اسلاید شواقتصادیستون اصلیپربازدیدترین ها

اجرای پیچیده‌ترین پروژه ریلی پس از انقلاب

کد خبر : 10576

مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی از اجرای یکی از دشوارترین و پیچیده‌ترین پروژه‌های ریلی پس از انقلاب توسط این شرکت خبر داد.
به گزارش صبح مشهد به نقل از  آستان نیوز، محمدرضا رئیسی در حاشیه بازدید جمعی از مدیران عمرانی سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی از پروژه راه آهن قزوین-رشت، با بیان اینکه کارفرما این پروژه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و پیمانکار آن شرکت مسکن و عمران قدس رضوی است، اظهار کرد: یکی از سیستم‌هایی که در عرصه حمل و نقل، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده، سیستم حمل و نقل ریلی یا خطوط راه آهن است چرا که این سیستم بسیار ارزان و دارای حجم انتقالات و مبادلات بالا بوده و در مدت زمان کمی، می‌تواند بسیاری از مشکلات حمل و نقل کالا و مسافر را برطرف کند.
وی با اشاره به اینکه اجرای پروژه ملی راه آهن قزوین به رشت که از سال ۸۵ آغاز شده امروز مراحل پایانی کار خود را طی می‌کند، عنوان کرد: این خط راه آهن قطعا در رونق اقتصادی منطقه نقش به سزایی خواهد داشت، بویژه آن که کریدور شمال به جنوب کشور تلقی می‌شود و یک خط آهن بین المللی است.
وی شرکت مسکن و عمران قدس رضوی را مجری مسیر قطعه ۴ الف راه آهن قزوین-رشت-انزلی معرفی کرد و گفت: این بخش در استان گیلان و در منطقه‌ای کوهستانی و در مجاورت رودخانه سفید رود قرار دارد و یکی از پر چالش‌ترین بخش‌ها برای احداث خطوط راه آهن بویژه ساخت تونل است.

اتصال شبکه ریلی کشور به استان گیلان
رئیسی با تاکید بر اینکه با راه‌اندازی این خط ریلی ۱۰ درصد حمل و نقل مسافر از این طریق انجام و تا ۱۰ میلیون تن باربری سالانه می‌تواند صورت پذیرید، تصریح کرد: این پروژه ریلی در طول ۱۶۰ کیلومتر قزوین را به رشت متصل می‌کند و به این ترتیب شبکه ریلی ایران را به استان گیلان می‌رساند.
وی با اشاره به پیچیدگی‌های بسیار گسترده‌‌ی پیش روی احداث این راه آهن، بیان کرد: در کنار شرایط خاص آب و هوایی و موقعیت کوهستانی منطقه رودبار که اجرای این پروژه را بسیار دشوار کرده است، نیاز به عبور از مناطقی که در نزدیکی رودها، کوه‌ها و مناطق شهری قرار گرفته‌اند باعث شده این پروژه به یکی از دشوارترین طرح‌های عمرانی تاریخ کشور و به پیچیده‌ترین طرح ریلی پس از انقلاب تبدیل شود، طرحی که بخش قابل توجهی از آن را تونل‌ها و پل‌های طولانی تشکیل می‌دهند.
مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی با تاکید بر اینکه تمام مراحل اجرایی توسط متخصصان و مهندسان داخلی در شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی انجام گرفته است، اضافه کرد: به علت محدودیت کریدورهای مناسب برای احداث راه‌های مواصلاتی، کلیه راه‌های ارتباطی از مرکز کشور به سمت شهرهای استان گیلان عموما از کریدور دره‌ای رودخانه سفید رود عبور میکند.

یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های عمرانی تاریخ کشور
وی درباره‌ی ویژگی‌های فنی این پروژه، اظهار کرد: در این پروژه ۸ دستگاه تونل به طول بیش از ۴ هزار متر طراحی شده و ۳ دستگاه پل خاص بطول ۷۸۰ متر از رودخانه سپید رود عبور کرده است. مجموع کل خاکبرداری اجرا شده ۶۶۰ هزار متر مکعب و مجموع کل خاکریزی انجام گرفته بیش از یک میلیون و ۱۸۰ هزار متر مکعب بوده، مجموع کل آهن آلات مصرفی ۴ هزار و ۷۵۰ تن و مجموع کل آرماتور مصرفی ۷ هزار و ۱۷۵ تن می‌باشد.
رئیسی اضافه کرد: با توجه به آنکه منطقه رودبار از نظر نوع خاک بسیار متنوع بوده و از نظر جغرافیایی نیز کار در آن سخت و دشوار است، احداث این تعداد تونل و پل بسیار کار پیچیده‌ای بود که در حال حاضر گام‌های نهایی خود را طی می‌کند.
وی افزود: شاید بتوان گفت در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ پروژه‌ ریلی به بهره برداری نرسیده که تا این حد پیچیدگی عمرانی و فنی داشته باشد، اما خوشبختانه با اعتماد به تخصص و توانایی جوانان این کشور، پروژه گام‌های نهایی خود را پشت سر می‌گذارد.
مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی در پایان خطوط ریلی را یکی از کم هزینه‌ترین و ایمن‌ترین وسیله‌ها برای مسافرت برشمرد و گفت: تأثیر توسعه شبکه ریلی بر کاهش مصرف سوخت قابل توجه است و موجب شکوفایی بنادر و گمرکات کشور می‌شود و به توسعه، پیشرفت و رونق مسافرت‌های برون شهری و گردشگری نیز کمک می‌کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + 11 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن