اسلاید شوستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنویپربازدیدترین ها

جشنواره فرهنگی ملل متفاوت ترین برنامه رویداد مشهد ۲۰۱۷

کد خبر : 10335

سومین جشنواره ملل با شعار صلح و دوستی و با هدف تعامل با دیگر فرهنگ ها توسط دانشجویان بخش بین الملل دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
این جشنواره که با استقبال بسیار زیاد مردم از اقشار مختلف روبرو شد، برای آشنایی با فرهنگ های دیگر ملل با ایجاد غرفه هایی, به معرفی آداب و سنن, نوع پوشش , غذاها و صنایع دستی دیگر کشور ها پرداخت.
دانشگاه فردوسی مشهد نیز با ایجاد امکانات کافی برای دانشجویان بین المللی , این فرصت را فراهم ساخت تا آنها خودبه معرفی جاذبه های فرهنگی کشورشان بپردازند که این امر برای این دانشجویان بسیار خوشایند بود.
دکتر هاشمی معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد در این زمینه به خبرنگار ما گفت : دانشگاه فردوسی مشهد پیشرو در مسیر بین المللی سازی بوده و راه نرفته ی دیگران را پیموده است.
وی گفت : ما بین المللی سازی را ۱۸ سال قبل با پذیرش برادران افغان آغاز کردیم و اکنون با قبول مسئولیت هفتادمین پروژه از ۱۵۰ پروژه مشهد ۲۰۱۷ به این رویداد وجهه ی علمی نیز بخشیدیم.
دکتر هاشمی افزود: با ارتقاء جذابیت ها در زمینه ی اجرای جشنواره ی بین الملل, این دانشگاه روند موفقی را در پیش داشته و تایید موفقیت ما ,قدردانی استاندار محترم و مسئولین ارشاد اسلامی از دانشگاه فردوسی در این زمینه می باشد.
دکتر احمدیان مدیر روابط بین الملل دانشگاه فردوسی نیز گفت :
ورود دانشجویان بین المللی نشانه ی دیپلماسی علمی از سمت دانشگاه فردوسی مشهد است.
وی افزود : دانشجویانی که از کشورهای همسایه برای تحصیل در مقاطع عالی وارد ایران می شوند و همچنین وجود رشته هایی نظیر اسلام شناسی , ایران شناسی , شرق شناسی و مطالعات خاورمیانه باعث می شود تا دانشجویان از بسیاری از کشورها برای تحصیل به ایران بیایند که همین دانشجویان در آینده سفرای علمی و فرهنگی ایران در اقصی نقاط جهان خواهند بود.

احمدیان همچنین در زمینه رویداد مشهد الرضا ( ع ) پایتخت فرهنگی جهان اسلام گفت: مشهد ۲۰۱۷ فرصتی بی نظیر به شهرداری و سازمانهای گردشگری برای معرفی شهر و جاذبه های توریستی آن می دهد و زمینه را برای سرمایه گذاری در زیرساخت های شهر و انجام رویدادهای بزرگ تر فراهم می سازد. همچنین عاملی مهم برای فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی شهر مشهد نیز می باشد.
گفتنی است در این جشنواره ۲۱ کشور حضور داشتند که حضور کشورهای خاور دور مانند چین و ژاپن و کره و کشورهای عربی مثل بحرین و عراق و لبنان پررنگ تر از دیگران بود.
کشورهای همسایه نظیر افغانستان و پاکستان نیز با همکاری سفارت کشورشان در ایران در ابعادی وسیع به معرفی فرهنگ خویش پرداخته بودند.
دانشجویان خارجی در گفتگو با صبح مشهد، با شعف خاصی از استقبال پرشور مردم می گفتند و از امکاناتی که دانشگاه در اختیارشان قرار داده بود کمابیش اظهار رضایت داشتند.
دانشجویان پاکستانی عکس هایی از مشاهیر و بزرگان همانند اقبال لاهوری و همچنین بنیانگذار پاکستان را به نشان غنی بودن فرهنگ کشورشان, به همراه لباسهای محلی و صنایع دستی به نمایش گذاشته بودند.
کشور افغانستان با نوای دوتار و تنبوره به معرفی اسطوره هایی مثل مولانا جلال الدین بلخی و محمد کاظم کاظمی می پرداخت.
دانشجویان اندونزیایی لباس ها و پارچه های مخصوص کشورشان را معرفی می کردند وهمچنین صنایع چوبی که برخی به شکل صورتک بود و در مراسم عروسی مورد استفاده قرار می گرفت و برخی به شکل ماهی که به دلیل حجم بالای دریا دراندونزی نماد این کشور است.
تاجیک ها و روس ها هم با معرفی مناطق طبیعی بسیار زیبای کشورشان مردم را جذب می کردند.
در غرفه ی روسیه عکسهایی از چخوف , پدر ادبیات روس هم به چشم می خورد.
کشور بحرین در کنار غذاهای محلی و اجرای سنت های زیبایی چون حنابندان ,با عکسهایی از شهدای بحرین , وقایع سالهای گذشته را به شرح تصویر نشان می دادند.
تابلوی کبوتر صلح و دوستی نیز بر سردر بیشتر غرفه ها دیده می شد.
لبنانی ها به فرهنگ و جاذبه های طبیعی کشورشان , عروس خاورمیانه افتخار می کردند.
در غرفه ی سوریه عبدالله شیخ عبدالله دانشجوی سوری از استقبال خوب و وسیع مردم اظهار رضایت مندی داشت و از اینکه توانسته بود فرهنگ غنی کشورش را به نمایش بگذارد بسیار خرسند بود.
در میان کشورهای عربی غرفه ی عراق از حس و حال متفاوتی برخوردار بود , زیرا که در کنار حنابندان و شیرینی و البسه ی محلی غرفه ای از کتابهای تالیف و چاپ شده در آستان قدس حسینی را در معرض دید عموم گذاشته بودند که این کتابها به چهار زبان عربی و انگلیسی و فارسی و ترکی نوشته شده بودند.
همچنین پارچه ای قرمزرنگ چشم نوازی می کرد که چهار شبانه روز را داخل گنبد مطهر امام حسین (ع) به عطر ضریح آن حضرت متبرک شده بود و به پاس قدردانی برای اهدا به دانشگاه فردوسی آورده شده بود.
یکی از زیباترین بخش های این غرفه انگشترهایی با نگین مرمر بود که از سنگ هفتاد ساله ی داخل حرم مطهر حسینی تهیه شده بود.
دانشجویان چینی با ایده های مخصوص بازدیدکنندگان بیشتری را به غرفه ی خود جذب می کردند.

در غرفه های کره و ژاپن هم همانند چین با پوشیدن لباسهای مخصوص و گرفتن عکس , حال و هوای شادی را در کنار معرفی فرهنگشان به وجود آورده بودند.
ان جشنواره فرصت مناسبی را نیز برای دانشجویان اروپایی مانند ایتالیا و انگلیس به وجود آورد تا بیشتر شناخته شوند.
در غرفه ی مرکزی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز کتاب های مختلفی دیده می شد که به معرفی معماری حرم مطهر امام رضا (ع) و مکانهای دیدنی و وقایع مذهبی و مفاخر مشهد به سه زبان فارسی و انگلیسی و عربی پرداخته بود.
همچنین با چاپ لوگوهای متفاوت مشهد ۲۰۱۷ و قرآنی با لوگوی ۲۰۱۷ به خط میرزا احمد نیریزی و چاپ کتیبه ی ۲۰۱۷ , مشهد را به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی نموده است.

غرفه ستاد شهری پایتخت فرهنگی جهان اسلام که تحت مدیریت شهرداری مشهد، حضور متفاوت و اثرگذاری در نمایشگاه داشت با نمایش طرح هویت بصری مشهد ۲۰۱۷ و استقرار راهنمایان مجرب و همچنین ارائه کتابچه ها و اقلام فرهنگی به معرفی این رویداد  بزرگ جهان اسلام پرداخته بود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − دوازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن