اسلاید شوستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامی

مشهد پایتخت دائمی فرهنگ اسلامی است

کد خبر : 9148

معاون دبیر کل آیسسکو گفت: پیشرفت های قابل توجه در مشهد جایگاه این شهر را در آموزش فرهنگ، علم، ادبیات، دانش و هنر و رفاه انسانی و نقش معنوی انسانی ارتقا بخشیده است و به همین دلیل مشهد همواره نفوذ مستمری را در تکامل و پیشرفت فرهنگ بشری ایفا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری صبح مشهد، آمینه الحجری که در تالار قدس حرم مطهر رضوی ضمن ابراز خرسندی از حضور در مشهد و انتخاب این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام؛ اظهار کرد: برای عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام ملاک‌های سخت‌گیرانه‌ای را از میان کشورهای عضو اتخاذشده است که یک پایتخت فرهنگی باید دارای آن باشد.
وی با بیان اینکه مشهد همواره نفوذ مستمری را در تکامل و پیشرفت فرهنگ بشری ایفا کرده است؛ افزود: این شهر به‌عنوان پایتخت فرهنگی باید کمک شایانی به ارتقای دانش و فرهنگ بشری کرده باشد و دارای بناهای تاریخی و تمدنی و نمادهای فرهنگی و هنری باشد.
وی ادامه داد: نمود این فعالیت‌های فرهنگی در این شهر باید شامل ساماندهی استعدادها، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، مسابقات ادبی و هنری، تولیدات تئاتر، نشست‌های اثرگذار باشد.
آمینه الحجری ادامه داد: جای هیچ انکار نیست که این شهر تاریخی تمام این الزامات را در خود جای‌داده است مشهد شهری است که در طول دوران اسلامی و تحت حاکمیت سلسله‌های متعدد همواره قدرت خود را حفظ کرده است.
وی گفت: این فعالیت‌های فرهنگی مختلف منجر به پیشرفت‌های قابل‌توجه در زمینه‌های مختلف به‌ ویژه در فرهنگ به معنای واقعی کلمه شده است، این پیشرفت جایگاه مشهد را در آموزش فرهنگ، علم، ادبیات، دانش و هنر و رفاه انسانی و نقش معنوی انسانی ارتقا بخشیده است و به همین دلیل مشهد همواره نفوذ مستمری را در تکامل و پیشرفت فرهنگ بشری ایفا کرده است.
آمینه الحجری  بیان کرد: این نقش و جایگاه امروزه دارای اهمیت دوچندان است چراکه مشهد به‌عنوان دومین مقصد گردشگری زیارتی با بیش از ۲۰ میلیون مسافر در سال است.
وی ادامه داد: جذابیت این شهر به‌واسطه جو معنوی آن است به دلیل وجود بارگاه امام رضا، مقبره هارون‌الرشید و دین‌شناسی که عارف مشهور ابو حامد غزالی است.
معاون دبیر کل آیسسکو گفت: شهرت دیگر مشهد مدیون فرش‌های شناخته‌شده‌اش در جهان و تنوع فرهنگی انعطاف‌پذیری این شهر است که اقلیت‌های مذهبی و قومی در آن با هماهنگی زندگی می‌کنند.
وی ادامه داد: با عنایت به مهارت‌ها و تخصص فرهنگی که مشهد در طول سالیان آن‌ها را در خود جمع کرده است، ما بر این باوریم که این مناسبت در تمام سطوح خاص و ویژه است و در همین راستا ما بر این اعتقادیم که مشهد انشاءاالله برپایی رویدادهای فرهنگی را در این سال  ادامه خواهد داد.
آمینه الحجری  گفت: به خاطر چنین دلایلی ما در اینجا مراسم مشهد در سال ۲۰۱۷ را آغاز می‌کنیم تا به این شهر درخشندگی مضاعف فرهنگی را اهدا نماییم و در انتظار مناسبت‌های فرهنگی مشابه در آینده باشیم.

گفتنی است؛ در این مراسم پروتکل مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام از طرف دبیر کل آیسسکو توسط معاون ایشان خانم آمینه الحجری تقدیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران شد که در ادامه وزیر ارشاد این پروتکل را به استاندار خراسان رضوی و شهردار مشهد تقدیم کرد.
همچنین وزیر ارشاد تندیس و هدیه‌ای را  به دبیر کل اییسکو و به نمایندگی به آمینه الحجری  اعطا کرد، هم‌زمان در این مراسم از تمبر یادبود مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام با حضور معاون دبیر کل آیسسکو، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، حسین فریدون، معاون زنان رئیس‌جمهوری شهین دخت مولاوردی رونمایی شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج + دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن