اجتماعی

تبلور اقتصاد مقاومتی در شهرداری مشهد

کد خبر : 9814

نویسنده: علی رضا فیضی

«مقام معظم رهبری با ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی»، تاکید کردند که اقتصاد مقاومتی خواهد توانست الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و فرصت مناسب را برای نقش‌آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند.
همچنین اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحران‌های رو به افزایش جهانی، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند. ”
در این مبحث قصد داریم کمی به نقش شهرداری در راستای اجرایی نمودن فرمایشات مقام معظم رهبری بیاندیشیم . به نظر می رسد مهمترین رکن اقتصاد شهری شهروندان باشند در این میان شهرداری ها مهمترین نهاد تنظیم کننده اصلی اقتصاد مقاومتی در شهرها هستند زیرا شهرداری با اقتصاد شهروندان کاملا گره خورده است به نحوی که با دقت در این مقوله می توان به خوبی مشاهده کرد تقریبا همه خدمات شهرداری ها با کسب و کار و زندگی و اقتصاد مردم به نحوی مستقیم و غیرمستقیم ارتباط دارد و کسب موفقیت های شهرداری ها در ارایه خدمات جز با مشارکت موثر و به موقع شهروندان میسر نخواهد شد. یعنی نوعی تأثیر و تأثر دوسویه بین اقتصاد مردمی و فعالیت شهرداری‌ها می‌بینیم. به عنوان نمونه اگرچه قدرت شهرداریها در کشورهای توسعه یافته به عنوان حکومت محلی و تاثیر بسیار زیاد آنها در اقتصاد شهربسیار بالاست اما در کشور ما و یا به عنوان مثال همین شهرمان مشهد نیز این تاثیر مثبت را مشاهده میکنیم، هنگامی که شهرداری مکان ها و فروشگاههای عرضه میوه و تره بار و یا مکان های فروش شب بازار و .. را برای عرضه و تقاضای کار فراهم میکند به واقع کار بزرگی را انجام می دهد و میتوان به جرات گفت هیچ عرصه ای از اقتصاد را نمیتواند نام برد که نقش فعالیت های شهرداری و ارتباط مردمی را بتوان نادیده گرفت .
چندی قبل درخبرها خواندیم معاونت اقتصادی شهرداری مشهد در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ستاد خبری قرارگاه اقتصاد مقاومتی بیان کرد : معاونت اقتصادی در راستای تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی و پرهیز از تصدی‌گری از طریق بنگاه‌های اقتصادی عمومی غیردولتی و در خصوص پروژه‌های مشارکتی در حال انجام شهر مشهد، علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران مختلف را مشارکت داده که در اجرای طرح‌ها مشارکت داشته باشند ضمن اینکه اعطای سهم شهرداری به آنان در صورت کار مستقل به آنان پیشنهاد شده است. و این امر باعث شد که علاقه‌مندان و فعالان اقتصادی احساس نشاط و شادی کنند و احساس کنند که شهرداری رقیب آنان نیست، بلکه شهرداری می‌خواهد با آنان همکاری کند.
خب، آگاهی از فعالیت های انجام شده توسط شهرداری مشهد در این زمینه ها و یا همکاری و ارتباط با شرکت های دانش بنیان و پارک علم و فناوری این نکته را تبیین میکند که شهرداری در کارآفرینی بسترساز است و میتوان گفت نقش بسیار مهمی در اقتصاد شهر دارد. ذکر مثال ها و نمونه های تاثیر گذاری شهرداری بر اقتصاد شهری زیاد است که آوردن آنها در این مطلب نمی گنجد تاثیر در حوزه عوارض ، افزایش قیمت زمین در یک منطقه با احداث یک بزرگراه و یا پروژه ای مانند قطارشهری و …
موضوع اقتصاد مقاومتی و توجه و توافق مدیران ارشد شهری به این مبحث بسیار قابل توجه هست اما به نظر می رسد تا اجرایی شدن کامل و به بارنشستن کامل تمامی پروژه ها راهی نمانده است .
در این میان نقش کارمندان در تحقق منویات مقام معظم رهبری میتواند بسیار تاثیرگذار است. فرهنگ سازی ،آموزش کارکنان و خانواده ها ،جلب مشارکت مردم در امور اقتصادی ، اصلاح الگوی مصرف و کاهش هدررفت منابع و مدیریت صحیح آنها ، حق برخورداری برابر از فرصت ها و امکانات در جامعه،تناسب درآمد با سعی و تلاش، بهبود فضای کسب و کار و …. میتواند به عنوان نمونه هایی مطرح شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 15 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن