مشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامیپربازدیدترین هایادداشت روز

رسانه ها ضلع کم کار رویداد مشهد ۲۰۱۷

کد خبر : 9612

نویسنده: ایمان منصوری

 

از وقتی بشر با ابداع علائم و به تصویر کشیدن طبیعت اطراف، قصد برقراری ارتباط با هم نوعان خود داشت، تا امروز که از روزنامه و فضای مجازی برای ارتباط بهره می گیرد، به روایت اهالی تاریخ چند هزار سال می گذرد.
در این سیر تاریخی که بشر مراتب تکامل خود را طی می نمود ابزارهای ارتباطی هم مسیر رشد خود را پشت سر می گذاشتند.
از نقاشی غارها کبوتران نامه بر چاپارخانه ها و جارچیان تا نسل قدیم مطبوعات و امروز هم دنیای مجازی و ارتباطی پیشرفته، یک هدف واحد به ذهن متبادر می شود که بشر برای تداوم حیات، ناگزیر از ارتباط و دانستن است. به نحوی که امروزه این شبکه ارتباطی را در جامعه، رسانه و رکن چهارم دمکراسی معرفی می نمایند.

از طرفی دیگر شهر مشهد از سوی آیسسکو( سازمان علمی فرهنگی آموزشی ذیل سازمان کنفرانس اسلامی) در سال جاری میلادی ۲۰۱۷ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی گردیده است و این فرصتی است که نه برای یکسال بلکه به مدت حداقل ۱۰ سال در اختیار این شهر و کشور قرار داده شده است تا ظرفیت‌ها و استعدادهای خود را از تریبون به دست آمده، به همه جهانیان به ویژه دنیای اسلام معرفی مبسوطی نماید.
همه دستگاه های دولتی نهادهای غیر دولتی و سازمان ها و همچنین تشکل های مردمی ماموریت یافتند تا در قالب برنامه ای مدون و هم افزایی لازم این فرصت ویژه را به یک ظرفیت عظیم ملی و فرا ملی مبدل نمایند، اما رکن چهارم مردم محوری یعنی نقش و کارکرد رسانه ها در اضلاع این حرکت دولتی مردمی به خوبی ترسیم نشد و در حقیقت رسانه ها نه رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام را به درستی شناختند و نه توانستند نقش موثری برای خود بیابند.

هر چند به نظر نگارنده، رسانه ها همیشه خودجوش بایستی عمل نموده اما در موضوعات جدید که تعاریف دقیقی از آن وجود ندارد، وظیفه حاکمیت و دستگاه های دولتی ذیربط از جمله  فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به عنوان متولی دبیرخانه رویداد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام، جلسات منظم و متناوبی را با اهل قلم و در قالب کارگاه های آموزشی برگزار نماید تا اهالی رسانه رسالت خود را در این موضوع خاص و بی نظیر شناخته و شخصا به برنامه ریزی و تدوین گام های اجرایی بپردازند.
با توجه به این که هنوز در ماه های آغازین سال ۲۰۱۷ میلادی هستیم، زمان هنوز از دست نرفته و امید است ضلع رسانه با باور و شناخت حقیقی جایگاه خویش در گفتمان سازی موضوع مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام، نقش موثری را در ترویج فرهنگ رضوی و سایر ایفا نماید.

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن