اسلاید شوستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامی

استفاده مطلوب از فرصت مشهد ۲۰۱۷/ تعامل با جهان اسلام و ارائه الگو

کد خبر : 8593

وجیدجلیلی در گردهمایی«بررسی نقش مساجد مشهد در تحقق پایتختی فرهنگی جهان اسلام» که در فرهنگسرای امت برگزار شد؛ با بیان این که در برخی نقاط مشهد و حتی در مجموعه کارهای شهرداری گاهی کمترین نشانه از اسلامی و ایرانی بودن وجود ندارد؛ گفت: متاسفانه در مواردی شاهدیم که نگاه افسارگسیخته بی تعهد و اسلام‌زدا در مورد هویت مشهد وجود داشته است.
به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد، معاون فرهنگی اجتماعی شهردار مشهد در این گردهمایی با تأکید به اهمیت هم‌افزایی بین مساجد و نهادهای فرهنگی مانند فرهنگسراها، گفت: برخی از مساجد دارای تجربیات موفقی هستند که باید خیلی جدی برای انتقال آن به سایر فعالان مسجدی و فرهنگی سازوکار پیش بینی کرد.
وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی ویژه در مساجد، ابراز کرد: ظرفیت مساجد، ظرفیت بزرگی است که نباید از آن غفلت کرد؛ تقویت مساجد و روحیه مسجدی امروز یک اولویت است. وقتی در نهاد‌های سازمانی و دولتی کارهای فرهنگی با هزینه فراوان و بروکراسی زیاد انجام می شود؛ اما همین فعالیت‌ها در مساجد با روحیه مسجدی کیفی‌تر و با برکت‌تر و با صرف هزینه کمتری انجام ‌می‌شود؛ تقویت مسجد ضرورت می‌شود.
جلیلی به ضعف در انتقال تجربیات در نهادهای فرهنگی اشاره و بیان کرد: در انتقال تجربیات ضعف داریم؛ گاهی در یک محله دو مسجد ارتباط کمی با هم دارند، ما باید بتوانیم این تجربیات را منتقل کنیم.
وی با اشاره به فرصت رویداد مشهد ۲۰۱۷ و معرفی این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی و معنوی، گفت: این فرصت خوبی است که باید از آن استفاده کنیم؛ اما بدانیم که اگر می‌خواهیم برای مشهد کار کنیم باید ببینیم در کجای تاریخ مشهد قرارداریم؟ ۲۰ سال قبل کجا بودیم و ۲۰ سال آینده در کجا هستیم؟ حاشیه‌ها از جمله حاشیه فرهنگی حاشیه اقتصادی اجتماعی در شهر چگونه است؟
وی مساجد را سنگر خواند و گفت: وقتی مساجد سنگر هستند باید نسبت آن‌ها با جبهه روشن باشد.
جلیلی افزود: افراد زیادی برای هویت مشهد فکر و برنامه‌ریزی و برخی گاه توطئه کرده‌اند؛ البته کارهای خوبی هم انجام شده اما هنوز راه درازی در پیش است.
وی در ادامه به رقابت مکاتب و سبک زندگی‌های مختلف در جهانی شدن اشاره و ابراز کرد: فکر نکنیم که فقط ما تمدن جهانی داریم بسیاری از مکاتب و سبک زندگی‌های مختلف هستند که در تلاش برای جهانی شدن هستند.
جلیلی به ضرورت تعامل با جهان تأکید و ابراز کرد: با توجه به افزایش تکنولوژی و ابزار ارتباطی اگر راهبرد مبنایی و تئوریک برای تعامل با جهان نداشته باشیم، دیگرانی هستند که راهبرد، فکر و ابزار دارند و خواهید دید که نسل ما را هدایت می‌کنند.

 تعامل با جهان اسلام و ارائه الگو
جلیلی رهبر معظم انقلاب را الگوی خوبی برای هویت جهانی در مشهد دانست و ابراز کرد: برای جهانی شدن ایشان را باید الگو قرار داده و ببینیم نگاه جهانی ایشان چگونه است.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد به افق جهانی رهبر معظم انقلاب اشاره و ابراز کرد: نمونه‌های زیادی از سبک و سیره ایشان در این رابطه وجود دارد از جمله در بخشی از خاطرات رهبری هست که در زندان خبر درگذشت جمال عبدالناصر یا سید قطب را به ایشان داده‌اند و ایشان به این خاطر بسیار گریسته‌اند یعنی احساس تعلق ایشان نسبت به امت اسلامی در این حد است که با افرادی از مذهب دیگر یا حتی شعارهای دیگر هم اشتراک ایجاد کرده‌اند.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب در فضای ۵۰ سال قبل کتاب متفکران جوان مصری را ترجمه و روی اشتراک‌های بین مسلمانان تأکید داشتند حال آن که در برخی از مدارس علمیه بین شیعه و سنی فاصله گذاری می شود.
جلیلی با تأکید به وحدت بین مسلمانان خاطرنشان کرد: همان اندازه که از وهابیت افراطی و داعشی‌ها به خاطر مبانی آن‌ها احساس خطر می‌کنیم باید به همان اندازه به اهل سنت معتدل و محب اهل بیت(ع) نزدیک شویم.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد تصریح کرد: ما باید برای تعامل با جهان اسلام مبانی داشته باشیم و تلاش شود این تعامل پر رنگ‌تر شده و الگو ارائه دهیم.
مساجد خود را واحدی از جهان اسلام بدانند
وی با اشاره به فعالیت‌ها و تجربیات مساجد گفت: مساجد شهر باید در جهتی حرکت کنند تا محبت عمیق‌تری با اهل بیت پیدا کرده و به ترازی برسند که برای هر کسی که وارد مشهد می شود؛ الگو باشند و تجربیات خود را به جهان ارائه دهند.
جلیلی گفت: مساجد مشهد فرصت خاص و ویژه‌ای دارند؛ هر مسجد در مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام نباید خود را تنها یک مسجد در یک محله بداند بلکه باید واحدی در جهان اسلام بداند و با این دیدگاه فعالیت کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن