: کدخبر
7803
: تاریخ
۱۳۹۵/۰۸/۲۳

برجامی وجود ندارد؛ تنها صنایع هسته‌ای را تعطیل کردیم/فرصت “مشهد ۲۰۱۷” از دست رفت

0

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: برجامی وجود ندارد؛ ما صنایع هسته‌ای خود را تعطیل کرده‌ایم اما آمریکایی‌ها به هیچ کدام از تعهدهای خود عمل نکرده‌اند.به گزارش صبح مشهد به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، امیرحسین قاضی‌زاده‌ عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم مشهد در مجلس دهم است؛ حضور وی در حوزه انتخابیه مشهد سبب شد تا بتوانیم ساعتی را با وی در محل دفتر کار این نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کنیم.

مسائل مشهد مقدس و همچنین انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا محورهای عمده گفت‌وگوی خبرنگار تسنیم خراسان رضوی با امیرحسین قاضی زاده بود.

دیدگاه شما درباره انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید ایالات متحده آمریکا و تاثیر آن بر ایران چیست؟ آیا این انتخاب در برجام یا لغو آن نقشی دارد؟

قاضی زاده: بنا به فرمایش حضرت امام خمینی (ره) رابطه ما و آمریکا رابطه گرگ و میش است و دشمنی آنها با ما تمامی ندارد. انتخاب ترامپ یا کلینتون برای ما فرقی نمی‌کرد. برجامی نیز وجود ندارد؛ ما صنایع هسته‌ای خود را تعطیل کرده‌ایم اما آمریکایی‌ها به هیچ کدام از تعهدهای خود عمل نکرده‌اند. حال ترامپ از لغو برجام می‌گوید.

در هر صورت برجام تمام شده؛ از قبل تمام شده بود و فقط تظاهر یا عدم تظاهر به آن مطرح است. دولتمردان برای حفظ حرمت خود حرف از تاکید بر اجرای برجام می‌زنند چون در هر حال وعده‌هایی داده‌اند، کشور را پای میز مذاکره برده‌اند، ایران را وادار به دادن امتیازاتی کرده‌اند نظیر اینکه سانتریفیوژهای خود را جمع کنیم، قلب راکتور اراک را پر از بتن کنیم، آب سنگین را از کشور خارج کنیم و کاری کرده‌اند که دانشمندان هسته‌ای ما از خارج بروند بنابراین باید با این سخنان، خود را توجیه کنند.

از انتخابات آمریکا فاصله بگیریم. به عنوان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون بهداشت و درمان، در مورد وضعیت بیمه‌های درمانی و این مسئله که در صحبت‌هایی که قبلی خود گفته‌اید نظام تعرفه‌های پزشکی نیاز به اصلاح دارد توضیح دهید.

قاضی زاده: در نظام تعرفه گذاری فعلی ما، خرید خدمات مبتنی بر بیماری است. به عبارتی وقتی فرد بیمار می‌شود و به پزشک مراجعه می‌کند، پزشک به ازای ویزیت و درمانی که برای بیمار انجام می‌دهد سود می‌برد. در واقع در یک نظام پزشکی درمان محور، سود جامعه پزشکی در بیماری مردم است در حالی که باید مبتنی بر حفظ سلامت مردم باشد.

خرید راهبردی بر این اساس است که برای مثال مسئولیت سلامت و درمان ۱۰ هزار نفر به یک تیم پزشکی که شامل پزشک، پرستار، دندانپزشک و غیره سپرده می‌شود به نحوی که این تیم پزشکی از افراد مذکور مراقبت کنند که بیمار نشوند و اگر بیماری ایجاد شد افراد را درمان کنند که در قبال این خرید این خدمت تیم پزشکی دستمزد دریافت می‌کنند و برعملکرد آنها نظارت می‌شود.

در این کار ممکن است فردی به عنوان لیدر گروه انتخاب شود که در دنیا با عنوان «پزشک خانواده» شناخته می‌شود که مدیریت مجموعه این خدمات عمومی، تخصصی، بیمارستانی و غیره را بر عهده دارد. بنابراین کل سیستم ارائه خدمات پزشکی باید براساس این روند تغییر کند در غیر این صورت دعوای تعرفه و قیمت گذاری بین پزشکان تخصص‌های مختلف، پرستاران و غیره برطرف نخواهد شد.

چرا وضعیت حاشیه شهر مشهد با وجود صحبت‌ها و تاکیدات بسیار مطرح شده، تاکنون تغییر چندانی نداشته است؟ علاوه بر مشکلات اجتماعی در این مناطق، ما مشهد ۲۰۱۷ را در پیش داریم و این وضعیت از این لحاظ نیز زیبنده مشهد نیست.

قاضی زاده: مشهد ۲۰۱۷ را فراموش کنید. فرصتی بود که هدر رفت. در مورد برنامه ریزی‌هایی نیز که گفته می‌شود در این رابطه انجام شده، ما چیزی ندیده‌ایم. اما به طور کلی در مورد معضل حاشیه شهر مشهد، حاشیه نشینی ناشی از مهاجرت است و ما کاری که در مقابله با این معضل انجام می‌دهیم که این است که با معلول برخورد می‌کنیم؛ اما عامل این جریان مسائل کلان امنیتی، اقتصادی و زیست محیطی است.

ناامنی در کشور همسایه و مرز ما به لحاظ امنیتی، عواملی نظیر خشکسالی و زلزله به لحاط زیست محیطی و از دست دادن شغل از لحاظ اقتصادی سبب افزایش مهاجرت می‌شود اینها عوامل کلانی در سطح خاورمیانه و حتی در مورادی نظیر تغییرات و آب و هوایی، در سطح جهان است اما ما در کشور با معلول این عوامل برخورد می‌کنیم.

برای برخورد درست با معلول نیز باید مدیریت زمین و مدیریت جمعیت انجام شود. در مدیریت زمین باید حدود و مرزهای شهر مشهد را مشخص کنیم، طراحی کالبدی درستی برای شهر داشته و برنامه اصلاحی برای ساخت و تامین سرانه‌های مشهد داشته باشیم که در این برنامه‌ها باید حاشیه شهر در اولویت قرار گیرد چون از تمام لحاظ فقیر است.

مدیریت جمعیت نیز برای کنترل ورودی و خروجی جمعیت، توانمند سازی، مهارت آموزی و ایجاد شغل مناسب برای این جمعیت و توزیع عادلانه خدمات پایه و رفاهی در سطح شهر انجام می‌شود.

کاری که در مجلس انجام می‌شود پشتیبانی است که در این راستا حمایت مالی و پیگیری برای تصویب حدوده حریم مشهد و ابلاغ طرح تفصیلی جامع شهر مشهد، تصویب اعتبارات ویژه برای ساماندهی کشف رود، اجرای طرح فاضلاب شهری در حاشیه شهر و غیره را انجام داده‌ایم.

باتوجه به اینکه عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هستید، در مورد اقدامات و پیگیری‌هایی که در زمینه بهبود وضعیت بهداشتی و ارائه خدمات درمانی در مناطق حاشیه شهر مشهد انجام شده است بگویید.

قاضی زاده: در بحث بهداشت و درمان سه مسئله مطرح است؛ مسئله اول بحث بهداشت عمومی است که موضوعات عام نظیر آلودگی هوا،دفع بهداشتی زباله، آب آشامیدنی سالم را شامل می‌شود و دستگاه‌های بسیاری متولی آن هستند.

پیگیری‌هایی در این راستا در زمینه آب آشامیدنی، آسفالت معابر و غیره در حال انجام است. مسئله دوم حوزه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی است که به دو سطح خدمات پایه و تخصصی تقسیم می‌شود. در سطح خدمات پایه با پیگیری‌های که درباره حاشیه شهر مشهد انجام شد، از یک سال و نیم پیش وزارت بهداشت، خدمات فعال و مراقبین سلامت را در این مناطق ارائه کرد و اکنون نیز در نظر دارند کل شهر مشهد را تحت پوشش این خدمات قرار بگیرند که هفته پیش افتتاحیه تکمیل این شبکه برگزار شد.

اما درمورد خدمات تخصصی در قالب بیمارستان، درمانگاه و غیره ما در منطقه حاشیه شهر مشهد کمبود جدی داریم. در این رابطه بحث تملیک زمین وجود دارد که در این راستا موضوع تغییر کاربری بیمارستان قائم نیز مطرح شد اما مشکلاتی بوجود آمد و بطور کلی هنوز در این زمینه به جایی نرسیده‌ایم.

البته در حال حاضر پیگیر تکمیل بیمارستان شهید هاشمی نژاد که در نزدیکی حاشیه شهر مشهد واقع شده و اتمام بیمارستان ۵۴۰ تخت خوابی امام رضا (ع) هستیم.

در مورد آخرین وضعیت پدیده و میزان توضیح دهید. مجلس برای رسیدگی و پیگیری حقوق مردم در این رابطه چه اقداماتی انجام داده است؟

قاضی زاده: هیئت مدیره جدید پدیده به ما مراجعه کرده‌اند و در حال پیگیری هستند که بتوانند وارد بورس شوند و این نگرانی را دارند که اگر وارد بورس شوند باتوجه به اینکه این پروژه صدمه دیده است و بورس نیز در حال حاضر مسکوت است، ارزش سهام افت پیدا کند و حتی قیمت آن به نصف برسد که سبب ضرر کردن سهامداران می‌شود.

ایده هیئت مدیره جدید این است که پروژه باید فعال شود تا سهامداران ضرر نکنند و در این راستا از ما خواستند که برای جذب سرمایه‌گذار و شریک کمک کنیم و ما نیز با شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، تعاون ارتش و غیره صحبت کردیم که با هیئت مدیره جدید مذاکراتی داشته باشند تا بتوانند منابع مالی آنها را جلب کنند و پروژه را فعال سازند. اطلاعات بیشتر در این زمینه را باید از استانداری و دادستانی پیگیری کرد.

print
Print Friendly

مطالب مرتبط

ارسال نظر