اسلاید شوستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامی

آماده تبادل اطلاعات و تجربیات با شهرهای اسلامی هستیم

کد خبر : 9134

مشاور عالی شهردار مشهد در خصوص توانمندی‌های پایتخت فرهنگی جهان اسلام در زمینه مدیریت پروژه‌های کلان، به جذب سرمایه از روش های متعدد اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: شهرداری مشهد توانسته است با جذب سرمایه‌های خرد و کلان در بخش‌های مختلف پروژه‌های مختلفی را طراحی و اجرا نماید.

به گزارش صبح مشهد به نقل از سایت اطلاع رسانی ستاد شهری مشهد ۲۰۱۷، همزمان با آغاز آیین افتتاحیه رسمی رویداد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام، شهرداری مشهد میزبان شهردار نواکشوت کشور موریتانی بود.
در این نشست که با حضور علی اصغر عنابستانی و خانم متی حمدی برگزار شد،  دو طرف به معرفی و بیان ظرفیت‌های شهری و فرصت‌های متقابل بین این دو شهر بزرگ جهان اسلام پرداختند. جانشین شهردار در امور پایتخت فرهنگی جهان اسلام، ضمن معرفی مشهد به عنوان بزرگترین کلانشهر مذهبی جهان افزود: به دلیل وجود مضجع منور رضوی سالانه میزبان میلیون‌ها مسلمانان از اقصی نقاط جهان هستیم و این نشان دهنده علاقه‌مندی همه مسلمانان به اهل بیت (ع) است. وی همچنین میزبانی از زائران را برای مردم فرهنگ دوست مشهد افتخار دانست و تاکید کرد: این عامل می‌تواند موجب نزدیکی فرهنگی دو کشور و تحکیم روابط فی مابین شود.
عنابستانی همچنین در خصوص توانمندی‌های شهری مشهد در زمینه مدیریت پروژه‌های کلان به جذب سرمایه از طرق مختلف اشاره کرد و افزود: شهرداری مشهد توانسته است با جذب سرمایه‌های خرد و کلان در بخش‌های مختلف پروژه‌های مختلفی را طراحی و اجرا نماید که پروژه قطار شهری از جمله این طرح ها بوده که با مقداری کمک‌های دولتی در حال انجام است.
وی ضمن اعلام آمادگی برای انتقال تجربیات مدیریت شهری مشهد در حوزه‌های مختلف، با ارائه پیشنهاد برگزاری جلسات آموزشی در شهر مشهد افزود: با توجه به زمینه‌های فرهنگی و مذهبی مشترک در ایام دهه کرامت و میلاد حضرت رضا (ع)، خادمین حرم مطهر با هدف گسترش تعاملات فرهنگی و پیوند قلوب به موریتانی اعزام شوند.
مشاور عالی شهردار مشهد، صنایع و هنرهای دستی را از دیگر نقاط مشترک دیگر دو شهر اسلامی مشهد و نواکشوت دانست و پیشنهاد ایجاد بازارچه تخصصی صنایع دستی در دو شهر را مطرح نمود که با استقبال شهردار پایتخت موریتانی مواجه شد.
خانم متی حمدی، شهردار نواکشوت کشور موریتانی نیز در این نشست با اشاره به چالش‌های پایتخت کشور متبوع خود در مواجه با مساله پسماند، دفع آب‌های سطحی و بهبود حمل و نقل و ترافیک، خواستار انتقال تجربیات و فناوری‌های شهرداری مشهد  به این شهر شد.
وی با اشاره به حضور و فعالیت علمای اسلامی در موریتانی، نواکشوت را مرکزی برای گسترش اسلام در قاره آفریفا ارزیابی کرد و افزود: نواکشوت در حوزه فرهنگ، شعر، موسیقی و صنایع دستی نیز همانند مشهد، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
حمدی در خصوص فعالیت‌های اقتصادی بین‌المللی این شهر به ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی نواکشوت در مادرید، پایتخت اسپانیا اشاره کرد و از آمادگی موریتانی برای گسترش تعاملات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران و به ویژه شهر مشهد خبر داد. وی با ابراز خرسندی از توانمندی‌ها و تجارب شهرداری مشهد افزود: تجربه‌های مدیریت شهری شما برای ما حائز اهمیت است و امیدواریم پل ارتباطی مستمری میان ما و شما ایجاد شود.
در پایان این نشست، عنابستانی با اشاره به برگزاری اجلاس شهرداران جهان اسلام طی ماه های  آینده خواستار توسعه روابط و آماده‌سازی زمینه‌های همکاری شد و اظهار امیدواری نمود همزمان با برگزاری اجلاس شهرداران جهان اسلام، شاهد آغاز فعالیت‌های اجرایی مشترک بین این دو شهر اسلامی باشیم.

گفتنی است جمهوری اسلامی موریتانی، کشوری در شمال غربی آفریقا به پایتختی نوآکشوت است و بندر نواذیبو نیز دومین شهر مهم این کشور می‌باشد.

مساحت موریتانی یک میلیون و سی هزار و هفتصد کیلومتر مربع است که نود درصد آن را صحرا پوشانده‌است. جمعیت این کشور ۳ میلیون نفر متشکل از عرب از قبایل بنی حسان، هلالی و بنی سلیم، و اقوام آمازیغ (بربر) و سیاهپوست است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن