اسلاید شودانش و فناوریستون اصلی

باغ موزه همچنان بدون بودجه استانی

کد خبر : 7198
مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گفت: منتظر اعتبار دولتی باشیم ساخت باغ موزه دفاع مقدس ۲۰ سال طول می کشد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان ، اگرچه بر اساس وعده‌های قبلی، پیش بینی می‌شد اعتبار ۵۰۰ میلیونی وعده استانداری برای احداث دو فاز از باغ موزه دفاع مقدس قبل از آغاز مشهد۲۰۱۷، تا آبان ماه محقق شود اما از تحقق آن خبری نشده است و آن طور که مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان می‌گوید حتی نشانه‌ای هم از تخصیص این اعتبار نیست. به گزارش خراسان رضوی، ۲۷ شهریور ماه امسال بود که استاندار در حاشیه جلسه شورای هماهنگی هفته دفاع مقدس استان، این وعده را داد که سهم استانداری از اعتبار احداث باغ موزه دفاع مقدس، آبان ماه اختصاص یابد. رشیدیان البته این نکته را هم گفت که «در جلسه‌ای که داشتیم، برای افتتاح بخشی از باغ موزه اعتباری پیش بینی و قرار شد ۵۰ درصد این اعتبار از طریق  مرکز، ۲۵ درصد از طریق شهرداری و ۲۵ درصد از طریق منابع استانی تامین شود و به قولی که داده‌ایم عمل می‌کنیم».

پاسخ‌های ماه گذشته شهردار
اما شهردار مشهد در صحبت‌های ماه گذشته خود تا حدودی تکلیف مشارکت شهرداری در این پروژه را روشن کرد و گفت: «در ساخت باغ موزه دفاع مقدس بنا بر این بود که زمین و زیر ساخت‌ها را ما آماده کنیم که شهرداری وظیفه خود را صد درصد انجام داده است. شهرداری بانی کار بوده است، زمینی که دادیم و زیرساختی که آماده کرده‌ایم، تقریبا پنج یا شش برابر هزینه‌های ساخت باغ موزه دفاع مقدس است. بنا بود زمین و زیر ساخت هایی را ما آماده کنیم و اعتبار احداث باغ موزه را استانداری و سایر دستگاه‌ها بدهند لذا ما وظیفه خود را صد درصد انجام داده‌ایم. دیگر ما اعتباری نمی‌دهیم و از ابتدا هم گفتیم که یا زمین می‌دهیم شما بسازید و یا زمین را بدهید ما بسازیم».
وعده آبان ماه معاون استاندار
اما معاون عمرانی استاندار هم پیش از این برای تامین بودجه احداث باغ‌موزه قول  داده بود و مدیر کل بنیاد حفظ آثار، آن وعده را چنین نقل قول کرد: «قرار بود برای احداث باغ موزه دفاع مقدس اعتباری تخصیص بدهند اما هنوز چیزی به دست ما نرسیده است. یک ماه قبل هم این موضوع را از معاونت عمرانی استانداری پیگیری کردیم که گفتند این مبلغ دو ماه دیگر (آبان ماه) اختصاص پیدا می‌کند و ما منتظر رسیدن آبان ماه هستیم». اما بر اساس آنچه از شواهد پیداست،  خبری از تحقق این وعده‌ها نیست و قرار نیست پولی برای احداث باغ موزه اختصاص یابد.
قول پیگیری استاندار
سردار «اکبر نجاتی» مدیر کل  بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس درباره آخرین پیگیری تخصیص اعتبار باغ موزه دفاع مقدس به خراسان رضوی می‌گوید: اعتباری که قرار بود از طرف استانداری به دست ما برسد، هنوز نرسیده است. یک هفته‌ای است که موضوع را از دفتر معاون عمرانی استانداری پیگیری می‌کنیم ولی هنوز موفق به دریافت پاسخ نشده‌ایم. وی تصریح می‌کند: دوستان ما موضوع تخصیص اعتبار را از سازمان برنامه و بودجه استان هم پیگیری کرده‌اند اما نشانه‌ای از این که تخصیص اعتبار صورت بگیرد نیست و در تلاش هستیم این هفته جلسه با رئیس سازمان برنامه و بودجه بگذاریم و ببینیم قرار است چه اتفاقی بیفتد. سردار نجاتی ادامه می‌دهد: پنجشنبه گذشته و در یادواره شهید محمد ناصر ناصری، موضوع را با استاندار در میان گذاشتم و ایشان گفتند که به زیر مجموعه خودشان یادآوری می‌کنند.
در انتظار اوراق قرضه دولت
سردار نجاتی به پیگیری‌ها برای تامین بودجه از مرکز هم اشاره می‌کند و می‌گوید: موضوع را از بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس کشور هم پیگیری کرده‌ایم و قول داده‌اند که ان شاء ا… به صورت اوراق قرضه در اختیار ما بگذارند اما هنوز موفق نشده‌اند که اوراق را از دولت تهیه کنند؛ ابتدا قرار بود دولت پول بدهد ولی نتوانست الان قول دادند در آبان ماه اوراق بدهند. وی تصریح کرد: هنوز میزان دقیق اوراق را اعلام نکرده‌اند ولی احداث باغ موزه دفاع مقدس استان در اولویت حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس قرار گرفته است.
اگر شهرداری کنار بکشد ساخت موزه ۲۰ سال طول می‌کشد
سردار نجاتی یادآور شد: برای احداث باغ موزه دفاع مقدس در استان هایی مثل تبریز، اراک، تهران و …، شهرداری‌ها مستقیم ورود پیدا کرده‌اند و در طی دو سه سال با تامین اعتبار، این موزه‌ها به بهره برداری رسیده است ولی  شهرداری مشهد فقط زمین را در اختیار گذاشته است در حالی که ما نیازمند مشارکت شهرداری برای احداث این مجموعه فرهنگی هم هستیم و این مطالبه را پیگیری می‌کنیم. مدیر کل  بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: اگر قرار باشد احداث باغ موزه منتظر اعتبار دولتی باشد ۲۰ سال زمان می‌برد تا این مجموعه به بهره برداری برسد باید مشارکت‌های استانی را داشته باشیم اما هنوز دوستان شهرداری زیر بار این موضوع نرفته‌اند. وی به موافقت بیشتر اعضای شورای شهر با تامین احداث باغ موزه از طرف شهرداری اشاره می‌کند و می‌افزاید: ما حرفمان این است که به طور جدی دنبال اعتبارات دولتی هستیم و آن را پیگیری می‌کنیم اما اینکه شهرداری کنار بایستد و در این مرحله مشارکت نکند، احداث باغ موزه ۲۰ سال طول خواهد کشید.
شاید ۲۰ سال دیگر
با شرایط موجود نمی‌توان آینده روشنی را برای احداث باغ موزه دفاع مقدس استان متصور بود و شاید سال‌های سال این باغ موزه در همین مرحله گودبرداری زمین باقی بماند. اتفاقی که البته در مشهد موضوع  جدیدی نیست و برای پروژه‌های دیگری هم رخ داده است. همچون کتابخانه مرکزی مشهد که حدود ۲۰ سال در انتظار بهره برداری باقی مانده است و حالا باغ موزه دفاع مقدس هم، با وجود اختصاص زمین و برگزاری مراسم نمادین کلنگ زنی، به گفته مدیر کل بنیاد حفظ آثار شاید تا ۲۰ سال دیگر هم به بهره برداری نرسد و دولت به دولت، استاندار به استاندار، شهردار به شهردار، شورای شهر به شورای شهر و …، دست به دست شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده + هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن