ستون اصلیسیاسی

مطالبه از شهرداری بنام کتابخانه، به کام مدیران نجومی

کد خبر : 8448

یکی از اعضای شورای شهر مشهد در یادداشتی نسبت به عملکرد برخی ادارات دولتی در مشهد درخصوص شکایت از شهرداری و مطالبه وجوهی تحت عنوان حمایت از کتابخوانی انتقاد کرده است.به گزارش صبح مشهد محمد عامری فرد؛ عضو شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در یادداشتی از برخی نهادهای دولتی به ویژه در خصوص قانون پرداخت یارانه کتاب وکتابخوانی از بودجه شهرداری انتقاد کرد.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی یکی از اهداف مدیریت شهری است و شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد با گسترش فرهنگسراها، ایجاد کتابخانه ها و حمایتهای مختلف از دستگاههای فرهنگی شهر از جمله آموزش و پرورش و سایر دستگاههای ذیربط در امر رسیدگی به امور فرهنگی جامعه همواره همکاری صمیمانه ای را با دستگاههای دولتی و غیردولتی داشته است. از طرفی با احترام به ماده ۶ قانون تاسیس نحوه ی اداره ی کتابخانه های عمومی کشور مصوب سال ۱۳۸۲ که مقرر داشته است: شهرداری ها مکلفند همه ساله حداقل نیم درصد از درآمدهای خود را بمنظور اداره ی امور کتابخانه ها دراختیار انجمن های کتابخانه های عمومی شهر مربوطه قرار دهند، شهرداری مشهد همواره مبالغ قابل توجهی را در امر فرهنگ سازی و توسعه ی فرهنگ کتاب و کتابخوانی مصرف نموده است و آمادگی داشته در تعاملی سازنده درجهت اجرای صحیح قانون فوق با نهادهای ذیربط همکاری نماید. البته در برابر زیاده خواهی ها و درخواستهای خلاف قانون و تفسیرهای ناصحیح از قانون واکنش نشان داده است.
شهردار محترم مشهد بارها با گلایه از برخی مسئولین که هزینه های شهرداری در امر کتابخانه ها را نادیده می گیرند و علاوه بر آن تقاضای ۰/۵ % سهم از درآمد شهرداریها را دارند فرموده اند اگر مسئولین ذیربط بپذیرند شهرداری مشهد حاضر است مسئولیت ساماندهی و توسعه واداره امور کتابخانه های شهر مشهد را یکجا بپذیرد و یا اینکه حاضر است تمام کتابخانه های تحت سرپرستی خود را به آنها واگذار کند.

در مملکتی که قانون حاکم است اقدامات غیرقانونی آن هم ازسوی برخی نهادهای دولتی پذیرفته شده نیست. برداشت یکطرفه مبالغی کلان از حساب شهرداری مشهد امری کاملا غیرقانونی است.
در سالهای۹۰و۹۴ در اقدامی ظالمانه حدود ۳۰ میلیارد تومان از حساب شهرداری مشهد برداشته شده است.طبق ماده ۶ قانون تاسیس و نحوه ی اداره ی کتابخانه های عمومی کشور باید مبلغ نیم درصد درآمد شهردای ها به حساب انجمن کتابخوانی های عمومی شهر مربوطه واریزشود و برای کتابخانه های آن شهرهزینه شود و تصرف پول شهروندان مشهد و هزینه نامعلوم آن درمحل نامشخص خلاف قانون است و من به عنوان نماینده مردم مشهد در شورای اسلامی شهر مشهد از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضا می کنم محل هزینه پولهایی که به نام کتابخانه های عمومی از حساب مردم مشهد برداشته شده است را گزارش نمایند.
آیا برای پرداخت حقوقهای نجومی مصرف شده یا برای گسترش امر کتابخانه های مشهد؟ چه میزان از مبلغ کسر شده از حساب شهرداری به مشهد بازگشته است؟
درشرایط عمومی کشورکه بسیاری از امور و اختلافات با تعامل و هماهنگی حل می شود نمی دانم چرا نهاد کتابخانه های عمومی کشور حاضر شده است مبلغ ۱۳ میلیارد از پول بیت المال را به عنوان حق الوکاله به وکیل خود بیردازد تا بر علیه شهرداری تهران و مشهد اقامه دعوا نموده در مطالبه ای غیر واقعی با چشم بستن بر حقایق برای سالهای ۸۳-۸۴-۸۵-۸۶-۸۷-۸۸-۸۹-۹۱-۹۱ مبلغ ۴۱ میلیارد تومان تنها از شهرداری مشهد مطالبه نماید.
من در ابتدا از استاندار محترم و فرماندار معزز درخواست می کنم که در برابر مسئولیتی که نسبت به مردم مومن و انقلابی شهر مشهد بویژه اقشار متوسط و ضعیف جامعه دارید، نگذارید بنام مقدس کتاب و کتابخوانی فشار مضاعفی برشهروندان این شهر مقدس وارد شود ونگذارید فضای شهری که بشدت به آرامش، تفاهم و همدلی نیاز دارد تا درجهت تامین زیرساختها وبرگزاری رویدا د مشهد ۲۰۱۷ گام بردارد بسمت التهاب پیش رانده شود .
یقینا اگر شهرداری مشهد محکوم به پرداخت ۴۱ میلیارد تومان مورد مطالبه دادخواست نهاد کتابخانه های کشور شود باید این مبلغ را از محلی تامین نماید. از طرفی باتوجه به وضعیت اقتصادی و معیشت اقشار ضعیف شهر و شرایط حاکم بر درآمدهای شهرداری به هیچ وجه صلاح نیست که این مبلغ کلان از جیب این مردم محروم تامین اعتبار گردد. لذا با توجه به اینکه شهرداری مشهد از دستگاههای دولتی غریب به ۳ هزار میلیارد تومان مطالبه معوق دارد ناگزیر است که مبلغ موردنیاز را از این محل تامین نماید.

به شهردارمحترم مشهد توصیه می نمایم به وظایف قانونی خویش عمل نموده ودرجهت تامین درآمدهای موردنیاز شهر نیم نگاهی به بدهی های انباشته شده دستگاههای دولتی بیاندازد. مردم ونهادها دستگاههای دولتی و غیر دولتی همه باید دربرابر قانون یکسان باشند. دراخذ مطالبات قانونی تبعیض جایز نیست. سوال من ازشهردار محترم این است چرا تاکنون نسبت به مطالبه حقوق بر حق شهر و شهروندان از دستگاههای دولتی اقدام نکرده اید. آیا اعمال سخت گیرانه قانون فقط برای افراد بی پناه جامعه است؟ آیا دستگاهای اداری و دولتی و نهادهای وابسته به دولت که از محل اخذ مطالبات مردم مشهد به درآمدی می‌رسند نباید حق وحقوق شهرداری را بپردازند؟ درشرایطی که مشاهده میکنیم سالانه درآمدهای کسب
شده ی ازاین شهر به دستگاههای بالا دستی و یاخزانه فرستاده می شود تا بر کارنامه ی ارزشیابی عملکرد مدیران مربوطه مهر افتخاری زده شود.
من از دستگاه عدالت گستر و همیشه هوشیار قضایی استدعا دارم که کمیته ای را موظف به رسیدگی به اینگونه ادعاها و برداشتهای یکسویه از قانون، نحوه محاسبه و میزان محاسبه درآمدهای شهرداریها و محل مصرف دقیق و قانونی حقوق کتابخانه ها بنمایند.
از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تقاضا میکنم تا در برابر حرکاتی که ازسوی دولت محترم برعلیه شهرداری ها اغاز شده و به طرق مختلف منابع درآمدی شهرداریها را نشانه گرفته اند عکس العمل مناسب نشان دهند. باتوجه اینکه پس ازگذشت ۳۴ سال از ابلاغ قانون خودکفایی شهرداریها هنوز تکلیف لایحه ی درآمدهای پایدار شهرداریها مشخص نشده است و شهرداریها برای تامین درآمد لازم برای اداره شهرها بلاتکلیف مانده اند، سهم کامل درآمد شهرداریها ازمحل مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمیشود ، سهم واقعی شهرداریها از محل درآمد حاصله از جرایم راهنمایی رانندگی پرداخت نمیشود، در امور زیر ساختهای حمل نقلی شهر دولت به تعهدات کامل خود عمل نمیکندو ازطرفی با پرداخت حق الوکاله سنگین ۱۳ میلیاردی به وکیل به چه هدفی می خواهند برسند؟ مطالبه از شهرداری بنام کتابخانه،به کام چه کسی ؟
معتقدیم عرصه فرهنگ کتابخوانی محله مناقشات سیاسی نیست.

بنابه اخبار مطرح در محافل مختلف، برخی از سردمداران اصلاحات در تریبون های سخنرانی خود از طرح ریزی برنامه های هماهنگ، دقیق و متنوع تا روز انتخابات سخن به میان آورده و در تصور ساده اندیشانه خویش با شکست رقیب وعده ی تسخیر شوراهای اسلامی شهرها راسر داده و با خوش خیالی سخن از مهره داغ کردن اصولگرایان میکنند.
شایدفشارهای مضاعف و مستمر برعلیه شهرداری تهران به بهانه ی پرونده ی املاک، یا اتهام برعلیه ریاست محترم قوه ی قضاییه، ویااتهام بر علیه شهردار محترم مشهد بنا به ادعاهای واهیی وزارت راه و شهرسازی و یا برگزاری میتینگ سیاسی در روز اربعین در مشهد و اهانت به مسئولین و بزرگان شهر،و یا طرح دعوا برعلیه شهرداری مشهد و تهران به بهانه ی حمایت از کتاب کتابخوانی،…. ازجمله سناریو های از ییش طراحی شده آنان می باشد؟برای اینده چه طرح هایی را باید به نظاره بنشینیم؟

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن