اجتماعیاسلاید شوستون اصلی

تأخیر اعلام نتایج انتخابات سال گذشته بخاطر تجمیع بود/ در ۹۶ مشکلی نخواهد بود

کد خبر : 9765

نشست خبری معاون سیاسی اجتماعی امنیتی استاندار، ظهر امروز سه شنبه در استانداری خراسان رضوی و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش صبح مشهد، دکتر سید جواد حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص تمهیدات پیش بینی شده برای اعلام نتایج آرا مأخوذه با توجه به مشکلات انتخابات سال گذشته، گفت: طبق دستور العمل وزارت کشور تجمیع آرا تا آخرین حوزه رأی گیری در تهران انجام و سپس اعلام می گردید که با توجه به این فرآیند، در اعلام نتایج مقداری تاخیر شد که البته امیدواریم در انتخابات ۹۶ طبق تصمیم گیری ستاد انتخابات کشور و روال ابلاغی، اعلام نتایج در زمان مقتضی انجام شود.

وی در ادامه پیرامون انتخابات الکترونیکی هم گفت: ۹۰ درصد فرآیند انتخابات الکترونیکی و ۱۰ درصد دستی انجام می شود اما برای انجام ۱۰۰ درصد مراحل به صورت الکترونیکی نیز آمادگیهای لازم در برخی شهرستانها ایجاد شده است.
حسینی افزود: بر اساس اعلام وزارت کشور، سه شهر مشهد، نیشابور و سبزوار را برای برگزاری ۱۰۰ درصدی انتخابات الکترونیکی پیشنهاد داده ایم.
وی ادامه داد: برای این امر پنج هزار و ۵۶ دستگاه صندوق الکترونیکی به مشهد حمل، آماده و نگهداری شده که در صورت تایید آماده برگزاری انتخابات هستیم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: برای این سه شهر زیرساختها آماده شده و در خصوص نیروی انسانی برگزارکننده و سخت افزارهای برگزاری الکترونیکی مشکلی وجود ندارد و ارائه آموز به مردم هم از طریق صدا و سیما و نیز نیروهای آموزش دیده در صندوقها ممکن است.
وی افزود: با برگزاری انتخابات الکترونیکی عمده شائبه ها و ذهنیتهایی که در انتخابات در بین افراد بروز می کند بطور کامل رفع می شود. انتخابات الکترونیکی را باید با آمادگی کامل برگزار کرد زیرا یک امر بسیار ارزشمند در راستای دفاع از حقوق مردم، شفافیت و صحت انتخاباتی است و اگر به خوبی انجام نشود آسیب آن قابل توجه است و می تواند تحقق کامل این امر را به تعویق بیاندازد.
حسینی در ادامه به تشکیل ستاد انتخابات استان اشاره و بیان کرد: این ستاد از بهمن ماه فعال، کمیته های مختلف آن تشکیل و تا کنون پنج جلسه برگزار کرده و ۶۰ مصوبه در حوزه انتخابات داشته است.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: در ۳۳ انتخاباتی که تاکنون برگزار شده میانگین مشارکت در کشور ۶۲ درصد و در خراسان ۶۴ درصد بوده است.
حسینی افزود: میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در کشور ۷۳ درصد و در خراسان رضوی ۷۵٫۵ درصد بود. مشارکت در چهارمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز در سطح استان به ۷۱٫۹ درصد رسید.
وی بالاترین میزان مشارکت خراسان رضوی را در ۱۱ انتخابات ریاست جمهوری گذشته مربوط به در دور هفتم به میزان ۸۹٫۴۵ درصد و کمترین میزان مشارکت را دوره پنجم به میزان ۵۷٫۶ درصد عنوان کرد.
او ادامه داد: هم اکنون مقدمات برگزاری انتخابات بر اساس برنامه ریزیها در حال انجام است. نخستین گام برگزاری انتخابات از نظر اجرایی، تشکیل هیاتهای اجرایی شوراهای اسلامی شهر و روستا است که از ۲۵ اسفند جاری و هیات اجرایی ریاست جمهوری از ۲۱ فروردین ماه فعال می شوند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: هیاتهای اجرایی انتخابات ریاست جمهوری در ۷۰ بخش و شهر و ۲۸ شهرستان راه اندازی می شوند و در مجموع هزار و ۲۶۱ نفر اعضای این هیاتها خواهند بود.
وی افزود: شمار اعضای هیاتهای اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هم در استان هزار و ۵۶ نفر است.
حسینی ادامه داد: ثبت نام داوطلبان نامزدی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از ۳۰ اسفند تا شش فروردین ماه به مدت هفت روز و برای انتخابات ریاست جمهوری از ۲۲ تا ۲۶ فروردین به مدت پنج روز انجام می شود.
وی گفت: با توجه به همزمانی ثبت نام انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با تعطیلات نوروزی و نیاز داوطلبان به گواهی عدم سوء پیشینه کیفری، هر فردی قصد اقدام در این زمینه را دارد از الان اقدام کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی همچنین گفت: بر اساس بررسیها انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای در این استان امسال در سطح ۷۳ شهر و بخش و دو هزار و ۵۵۴ روستای بالای ۲۰ خانوار یا ۱۰۰ نفر جمعیت برگزار می شود. تعداد روستاها در این دوره ۲۶ مورد افزایش یافته است.
وی ملاک عمل در تعیین صندوقها و تعداد واجدین شرایط را نیز سرشماری سال ۱۳۹۵ اعلام و بیان کرد: تا ۱۵ اسفند جاری این آمار اعلام خواهد شد.
حسینی افزود: بر این اساس چهار هزار و ۵۰۰ شعبه اخذ رای در سطح استان در قالب ۹ هزار صندوق ثابت و سیار پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: طی این انتخابات ۷۵ هزار نفر نیروی انسانی در قالب بخشهای اجرایی، نظارت، امنیتی و انتظامی و بازرسی در فرآیند برگزاری آن حضور دارند.
معاون استاندار خراسان رضوی به اهمیت آموزش برای نیروهای دست اندرکار نیز تاکید و بیان کرد: در بخش اجرایی، اعضای شعب و کارشناسان فناوری ۳۵ هزار نفر آموزش می بینند.
وی ادامه داد: تاکنون بالغ بر دو هزار نفر از این افراد در قالب ۱۱ گروه طی ۹ هفته در مشهد آموزشهای لازم را دریافت کرده اند و پنج کارگاه منطقه ای نیز در این ارتباط در سطح استان برگزار می شود.
حسینی همچنین به برخی اصلاحات در قانون انتخابات و تغییرات در ترکیب جمعیتی اعضای شوراهای شهر و روستا اشاره و بیان کرد: بر همین اساس در این دوره ۶۵ شورای اسلامی شهر پنج نفره، پنج شورای هفت نفره، دو شورای ۹ نفره و یک شورای ۱۵ نفره در خراسان رضوی خواهیم داشت.
وی گفت: در بخش روستایی هم دو هزار و ۲۶۷ شورای سه نفره، ۲۵۶ شورای پنج نفره و ۱۲ شورای عشایری شکل خواهد گرفت.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود: در مجموع هشت هزار و ۴۶۹ نفر در انتخابات شوراهای شهر و روستا در این استان به عنوان نمایندگان مردم وارد این نهاد می شوند که ۳۸۸ نفر آنان در شهرها و بقیه در روستا هستند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن