اسلاید شوستون اصلیپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

اقتصاد دانش بنیان محور فعالیت ها/داروهای مورد نیاز همه در داخل تولید شود

کد خبر : 8979

به منظور توسعه و تقویت تعاملات علمی و پژوهشی در عرصه اقتصاد دانش بنیان، تفاهم نامه همکاری میان آستان قدس رضوی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضا رسید.

به گزارش صبح مشهد به نقل از آستان نیوز بر اساس این تفاهم نامه که توسط دکتر فرهاد رهبر دبیر کارگروه اقتصادی آستان قدس رضوی و دکتر علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضا رسید، مقرر شد با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری زمینه عرضه و تقاضای علوم نوین و کاربردی در آستان قدس رضوی و شرکت های تابعه ایجاد شود و در حوزه های علوم پزشکی، کشاورزی و تولیدات صنعتی تعاملات و همکاری های دو طرفه توسعه و افزایش یابد. حجت الاسلام و المسلمین «سید ابراهیم رئیسی» تولیت آستان قدس رضوی در این جلسه که با حضور دکتر «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، «علیرضا رشیدیان» استاندار خراسان رضوی و «سید حسن علم الهدایی» رئیس پارک علم و فناوری خراسان در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد، با بیان این که سرمایه حقیقی برای هر مجموعه ای فکر و اندیشه خلاقانه نیرو های انسانی است، گفت: خداوند متعال نعمات بسیاری به کشور ما عنایت کرده که یکی از مهم ترین آن ها نیروی جوان، توانمند و بااستعداد است؛ باید مسئولان با برنامه ریزی، شرایط استفاده مطلوب از این ظرفیت ها را فراهم آورند. وی بر توسعه اقتصاد دانش بنیان به عنوان اساس اقتصاد مقاومتی در آستان قدس رضوی تاکید و اظهار کرد: در راستای دستور مقام معظم رهبری مبنی بر ساماندهی اقتصادی آستان قدس رضوی، ساماندهی بر اساس اقتصاد دانش بنیان برنامه ریزی شده و در این زمینه اولویت اقدامات ما رفع مشکلات مردم و گره گشایی از مشکلات محرومان است.
ورود به تولید دارو های مورد نیاز کشور بسیار اهمیت دارد
حجت  الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: در حوزه سلامت متاسفانه برخی دارو های مربوط به بیماری های خاص از خارج کشور با هزینه های گزاف وارد می شود که تهیه آن برای بیماران و خانواده های آن ها مصیبتی افزون بر آلام بیماری است. بنابراین ورود به عرصه تولید دارو های مورد نیاز کشور، با نیت گره گشایی از مشکلات بیماران به ویژه محرومان بسیار اهمیت دارد. تولیت آستان قدس رضوی همچنین علوم زیست فناوری و کشاورزی را عرصه هایی عنوان کرد که توجه به آن می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات کشور شود.
ورود به عرصه اقتصاد دانش بنیان اولویت آستان قدس رضوی
وی افزود: امروز ورود به عرصه اقتصاد دانش بنیان برای کشور ما یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و آستان قدس رضوی در ساماندهی اقتصادی، این نوع اقتصاد را در اولویت اقدامات خود قرارداده است. تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی برای ورود به عرصه علوم نوین، ابراز کرد: پیش از این که ساماندهی اقتصادی بر اساس دانش در آستان قدس رضوی آغاز شود، باید ابتدا لزوم استفاده از آن برای کارکنان و لایه های مختلف مدیریتی این بارگاه نورانی تبیین و حس نیاز در آنان ایجاد شود. اگر این مهم اتفاق نیفتد، هیچ گاه تحرک اقتصادی مبتنی بر علم نیز به وقوع نخواهد پیوست.
حجت  الاســــــــلام والمســــــلمین رئیســـــی سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان را زیربنایی و بنیادی دانست و با اشاره به مشکل اشتغال جوانان، گفت: امروز بیشترین درخواست ارسالی به آستان قدس رضوی مربوط به حوزه اشتغال است و عدم توانایی برای پاسخ مثبت به این درخواست ها یکی از رنج آورترین موضوعات برای ماست؛ قطعا باید در حوزه رفع مشکل اشتغال جوانان اقدامات اساسی انجام گیرد که بر عهده دولتمردان و سیاست های کلان کشور است، اما آستان قدس رضوی نیز به نوبه خود تلاش می کند تا حد توان زمینه اشتغال را برای جوانان افزایش دهد. وی با بیان این که یکی از اهداف ورود آستان قدس رضوی به حوزه اقتصاد دانش بنیان ایجاد زمینه های جدید اشتغال برای جوانان است، اظهار کرد: تلاش می کنیم زمینه اشتغال را در شرکت های تابعه آستان قدس با مطالعه و پشتوانه علمی و استفاده از نیرو های متخصص افزایش دهیم. تولیت آستان قدس رضوی همچنین اقتصاد دانش بنیان را حرکت و نهضتی جدید در فعالیت های اقتصادی آستان قدس رضوی معرفی کرد.
فکر و اندیشه، سرمایه حقیقی در اقتصاد دانش بنیان
همچنین در ابتدای این دیدار دکتر «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در سخنانی سرمایه حقیقی در اقتصاد دانش بنیان را فکر و اندیشه انسان ها دانست. وی با بیان این که آستان قدس رضوی با ورود به عرصه صنعت دانش بنیان می تواند پایگاهی را برای تبدیل ایده ها به محصول در مشهد مقدس ایجاد کند، گفت: هرچه در جذب مغز ها و استعداد های برتر موفق تر عمل کنیم به همان اندازه پیشرفت و توسعه بیشتری را شاهد خواهیم بود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن