افکنان دشنمنان ملت را نقش بر آب نمود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده + 13 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن