اجتماعیستون اصلی

اقدامات اوقاف پشتوانه تحول فرهنگی در حاشیه مشهد

کد خبر : 7279
مراسم تکریم و معارفه مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان صبح دیروز با حضور مسئولان ملی و استانی در تالار نور مشهد برگزار و با تجلیل از فعالیت های حجت الاسلام والمسلمین «حجت گنابادی نژاد»، حجت الاسلام “احمد زاده” معاون سابق این اداره کل به عنوان مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان معرفی شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان رضوی، نماینده ولی فقیه در استان در این جلسه با تقدیر از تلاش های حجت الاسلام گنابادی نژاد مدیرکل سابق اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی گفت: اقدامات مناسب اداره کل اوقاف پشتوانه قوی تحول فرهنگی حاشیه شهر مشهد در زمانی کوتاه بود.
آیت ا… «سید احمد علم الهدی» افزود: با صدور فرمان مقام معظم رهبری در خصوص تشکیل ستاد هماهنگی فعالیت های فرهنگی حاشیه شهر حجت الاسلام «گنابادی نژاد» به عنوان یک پشتوانه قوی در اجرای این حرکت و تحقق فرمان مقام معظم رهبری درتحول فرهنگی  مناطق حاشیه شهر بودند.
امام جمعه مشهد با بیان این که در مسئله حاشیه شهر همه نهادها از جمله سپاه، شهرداری، سازمان تبلیغات وحوزه علمیه حضور داشته اند، اضافه کرد: اما این که ما توانستیم در یک مدت کوتاه حاشیه شهر را دچار یک تحول فرهنگی کرده آن را به یک جامعه ارزشی و متدین تبدیل کنیم دو سه حرکت عظیمی بود که از همان ابتدا با تلاش اداره کل اوقاف صورت گرفت.
نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: آقای گنابادی نژاد با دستوراتی به موقع و اجرای برنامه های انقلابی و مجالسی که با جمعیت چند هزار نفره درحاشیه شهر برگزار شد و همت در برنامه ریزی و عملیاتی کردن آن، وضعیت حاشیه شهر را به کلی متحول کرد.
آیت ا… علم الهدی با بیان این که هدفم از حضور در این مراسم تقدیر و تشکر از اقدامات خوب حجت الاسلام گنابادی نژاد در اداره اوقاف است که آثار و برکات آن ارزشمند بوده است، اظهارکرد: اداره اوقاف در نظام و تشکیلات کشور از گذشته جایگاه مخصوصی داشت و از جایگاه ویژه ای برخوردار است اما حجت الاسلام  گنابادی نژاد در دوران مدیریت خود به عنوان مدیرکل اوقاف استان این مزیت را داشت که یک اداره سنتی وتشکیلات اجرایی را مبدل به یک نهاد انقلابی کند که آثار آن به ویژه در حوزه های مختلف مربوط به فرهنگ انقلاب مشهود است.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: درنهایت مجموعه برداشت هایی که از فعالیت های اداره کل اوقاف در هنگام مسئولیت وی  می شود برداشت از یک نهاد انقلابی و نقش آفرین و اثر گذاری یک نهاد انقلابی در جامعه بود که این بزرگ ترین برداشت از مسئولیت ایشان است و به نظرم باید مورد تقدیر خاص قرار بگیرد، صرف نظر از مراقبت ها، دقت ها و مدیریت های داهیانه ای که در اصل مسئله مربوط به وقف شکل گرفته است.
وی گفت: از نماینده مقام معظم رهبری و رئیس سازمان اوقاف کشور حجت الاسلام «محمدی» نیز درخصوص انتصاب یک فاضل بزرگوار فرهیخته حجت الاسلام «احمد زاده» به عنوان مدیرکل جدید اوقاف و امورخیریه  خراسان رضوی تشکر می کنم زیرا وی آشنایی کامل با وضعیت و موقعیت های خاص اجتماعی سیاسی این استان به ویژه موقوفات آن دارد، البته ما تصدی حجت الاسلام “احمد زاده” را دراداره کل اوقاف درواقع تداوم مدیریت و فعالیت های آقای گنابادی نژاد می دانیم.
آیت ا… علم الهدی با بیان این که مقام معظم رهبری تکلیف خاصی را در رهنمودهای اخیر خود بر عهده ما گذاشته اند، افزود: این تکلیف تبدیل همه مجموعه ها و نهادهای اداری و انقلابی به تشکیلات انقلابی است که امیدوارم   خاصیت انقلابی بودن ان شاءا… در همه نهادها با مسئولیت شما مدیران متعهد فراهم شود.

قرآن، موقوفات و بقاع متبرکه سه ماموریت اوقاف و امورخیریه
حجت الاسلام «محمدی» نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نیز در ادامه این مراسم با تاکید بر ضرورت حفظ نعمت بزرگ نظام اسلامی اظهار کرد: در دیداری که به همراه مسئولان اوقاف  با مقام معظم رهبری داشتیم،  ایشان گفتند هیچ دستگاهی نمی‌تواند سکولار باشد و اوقاف هم از این قاعده مستثنی نیست.

 

 

وی پرداختن به قرآن کریم، حفظ بقاع متبرکه امامزادگان و موقوفات را به عنوان ۳ماموریت اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه مطرح و عنوان کرد: همه ما وظیفه داریم که در راستای انجام درست این سه ماموریت اصلی سازمان به خوبی انجام وظیفه کنیم. رئیس سازمان اوقاف کشور تصریح کرد: برای پیشبرد بهتر برنامه ها، پیشنهاد تشکیل شورای سیاست‌گذاری و هماهنگی موقوفات سراسر کشور را به رهبری داده‌ایم که امیدواریم شاهد تحقق این امر باشیم.

 

 

وی به انتخاب مدیرکل جدید اوقاف خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: گزینه‌های متعددی بررسی شد که از این میان به حجت‌الاسلام احمدزاده رسیدیم که مورد تایید بودند و امیدوارم همه مدیران و نهادها همکاری بیشتری با وی داشته باشند تا بتوانیم با شرایط بهتری برنامه هایی را که برای پنج سال آینده تدوین کرده ایم، اجرایی کنیم.
برخی نارسایی‌های قانونی و مداخلات دستگاه‌ها
همچنین در این مراسم حجت الاسلام «گنابادی نژاد» با بیان این که وقف به برکت انقلاب اسلامی وضعیت بهتری پیدا کرد اما هنوز راه درازی را در پیش داریم، اظهارکرد: برخی نارسایی‌های قانونی و مداخلات دستگاه‌ها موجب می‌شود که ما نتوانیم نظارت استصوابی ابلاغ شده از طرف رهبری را در زمینه موقوفات اجرا کنیم.

 

وی به برنامه های اجرا شده در دوره تصدی خود در اداره کل اوقاف اشاره وتصریح کرد:  ایجاد سامانه جامع موقوفات، تبیین احکام شرعی وقف در جامعه، اقدام در راستای به روز کردن اسناد مالکیت، هرچندکه هنوز ۹ هزار سند اجاره منقضی شده در استان وجود دارد، توجه به امامزادگان به عنوان قطب فرهنگی،  تدوین و اجرای نقشه ‌راه سرمایه‌گذاری در اوقاف و تربیت ۱۰میلیون حافظ قرآن از جمله کارهای انجام شده در چندین سال گذشته بوده است.

 

وی گفت: در پنج سال اخیر هزار موقوفه جدید در استان ثبت شد اما با توجه به ظلمی که در طول تاریخ به اوقاف شده است، جا دارد که یک دوره طولانی فقط به شناسایی موقوفات بپردازیم.

 

گنابادی‌نژاد با اشاره به حمایت‌های مرحوم آیت ا… طبسی از وقف افزود: حمایت های آیت ا… علم الهدی  نماینده ولی فقیه و استانداران در دوره های مختلف به ویژه جناب آقای رشیدیان استاندار کنونی، از حوزه وقف و امورخیریه  چشمگیر بوده است که این حمایت ها و همچنین حمایت دستگاه‌های نظارتی جای تقدیر و تشکر دارد.
تلاش برای اجرای امینانه نیات واقفان
همچنین در این مراسم حجت الاسلام «احمدزاده» مدیرکل جدید اداره کل اوقاف وامورخیریه خراسان رضوی به برنامه های خود اشاره کرد و گفت: پیگیری تدابیر نماینده ولی فقیه، تقویت فعالیت های قرآنی، اجرای امینانه نیات واقفان با حدود تعیین شده، استمرار تبدیل بقاع  متبرکه به مراکز نشر قرآن و عترت، عمران  موقوفات و حراست از این اماکن و حمایت از واقفان و گسترش همکاری و هم افزایی با سایر دستگاه ها از جمله اولویت های این اداره کل است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن