اسلاید شوستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامی

دیپلماسی عمومی و شهری نقطه جبران کننده ضعف های دیپلماسی رسمی

کد خبر : 8320

ابتکار جالب دبیرخانه ستاد شهری مشهد ۲۰۱۷ در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری امسال موجب شد در آستانه سال ۲۰۱۷ میلادی و معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی، تریبونی در اختیار شهروندان به ویژه نخبگان حوزوی و دانشگاهی، پژوهشگران، مسئولین نهادها، مدیران استانی و سایر عموم مردم قرار گیرد تا فارغ از هر گونه تشریفات اداری و پروتکل‌های مرسوم، به بیان دیدگاه ها و نظرات خود نسبت به موضوع مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام پرداخته و رسانه ها آن را بازتاب نمایند.
به گزارش صبح مشهد یکی از مهمانان ویژه این نشست علی اصغر عنابستانی مشاور عالی شهردار مشهد بود.وی در سخنانی با اشاره به این که، به رویداد مشهد ۲۰۱۷  باید به عنوان فرصت ویژه بین المللی نگریسته شود افزود، یک سال تربیون به صورت اختصاصی در اختیار نظام جمهوری اسلامی است تا اهداف، آرمان، داشته ها و هویت ایران و اسلام را به جهان عرضه کند.

وی با بیان اینکه بهره گیری از پایتختی فرهنگی جهان اسلام راهی برای حل مشکل دیپلماسی رسمی است، اظهار کرد: دیپلماسی عمومی و شهری قطعا نقطه جبران کننده ضعف های ما در دیپلماسی رسمی هستند بویژه ضعف هایی که امروز در دیپلماسی رسمی در تعامل با بخش زیادی از دنیا بویژه جهان اسلام داریم.

مشاور عالی شهردار مشهد در ادامه با اشاره به وجود ظرفیت های متعدد در مشهد؛ بیان کرد: رویداد مشهد ۲۰۱۷ می تواند آغازی برای تبدیل شدن مشهد مقدس به مقصد و پایانه گردشگری اسلامی و سکوی پرتابی به سمت اهداف والا باشد.

وی تصریح کرد: اگر از فرصت بی نظیر پایتخت فرهنگی جهان اسلام استفاده شود، مشهد می تواند به مرکز تولید علوم اسلامی، قطب تولید صنایع فرهنگی در دنیای اسلام و بسیاری از اتفاقات  دیگر تبدیل شود.

وی عنوان کرد: در کمتر از یک ماه مانده به سال ۲۰۱۷ متاسفانه هنوز مسئله و اهمیت پایتخت فرهنگی جهان اسلام از جانب عده زیادی از دست اندرکاران و مسئولین جدی گرفته نشده است.
عنابستانی افزود: امروز همه ایران اعم ازبخش خصوصی، عمومی، فرهنگی و اقتصادی باید موضوع اصلی شان پایتخت فرهنگی جهان اسلام باشد و این مسئله یک گفتمان غالب ملی شود.
در ادامه، لزوم استفاده از فرصت مشهد ۲۰۱۷ برای رشد و تعالی مشهد در ابعاد مختلف و زمینه سازی شکل گیری تمدن نوین اسلامی با الهام از فرهنگ رضوی در جهان اسلام، دوری از هرگونه شعار و حرکت های سیاسی، معرفی مزیت های فرهنگی مشهد از جمله استعدادهای قرآنی و هنر خوشنویسی، گفتمان سازی موضوع گردشگری اسلامی و سلامت، برگزاری هفته های فرهنگی مشهد در هشت کشور اسلامی از جمله مطالبی بود که مدیر کل ارشاد اسلامی، حجه السلام ملکوتی تبار مسئول نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی و جمعی از پژوهشگران، نخبگان حوزوی و دانشگاهی بیان نمودند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه + 17 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن