اجتماعیاسلاید شوستون اصلیپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنویپربازدیدترین ها

معتقدم نظام شورایی هنوز نوپاست/ سرمایه ها از شهر فرار کردند/ نجات مشهد در گروی خرد جمعی

کد خبر : 10164

دانه های رقصان و سپید برف در حالی پانزدهمین روز بهار ۹۶ را نوازش می کرد که قرار بود رأس ۱۰ صبح مصاحبه و گفتگویی را با یکی از چهره های آشنای دیروز و امروز مشهد داشته باشیم. مردی از جنس خدمت که در آستانه ۶۰ سالگی و بعد از چهل سال کار و تلاش هنوز هم با اشتیاق و پرتوان به کار خود ادامه می دهد و حتی این روزها هم با حضور در فرمانداری مشهد خود را کاندیدای حضور در شورای پنجم مشهد نموده است. نشنیده بگیرید در برخی محافل از وی به عنوان یکی از گزینه های شهردار بعدی مشهد هم یاد می کنند!

مهندس احمد نوروزی که اولین شهردار برآمده از نظام شورایی تاریخ انتخابات مشهد است، در دفتر کار خود تیم مصاحبه صبح مشهد را به حضور گرم خود پذیرفت تا ساعتی را با وی به گفتگو و صحبت بنشینیم.
او با صبر و حوصله از سال های نه چندان دور و دغدغه هایش برای مردم و اکنون حس تکلیف در برابر آنان گفت . از دیدگاه وی شورا پل خدمت رسانی به مردمی است که هم اندیشی و حمایت و مشارکت آنان لازمه پیشبرد اهداف عمرانی شهر است .
همچنان که از دیدگاه رهبرانقلاب, شوراها باید از سیاسی شدن پرهیز کنند ؛ وی نیز اعتقادی به سیاسی و جناحی بودن شوراها ندارد و بر اصل توانمندی معتقد است ؛به گونه ای که می گوید جناحی نبودن شوراها در اتخاذ تصمیمات کارشناسی و ارتقاء سطح شهروندی و رشد شهری بسیار کارآمد می باشد.
با اتکاء به تجربیات فراوانش نظر وی برای خدمت رسانی بهتر در گروی انتخاباتی است که بر مبنای نواحی باشد و دارای پارلمان دو مرحله ای! و باز تاکید می کند که نظام شورایی نوپاست و بی بهره از آموزشهای لازم! و این عدم توانمندی و آگاهی منجر به تصمیمات صرفا سیاسی و افراط و تفریط های آسیب رسان در فضای یکطرفه سیاسی شوراها می شود.
معتقد است شورای سیاسی با بکارگیری نیروهای جناحی , منافع سیاسی را بر منافع شهری ارجحیت می دهد و این امر سبب عدم اعتماد سرمایه گذاران در مشهد و فرار سرمایه ها از این شهر شده است.
وی از اولین تجربه در شورای شهر سخن گفت و از حفظ حرمت ها فی مابین شهردار و شورا ؛ از تصمیمات جمعی و اجرایی ساختن آنها در فرآیند قانونی! ازارتباط گسترده شورای اول با مردم و بهره گیری از پتانسیل بالای مردمی برای توسعه عمرانی شهر! از نیروهای توانمندی که بدون درنظر گرفتن جناح بندی سیاسی به کار گرفته بود تا در اداره هرچه بهتر امور و ارتقاء فرهنگ شهروندی و رشد شهر وی را یاری کنند.
به سالهای گدشته اشاره کرد و توجه خاصش به حاشیه ی شهر و سرمایه های انسانی نظام که برای او ارزشمندند. به مردمی که بر اثر ناکارآمدی نظام اقتصادی وقت به شهر بزرگی چون مشهد پناه آوردند و در حاشیه شهر بدون نیم نگاهی رها شده بودند! و او نخستین ستاد ساماندهی مراکز جمعیتی حاشیه شهر مشهد را در کارنامه ی کاری خود ثبت کرد و طی چهار سال خدمتش با کار بنیادی حاشیه نشینی را به سمتی امیدبخش هدایت و هویت بخشید.
اولین شهردار شورایی با افتخار از انجام پروژه های بزرگی گفت که با بهره گیری از سرمایه های خرد مردمی و مشارکت مالکین در زیباسازی شهر نقش مهمی داشته است. شهرک صبا و کوی امیر ( ولی عصر ) و…
از فعالیت های خستگی ناپذیرش در حل مشکلات پدیده گفت, مجموعه ای که با داشتن ۱۳۰ هزار سهامدار قطعا دلمشغولی بسیاری از مردم است. وی نوید داد که با همکاری تیمی زبده در بازه یکساله بسیاری از مسائل مالی و اراضی این مجموعه حل شده و بخشی دیگر در دستور کار اجرایی آنهاست.
مهندس نوروزی دلسوزانه احساس تکلیف می کند در برابر این شهر و مردمانش. در اندیشه ی تفکری سیستمی است برای نجات مشهد این قلب طلایی کشور!
برنامه هایی در سر دارد برای رونق بخشیدن به پتانسیل های بالای این شهر مقدس.
از خاطرات انقلابی اش گفت و خدمتهای بسیارش در سنین جوانی. اعتقادی عمیق به فرصت بخشیدن به جوان ها دارد و در صدد آماده ساختن فضایی مناسب برای حضور پرشور آنان و واگذاری مسئولیت ها در کنار افراد باتجربه همراه با تعاملی سازنده.
وی از بانوان نیز به عنوان نیمی از جامعه یاد کرد و گفت قطعا سرمایه های توانمندی هستند که باید با فراهم سازی بستر مناسب برای فعالیت های مستمر ایشان در زمینه های مختلف فرهنگی و اجتماعی و … در کنار مسئولیت خانواده بیش از پیش ظهور نمایند.
او در اندیشه ی ایجاد شهری پویاست تا در کنار مسائل معنوی زائر و مجاور برای ماندگاری راحت و طولانی زائرین , هم افزایی مناسبی برای جذب و اقامت صورت گیرد.
چونان که معتقد است در گذشته زائرین بالغ بر ۱۰ روز را در مشهد الرضا مهمان می شدند تا با طیب خاطر اعمال زیارتی خود را بجا آورند ولی اکنون این زمان به طور میانگین به ۲ روز کاهش یافته که خود بسیار تامل برانگیز است.
کلام آخر : ” رضایت مندی , مشارکت , توسعه مشهدالرضا ” آرزوی من است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن