اسلاید شواقتصادیستون اصلیپربازدیدترین ها

نمایشگاه دائمی عرضه مستقیم محصولات کشاورزی ایجاد می شود

کد خبر : 9913

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: یک نمایشگاه دائمی برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در مشهد در سال ۹۶ برگزار می شود.

به گزارش صبح مشهد؛ مجتبی مزروعی در نشست خبری با خبرنگاران پیرامون طرح تنظیم بازار در ایام عیدبیان کرد: در سال جاری ستاد تنظیم بازار برای ایام عید اقلامی از جمله مرغ، تخم‌مرغ، گوشت قرمز، برنج، شکر، سیب و پرتقال را تدارک دیده است،
وی طرح تنظیم بازار را اقدام خوبی از جانب دولت برای حمایت از اقشار ضعیف و متوسط جامعه دانست؛ و تصریح کرد: تاکنون در مرحله اول اجرای طرح تنظیم بازار ۶۱٫۳ تن و در مرحله دوم نیز ۲۵٫۷تن گوشت قرمز توزیع شده است. به طور میانگین روزانه ۲ تا ۳۰۰۰ لاشه کشتار صورت می‌گیرد که این میزان در هر روز بسته به شرایط متفاوت است. گوشت مرغ نیز بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ تن روزانه در استان به مصرف می‌رسد.
وی با بیان اینکه در طرح تنظیم بازار فقط اقلام سیب و پرتقال عرضه می شود؛ اظهار کرد: ۱۰۰ واحد صنفی در صورت افزایش تقاضا برای این کار در نظر گرفته شده که از این تعداد ۵۰ نقطه در اماکنی که از نظر تردد مشکل نداشته باشند، به صورت خاص مد نظر است. همچنین ۵ نقطه نیز در ورودی‌های شهر به صورت سیار برای توزیع میوه شب عید در نظر گرفته شده است.
وی افزود: نرخ عرضه سیب و پرتقال در طرح تنظیم بازار هر کیلو پرتقال شمال به قیمت ۲۵۰۰ تومان، پرتقال جنوب به قیمت ۳۹۰۰ تومان و سیب زرد و قرمز به قیمت ۳۵۰۰ تومان در مراکز تنظیم بازار عرضه خواهد شد. اختلاف قیمت این اقلام در مراکز تنظیم بازار با مراکز عرضه زیاد بوده و این پرتقال‌ها در بازار تا سقف ۹۰۰۰ تومان عرضه می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از درخواست ۴۵۰۰ تن میوه برای شب عید خبر داد و افزود: توزیع این اقلام از دیروز آغاز شده و تاکنون در حدود ۳۸ نقطه از میادین میوه و تره‌بار و بازارهای شهرداری عرضه می‌شود.
وی در خصوص توزیع گوشت قرمزبیان کرد: گوشت قرمز به صورت بسته‌بندی شده هر کیلو گوشت ران به قیمت ۳۳ هزار و ۵۰۰، ماهیچه و گردن به قیمت ۳۲ هزار تومان و قلوه‌گاه به قیمت ۱۷ هزار تومان عرضه خواهد شد. همچنین مرغ منجمد در مشهد هر کیلو ۵۷۰۰ و در شهرستان‌ها ۵۹۰۰  عرضه می‌شود. برای توزیع این اقلام در مشهد ۳۹ نقطه از شهر و ۲۰ فروشگاه شهر ما در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه در طرح تنظیم بازار تنها برنج خارجی توزیع می‌شود، ادامه داد: برنج هندی ممتاز به صورت عمده‌فروشی هر کیلو ۳۵۰۰ و به صورت خرده‌فروشی ۳۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد. برنج سفید نیز هر کیلو ۲۴۰۰ به صورت عمده فروشی و ۲۷۰۰ به صورت خرده‌فروشی توزیع می‌شود. هر کیلو شکر نیز به قیمت ۲۸۵۵ تومان عرضه می‌شود و تاکنون حدود ۴۷۴ تن برنج هندی و ۴۰۰ تن برنج سفید توزیع شده است.
وی با بیان اینکه در هر فروشگاه یک نفر ناظر حضور دارد، گفت: انتظار می‌رود با توزیع گسترده اقلام تنظیم بازار شاهد افت قیمت در سایر واحدهای صنفی باشیم. در حال حاضر نیز قیمت پرتقال کاهش پیدا کرده است.
مزروعی با اشاره به اقدامات اخیر سازمان آب منطقه‌ای تصریح کرد: علی‌رغم توافقاتی که در جلسات مختلف صورت گرفته است، این سازمان همچنان سلیقه‌ای عمل می‌کند که این اقدام باعث شده تا بعضی از کشاورزها با وجود اهمیتی که محصولات آن‌ها دارد از کشت پاییزه صرف نظر کنند.
وی در خصوص آمار خسارت وارده به بخش کشاورزی در زمستان امسال،گفت: طبق آخرین آمار اعلام شده خسارت وارد به بخش کشاورزی بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان بوده است. این خسارت که ناشی از سرما و بارندگی‌ها بوده در آذر ماه امسال بیشترین ضرر را به کشاورزان وارد کرده است که این میزان ۸۳۳ میلیارد تومان برآورده شده است. عمده خسارت مربوط به محصول زعفران بوده و همچنین حدود ۲۰ درصد به مزارع گندم نیز آسیب وارد شده است. سعی بر این است تا خسارت ناشی از سرما را با مدیریت بهتر از جمله تامین نهاده‌ها جبران شود.
وی با بیان اینکه اصلاح ساختار عرضه محصولات کشاورزی یکی از مهمترین مسائلی است که جهاد کشاورزی بر آن متمرکز شده است؛ افزود:  یکی از مهم‌ترین پارامترها در این مساله شرکت‌های تعاونی و تشکل‌ها هستند که باید از نظر بنیه مالی تقویت شوند. متاسفانه بسیاری از این شرکت‌ها در دهه اخیر تعطیل شده است، با ایجاد بازارهای مستقیم و ورود تشکل‌ها به این کار تا حدی از این مشکل جلوگیری می‌شود. با توجه به بافت بازرگانی و شهری مشهد این کار باید به گونه‌ای ترویجی انجام شود تا مغازه‌های خرد نابود نشوند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص علل اختلاف قیمت محصولات کشاورزی و دامی از محل تولید تا بازار، یادآور شد: علت آن را می‌توان در گرانی و تضعیف توان خرید مصرف‌کننده‌ها دانست که برای بهبود این وضعیت باید توان خرید آنان را افزایش داده و یا قیمت‌ها را کاهش دهیم.
مزروعی از برگزاری یک نمایشگاه دائمی برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در مشهد در سال ۹۶ خبر داد و گفت: سعی می‌شود در سه ماهه اول سال ۹۶ این نمایشگاه برگزار شود تا به وسیله آن از ضررهای احتمالی مصرف‌کننده و تولیدکننده جلوگیری شود.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + 15 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن