ستون اصلیپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

سه میلیون زائر به مشهد مشرف شدند

کد خبر : 8193
در روزهای پایانی ماه صفر، مشهدالرضا(ع) میزبان خیل زائران و عزادارانی بود که برای حضور در آیین باشکوه عزاداری سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) و شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) میهمان مردم مشهد شدند.

به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان، بر اساس اعلام معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری، در ۱۰ روز پایانی ماه صفر ۳ میلیون و ۵۲۱ هزار زائر و مسافر وارد مشهد شدند. «محمد حسن واحدی» معاون زیارت، «حسین رضایی» سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا (ع) و همچنین «ابراهیم نصری» مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، اطلاعاتی به شرح زیر، در این باره ارائه کردند:
* ۳ میلیون و ۵۲۱ هزار زائر و مسافر از بیستم تا ظهر روز ۲۹ ماه صفر وارد مشهدالرضا (ع) شدند. از این تعداد سه میلیون و ۲۲۳ هزار نفر زائرانی هستند که با وسایل حمل و نقل ریلی، جاده ای و هوایی وارد مشهد شدند که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۳ درصدی دارد.
افزایش ۱۳ درصدی تعداد زائران پیاده
* از ۱۸ تا ۳۰ صفر، ۲۹۸ هزار و ۱۸۱ زائر پیاده از ۶ محور قوچان، نیشابور، تربت حیدریه، فریمان، سرخس و کلات با ۲۰۶۰ کاروان از ۱۹ استان کشور وارد مشهد شدند که ۴۱ درصد زن و بقیه مرد بودند. این تعداد نسبت به سال قبل ۱۳ درصد رشد داشته است.
* تعداد ایستگاه های صلواتی در مسیر های مختلف ۲۶۰ ایستگاه بود که بزرگ ترین آنها ایستگاه خادمان آستان قدس با ظرفیت خواب بیش از ۵۰۰۰ نفر در ملک آباد بود و کوچک ترین آن در مسیر جاده فریمان توسط یک خانواده روستایی ایجاد شده بود.
* بزرگ ترین کاروان های زیارتی پیاده، هیئت رهپویان ولایت  از نیشابور با ۳۰۰۰ نفرخانم  و دانشجویان دانشگاه های کشور با ۱۸۰۰ نفرو کوچک ترین کاروان هیئت غریبان الرضای کاشان  با ۲۲ نفر بود.
* تعداد کاروان های اهل سنت ۸ کاروان با ظرفیت ۱۰۰۰ نفر و تعداد زائران خارجی( در قالب کاروان)  از کشورهای افغانستان، ترکیه و عراق ۴۰۹۰ نفر بود.
* توجه ویژه آستان قدس رضوی به زائران پیاده با ایجاد ۱۴ ایستگاه جاده ای و بیش از ۴۰ محل اسکان شهری، ایجاد ایستگاه های میزبانی از زائران در مبادی ورودی توسط شهرداری مشهد، پذیرایی از زائران در ۳۰ مدرسه با مسئولیت دانش آموزان، مسئولان مدارس و خانواده ها، خدمت بیش از ۱۵۰۰۰ خدمه در جمعیت خدمتگزار زائران پیاده، رفع مشکل آبرسانی  به ایستگاه های بین شهری با تشکیل هیئت سقا های رضوی و اعزام پاکبانان افتخاری  تا شعاع ۱۰ کیلومتری مشهد و اعزام اتوبوس های شهری برا ی برخی مسیرها از جمله فعالیت های شاخص امسال بود.
* آمار ثبت نام در سامانه جهاد خدمت با هدف خدمت مردم مشهد به زائران، امسال به بیش از ۵۱ هزار نفر رسید.
وضعیت حمل و نقل و اسکان زائران
* ۲۴۰ مرکز اسکان در مشهد با ظرفیت ۱۱۰ هزار نفر برای پذیرایی از زائرانی که محل اقامت نداشتند توسط واحد اسکان جمعیت خدمتگزار زائران فعال شد. از این تعداد ۱۸۰ باب مدرسه و بقیه، حسینیه ها و سالن های ورزشی و منازل مردم متدین مشهد بود که زائران از ظرفیت ایجاد شده (۷۵۴۲۰ نفر) با اقامت ۳ روزه  و صبحانه، ناهار و شام و خدمات درمانی رایگان استفاده کردند. بقیه زائران مکان  اقامتی داشتند و یا پس از زیارت بارگاه منور رضوی،  مشهد را ترک کردند.
* ۶۸ درصد از این زائران و مسافران با وسایل نقلیه شخصی (رشد ۵ درصدی نسبت به سال ۹۴)، ۱۸ درصد با  وسایل عمومی جاده ای (یک درصد کاهش)، ۸ درصد با استفاده از وسایل ریلی (۸ درصد کاهش) و ۶ درصد از طریق ناوگان هوایی (۱۸ درصد افزایش) وارد مشهد شدند.
* ۶۱۳ هزار و ۲۵۷ وسیله نقلیه از ۲۱ تا ۲۹ صفر وارد شهر مقدس مشهد شد. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۵۳۵ هزار و ۱۱۴ وسیله نقلیه بوده، حدود ۱۵ درصد افزایش داشته است.
* از گنجایش هزار واحد اقامتی رسمی مشهد اعم از هتل، هتل آپارتمان و مهمانپذیر بیش از ۸۵ درصد اشغال شد. از گنجایش ۱۷ هزار و ۱۰۰ نفری خانه مسافرها نیز ۹۵ درصد، گنجایش ۲۰ هزار نفری حسینیه ها ۱۰۰ درصد، گنجایش ۹۰ هزار نفری مدارس ۱۰۰ درصد و گنجایش مهمانسراهای دولتی ۹۶ درصد در مشهد تکمیل شد.
* راه اندازی قرارگاه فرهنگی با محوریت آستان قدس در تمامی عرصه ها و حضور ۷۰۰ روحانی برای فعالیت فرهنگی و تبلیغی بین زائران بخشی دیگر از این تلاش ها بود.
* ظرفیت توزیع غذا بین زائران پیاده از ۶۰ هزار وعده در سال گذشته به ۳۰۰ هزار غذا در روزهای اخیر با مشارکت آستان قدس و جمعیت خدمتگزاران و اقشار مختلف مردم رسید.
* پذیرایی از زائران در محل پایانه مسافربری با پخت ۱۰ دیگ شله مشهدی توسط خیران، به مدیریت حج و زیارت از دیگر اقدامات بود.
همچنین جشن شکرگزاری خدمت به زائران امام رضا(ع) با حضور شهردار، رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، شماری از مسئولان استانی و مدیران ارشد شهری و همچنین پاکبانان، رانندگان حمل و نقل درون شهری، آتش‌نشانان، کارگران سازمان مپ، کارگران حوزه فضای سبز و همچنین خادمان افتخاری زائران پیاده امام رضا(ع)برگزار شد.
* بر اساس اعلام مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، با توجه به حجم بالای زائران در مشهد مقدس، روز گذشته نیز ترافیک محور آزادراه مشهد-باغچه، نیمه سنگین گزارش شد.
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده − چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن