اسلاید شوستون اصلی

خانواده به عنوان هسته اصلی شکل‌گیری شخصیت نیازمند حمایت جدی تر است

کد خبر : 10449

خانواده محبوب ترین بنیان در دین اسلام است و نهاد خانواده، هسته بنیادین و طبیعی جوامع بشری که الزامات و بایسته‌های سیاست گذاری اجتماعی در کل جامعه بشری است، باید در کشورهای اسلامی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

نشست تخصصی وزرای امور بانوان کشورهای اسلامی صبح امروز در هتل پردیسان مشهد برگزار شد. به گزارش صبح مشهد، معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور در این همایش گفت : سرنوشت نهاد خانواده با بسیاری از پدیده ها و فرآیندهای زندگی اجتماعی همجون توسعه اقتصادی، افزایش دسترسی شهروندان به آموزش عالی، افزایش سطح شهرنشینی، افزایش مشارکت اقتصادی زنانبرای ارتقاء حقوق زنان، حضور بیشتر زنان در عرصه های مدیریتی و اشتغال پایگاه‌های عالی سیاسی توسط برخی از زنان ارتباط دارد.

شهیندخت مولاوردی متذکر شد : در سه سال آینده دو اولویت اصلی شامل ارتقاء جایگاه ارزش های انسانی و نهادهای محلی در دستیابی به اهداف توسعه پایدار در کشورهای اسلامی و توسعه سیاست ها، برنامه ها و مطالعات در زمینه های اجتماعی و انسانی به منطور ارتقا توسعه انسانی در کشورهای عضو سازمان است.

مولاوردی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین حوزه ها موضوع خانواده و ضرورت توجه جدی آن در عصر معاصر است، گفت: خانواده به عنوان هسته اصلی شکل‌گیری شخصیت، هویت اجتماعی کودکان و عامل محوری در حفظ انسجام اجتماعی، نیازمند حمایت جدی تر است.

وی بیان کرد: یکی از چالش‌های عمده در مسیر توسعه توجه بیش از اندازه به نهادهای اقتصادی و در نتیجه فراموش شدن سهم ابعاد فرهنگی و اجتماعی در تحقق اهداف است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور ادامه داد: توسعه قوانین مربوط به ازدواج، وراثت خدمات آموزشی و خدمات مرتبط با سلامت از دیرباز مورد توجه بوده، اما در دهه های اخیر خانواده از نطر ساختار و کارکرد تحولات زیادی را تجربه کرده، نیازمند حمایت های متناسب با نیازهای جدید است.

مولاوردی افزود: سیاست های حمایت از خانواده ازجمله حوزه هایی است که در دهه های اخیر به حوزه سیاست اجتماعی وارد شده است.

وی شناخت مسایل و اولویت بندی چالش‌ها به منظور توسعه برنامه های مبتنی بر نیازهای واقعی و اتخاذ رویکردهای مبتنی بر عدالت جنسیتی نیز از الزامات تحقق اهداف در این حوزه است.

معاون رئیس جمهور گفت: سالمندی، زنانه شدن چهره فرد، نابرابری های جنسیتی در دسترسی به آموزش و بهداشت، تعارض کار و زندگی، کاهش بعد خانواده و فرزند اوری، یادگیری و پوشش تحصیلی از مهم ترین چالش های پیش روی خانواده معاصر به ویژه در کشورهای منطقه است.

استاندار خراسان رضوی هم که به عنوان اولین سخنران این نشست بود، گفت: امروز با شعار وحدت و همبستگی برای صلح و عدالت گردهم آمده ایم و این فرصت مناسبی است تا به سرنوشت مشترک همه مسلمانان در جهان بیندیشیم.

وی افزود: در زمان های گذشته در اوج قدرت خویش قرار داشت، تصور نمی‌کرد که روزی جهان اسلام گرفتار ضعف و سکون شود، در برابر تهاجم تمدن غربی مورد هجوم قرار گیرد.

علیرضا رشیدیان ادامه داد: امروز تاریخ تکرار شده و هجوم همه جانبه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی علیه جهان اسلام شدت گرفته، اما این بار به شکلی جدید و به شکل اسلام علیه اسلام که گروه های افراطی به خشن ترین حالت ممکن مسلمان و غیر مسلمانان قتل عام می‌کنند.

رشیدیان بیان کرد: وحدت، توسعه علم و آگاهی از ارزش های اسلام راستین، راه حل مناسبی برای غلبه بر افراطی گری است، انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام می‌تواند نقطه کانونی برای نوای صلح، عدالت و وحدت برای همه جهانیان باشد.

وی تاکید کرد: باید ندای وحدت متکی بر علم، آگاهی، تعامل، اخلاق و محبت در جوامع اسلامی سر داده شود، همان طور که پیامبر اکرم هدف اصلی خود را ترویج مکارم اخلاق می‌داند.

استاندار خراسان رضوی افزود: ما از کنار بارگاه فرزند پیامبر می‌خواهیم، گفتمان رضوی بر مبنای صلح و عدالت، رافت، مهربانی، علم، آگاهی، گفت وگو و تعامل در جهان اسلام دمیده شود.

رشیدیان بیان کرد: فرهنگ رضوی، فرهنگ گفت وگو و همدلی است، در این میان خراسان و مشهد محل تلاقی ارتباطات تمدنی، کانون پیدایش گفتمان های نو و محل تعامل میان افراد از گذشته بوده است.

وی با بیان اینکه اسلام، دینی است که مرد و زن را دارای ارزش ها و حقوق مساوی قرار می دهد، اضافه کرد: حضرت خدیجه کبری، آمنه، مریم، ساره، هاجر و آسیه از جمله زنان پر افتخار طول تاریخ بودند که درخشیدند و بار بزرگ مسؤولیت را به دوش کشیدند.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه باید نقش فعالی در توسعه و تعالی جامعه داشته باشد و در جامعه با حفظ شان دیده شوند.

رشیدیان با تاکید بر اینکه جهان اسلام نیازمند ایفای نقش پیشروی زنان در وحدت آفرینی هستند و این گروه از جامعه دوشادوش مردان به شکل گیری تمدن اسلامی کمک کنند، گفت:  باید زمینه سازی مناسب در توسعه نگاه و وحدت شکل بگیرد، زنان مسلمان و فرهیخته مسلمان هم پای مردان در گستره جهان اسلام در عمل، گفتار الگو و سرمشق دیگران برای تحکیم وحدت میان مسلمانان باشد و نقشه شوم دشمنان را خنثی کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن