استانیاسلاید شوستون اصلیپربازدیدترین ها

اقلیم مشهد از ۳ به ۲ تغییر کرد/ قبوض اصلاح می شوند!

کد خبر : 10222

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی از تغییر اقلیم مشهد از ۳ به ۲ خبر داد که از این پس مبنای محاسبه قبض ها خواهد بود.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایسنا، حمید فانی امروز در نشست خبری با خبرنگاران در شرکت گاز خراسان رضوی پیرامون مساله تغییر اقلیم و تاثیر آن بر قبوض گاز در استان اظهار کرد: تغییر اقلیم شهر مشهد و سایر شهرها براساس نامه ای که در ۲۰ مرداد سال ۹۵ از سازمان هواشناسی توسط ابراهیم فتاحی، معاون پژوهشکده هواشناسی کشور، به دست ما رسید، اعمال شد.

وی ادامه داد: طرح تشخیص اقلیم برای طبقه بندی در سال ۸۹ ابلاغ شد تا فصول سرد و گرم جدا شود. از ابتدا اقلیم های پنجگانه در رده های اقلیم سرد ۱، سرد ۲، سرد ۳، معتدل ۱ و معتدل ۲ محاسبه شد. از ابتدای این موضوع شهر مشهد اقلیم ۳ بود. توزیع صورت حساب ها نیز بر همین اساس بود ولی بعدا اقلیم مشهد ۲ شد و در تاریخ ۲۰ مرداد سال گذشته این اقلیم به ۳ تغییر پیدا کرد.

فانی خاطرنشان کرد: ما در شرکت گاز نمی توانیم اعلام اقلیم کنیم و متولی آن سازمان هواشناسی است. شرکت ملی گاز قراردادی را با سازمان هواشناسی داشت و هر دو سال یک بار تغییرات اقلیم را به ما اعلام می کنند. در این نامه اقلیم شهر مشهد سرد ۳ اعلام شده است. با توجه به اینکه سازمان های نظارتی این رویه را کنترل می کنند، ما وظیفه داریم این تغییر اقلیم را رعایت کنیم. به عنوان نمونه در همین تغییر اقلیم جدید اقلیم شهر قوچان از ۲ به یک تغییر یافت.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی با بیان اینکه اقلیم ها در دوره سرد اعمال می شود، گفت: اقلیم یک به ازای هر واحد ۳۰۰ متر مکعبی برای هر ماه ۴۱۴ ریال محاسبه می شود. در اقلیم ۲ تا ۲۵۰ متر مکعب و در اقلیم ۳ تا ۲۰۰ متر مکعب ۴۱۴ تومان محاسبه خواهد شد. این محاسبه پله پله محاسبه است. تعرفه گاز در سال ۹۵ همان پایه ۹۴ بوده و تغییری نداشته است.

وی تصریح کرد: اقلیم مشهد بر اساس گزارشات هواشناسی ۳ اعلام شده است. متعاقب دریافت این اقلیم ما در شرکت گاز استان پیگیر این بودیم که شهر مشهد اقلیم ۳ نیست و باید بررسی شود. ما بر مبنای همین اقلیم را تغییر دادیم و بیش از سه مرتبه مکاتبه با شرکت ملی گاز داشتیم و جلسات حضوری نیز برگزار شد و همه اعتقاد داشتند که اقلیم مشهد باید ۲ باشد.

فانی خاطرنشان کرد: اقلیم اهواز معتدل ۲ است و اصلا مشهد اینگونه محاسبه نمی شود. محاسبه همه این اقلیم ها بر مبنای گزارش سازمان هواشناسی است. ما قول دادیم به محض اینکه سازمان هواشناسی سند رسمی برای تغییر اقلیم به ما اعلام کند، آن را اعمال می کنیم. این سند رسمی تا دیروز به دست ما نرسید اما با پیگیری هایی که صورت گرفت، در تاریخ ۲۴ اسفند ۹۵ نامه ای از معاون پژوهشی پژوهشکده هواشناسی نامه ای به دست ما رسید و در تاریخ ۲۰ فروردین ۹۶ در دفاتر ما ثبت شد و اقلیم مشهد به عنوان اقلیم ۲ تغییر یافت.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی بیان کرد: به مردم قول داده بودیم با دریافت نامه، این تغییر اقلیم در مشهد محاسبه شود. اقلیم در مشهد اصلاح شده و در اولین صورت حساب های جدید تعدیل گازبهایی که بابت تغییر اقلیم از مردم گرفته شده، دوره زمستانی آن به اقلیم دو بازمی گردد و از پنجشنبه تولید صورت حساب جدید داریم. صورت حساب جدید بر مبنای اقلیم ۲ تعدیل می شود.

میانگین تغییر اقلیم تنها ۱۱ درصد در صورت حساب ها اثر گذاشته است.فانی عنوان کرد: شرکت گاز در تغییر اقلیم هیچ مسئولیتی ندارد و وظیفه دارد اعلام هواشناسی برای تغییرات اقلیمی را اعمال کند. وی اضافه کرد: به طور میانگین تغییر اقلیم مشهد به ۳ در صورت حساب هر مشترک ۱۱ درصد اعمال شده است و در قبض دوره زمستانی اعمال خواهد شد و پول مردم بازمی گردد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی اظهار کرد: باید توجه داشت زمستان ۹۵ زمستان سردی بود و مدتی طولانی داشت. در زمستان گذشته عملا مصرف بالا رفته و تاثیر این اقلیم تنها ۱۱ درصد بوده است. اولین صورت حسابی که دست مردم می رسد بر مبنای تعدیل است.  به هیچ عنوان قرار نیست شرکت ملی گاز یک ریال بیشتر از مردم بگیرد.

وی افزود: در زمستان سال گذشته نگه داشتن تامین پایدار با قطع گاز به این راحتی نبود و فشار لحظه به لحظه کنترل می شد. ما در ابتدایی که به مشهد آمدیم، قول دادیم به ازای هر دو روز یک روستا گازرسانی شود و سال گذشته ۲۰۰ روستا گازرسانی شد. امسال نیز قرار است هر روز یک روستا گازدار شده و عملیات اجرایی آن آغاز شود. امیدواریم در سال ۹۷ گازرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت که شرایط فنی دارد، تمام شود.

فانی با اشاره به تعداد ۲۵۳۲ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان گفت: از این تعداد ۱۴۴۰ روستا گازدار است و عملیات گازرسانی ۵۴۹ روستا در حال اجرا بوده و اقدامات ۵۰۳ روستا نیز در دست اقدام است. میانیگن ضریب نفوذ گاز روستایی در کشور ۶۷ درصد است که این رقم در استان ۷۸ درصد است. انشالله شهر همت آباد در آینده ای نزدیک گازدار می شود و آخرین شهر استان نیز بار خواهد بود که تا پایان سال گازدار می شود.

وی با بیان اینکه دولت برای گازرسانی ۶ میلیون تومان به ازای هر خانواده هزینه می کند، گفت: تا پایان سال به ازای هر روز یک روستا گازدار خواهد شد و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد. سال گذشته ۶۶ هزار و ۶۳۷ مشترک جدید به ما پیوستند. در مجموع دو میلیون و ۳۷ هزار مشترک در استان وجود دارد که ۳۶۷ هزار مشترک از این تعداد مشترک روستایی و یک میلیون و ۶۹۹ هزار مشترک شهری است.

وی خاطرنشان کرد: در زمستان سال گذشته مردم استان روزانه ۵۲ میلیون متر مکعب مصرف داشته اند که این مصرف علی رغم قطع گاز صنایع سیمان و نیروگاه ها بوده است. رنک روزانه مصرف گاز در استان در سال ۹۵ بین ۴۸ تا ۵۲ میلیون متر مکعب بوده و سال گذشته ما رکورد زدیم. البته پیش از این سابقه نداشته که مجبور شویم تمام نیروگاه های استان را قطع کنیم. نیروگاه های خیلی روزها گاز مایع مصرف می کردند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی تاکید کرد: قرارداد ما این است که به صنایع ۸ ماه گاز دهیم و ۴ ماه دیگر نیز در صورت پایدار بودن شبکه به آن ها گاز خواهیم داد اما اگر نیاز داشتیم، می توانیم گاز را قطع کنیم و صنایع از گاز مایع استفاده کنند. میزان مصرف گاز در استان در سال ۹۴ بین ۴۵ تا ۴۶ میلیون متر مکعب در روز بود ولی گاز نیروگاه ها نیز وصل بود.

فانی تاکید کرد: مبنای تعرفه ها در سال ۹۶ همان تعرفه سال ۹۴ خواهد بود.

شرکت ملی گاز ایران قراردادی با ترکمنستان برای دریافت گاز ندارد

فانی ادامه داد: ترکمنستان از زمانی که گاز را قطع کرده، ما از این کشور گازی دریافت نکرده ایم و نیازی هم به دریافت آن نداریم. آنچه که امروز وجود دارد، قرارداد بخش خصوصی برای انتقال سوآپ است. شرکت گاز استان قراردادی با ترکمنستان ندارد و نیازی به این امر نخواهد داشت. ما به گاز ترکمنستان نیاز نداریم. پیش از این ۳۰ میلیون متر مکعب از این کشور وارد کشور می شد.

وی با اشاره به خسارات زلزله اخیر به شبکه گاز استان گفت: هیچ آثار تخریبی و قطعی بر اثر این حادثه نداشته ایم ولی شهر سفیدسنگ دو مرتبه نشت یابی شده است. خوشبختانه هیچ نشتی گزارش نشده و یک مرتبه دیگر نیز نشت یابی می شود. مشهد نیز در برنامه عملیات نشت یابی است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن